انتقاد عضو اتاق بازرگانی از نقش دولت در سواستفاده از کارتهای بازرگانی

واحدی: گمرک و سازمان مالیاتی مقصر سواستفاده از کارتهای بازرگانی هستند/ دولتمردان حق فرافکنی ندارند

کدخبر: 2072281

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد که سازمان امور مالیاتی و گمرک نباید مسئولیت و وظیفه نظارتی خود در زمینه کارت‌های بازرگانی را صرفا متوجه اتاق بازرگانی کنند

به گزارش « نسیم آنلاین » عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران ضمن ارزیابی برخی مسائل به وجود آمده پیرامون کارت‌های بازرگانی از جمله کارت‌های اجاره‌ای و فرارهای مالیاتی تصریح کرد که سازمان امور مالیاتی و گمرک نباید مسئولیت و وظیفه نظارتی خود در زمینه کارت‌های بازرگانی را صرفا متوجه اتاق بازرگانی کنند.

حامد واحدی اظهار کرد: موضوع کارت‌های بازرگانی و برخی مشکلاتی که درباره آن مطرح می‌شود - از جمله استفاده از کارت‌های اجاره‌ای - بحث جدیدی نیست و هر از چند گاهی مطرح می‌شود.

وی افزود: براساس نظام تجاری وقتی کسی ثبت شرکت انجام می‌دهد یعنی دارای شناسنامه حقوقی است. افرادی که می‌خواهند کار صادرات یا واردات انجام دهند در این روند بسیار طولانی گواهی‌نامه کد مالیاتی و کد ارزش افزوده دریافت می‌کنند تا بتوانند فعالیت خود را انجام دهند، اما سوال این است که وقتی این افراد مدارک لازم از سازمان امور مالیاتی و سایر دستگاه‌های مربوطه دریافت می‌کنند، آیا اتاق بازرگانی می‌تواند جلوی آن‌ها را بگیرد؟

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران درباره برخی کارت‌های بازرگانی شناسایی شده که مربوطه به افراد مسن و روستاییان بوده و از این کارت‌ها توسط برخی افراد سوء استفاده شده است، گفت: کارت‌هایی که به عنوان کارت‌های افراد مسن مطرح شده، در یکی دو استان مثل بوشهر اتفاق افتاده است و به اتاق بازرگانی بوشهر هم توصیه‌هایی در این زمینه شده تا نظارت بیشتری داشته باشد، اما چنین مواردی را در استان‌هایی مثل تهران یا اصفهان نمی‌توان به راحتی پیدا کرد.

واحدی با بیان اینکه باید نظارت دقیق‌تری از طرف دستگاه‌های مربوطه بر کارت‌های بازرگانی صورت گیرد ادامه داد: سازمان امور مالیاتی و گمرک می‌توانند در این زمینه نظارت دقیق‌تری داشته باشند تا فضا به دست کسانی که فرار مالیاتی انجام می‌دهند نیفتد. البته اتاق‌های بازرگانی‌هم باید نظرات بیشتری داشته باشند ولی نباید به گونه‌ای فرافکنی شود که مشکلاتی که مربوط به گمرک و سازمان امور مالیاتی است متوجه اتاق بازرگانی شود.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: یکی از پیشنهادات وزیر صنعت، معدن و تجارت این بود که افرادی که می‌خواهند کارت بازرگانی بگیرند دو یا سه سال سابقه فعالیت اقتصادی داشته باشند، اما سوال این است که فردی که امروز می‌خواهد مثلا واردات انجام دهد از کجا سابقه کاری بیاورد؟ مگر می‌توان به آن فرد گفت که نباید کار کنی و اول باید بروی دلالی انجام دهی تا سابقه کاری به دست آوری!؟ این برخلاف اشتغال زایی و مردمی شدن اقتصاد است.

وی هچنین با بیان راهکاری عنوان کرد:‌ اگر قرار است که تصمیم جدید در خصوص کارت‌های بازرگانی گرفته شود این امر تنها به اتاق بازرگانی مربوط نمی‌شود، بلکه باید کارگروهی از دستگاه‌های مربوطه اقتصادی با رویکرد اقتصاد مقاومتی، اشتغال زایی و شفافیت تشکیل شود و ساختاری را برای کارت‌های بازرگانی تعریف کنند.

ازمدتی پیش بار دیگر بحث کارت‌های اجاره‌ای و سوء استفاده‌های میلیاردی به وسیله این کارت‌ها از افراد مسن و روستائیان در ازای مبالغ اندک مطرح شد. اتفاقی که باعث شده افراد اصلی که به وسیله این کارت‌ها واردات‌های بزرگی انجام داده‌اند فرار مالیاتی انجام دهند و هویت‌شان هم شناسایی نشود. به دنبال این موضوع غلامحسین شافعی - رئیس اتاق بازرگانی ایران - از تنظیم یک شیوه نامه جدید برای کارت‌های بازرگانی به منظور جلوگیری از سوئ استفاده‌های پیش آمده خبر داد.

منبع: ایسنا

ارسال نظر: