رئیس انجمن سنگ در نشست خبری عنوان کرد:

حیرت‌زدگی فعالان صنعت سنگ از تصیم اخیر رئیس‌جمهور/ انتظار داشتیم در دولت تدبیر بدون بررسی کاری انجام نشود!

کدخبر: 2079088

تصمیم وزارت صنعت برای وضع عوارض ۵ تا ۱۵ درصدی بر صادرات این سنگ‌ها باعث تعجب ما شده و نمی‌دانیم بر چه مبنایی چنین تصمیمی اتخاذ شده است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، ابوالقاسم شفیعی رئیس انجمن سنگ در یک نشست خبری با بیان اینکه تنها 3 درصد از سنگ کوپ تولیدی در کشور صادر می‌شود، اظهار داشت:‌ تصمیم وزارت صنعت برای وضع عوارض 5 تا 15 درصدی بر صادرات این سنگ‌ها باعث تعجب ما شده و نمی‌دانیم بر چه مبنایی چنین تصمیمی اتخاذ شده است.

وی تصریح کرد: حیرانیم که این صادرات 3 درصدی کجای بازار قرار دارد که همه وزارت صنعت به این موضوع حمله کرد‌ه‌اند.

وی ادامه داد: در یکی از سفرهای استانی رئیس‌جمهور، دو سه واحد سنگبری به رئیس‌جمهور گلایه کردند که سنگ خام نداریم و بر همین اساس ایشان نیز دستور جلوگیری از صادرات سنگ را دادند.

شفیعی تأکید کرد: انتظار داشتیم در دولت تدبیر و امید بدون بررسی و کارشناسی، دستوری از سوی رئیس‌جمهور به رئیس دفتر وی داده نمی‌شد تا به وزارت صنعت اعلام شود. به همین دلیل در مورد چنین تصمیمی متحیر هستیم و نمی‌دانیم چرا بر مبنای صحبت دو سه واحد سنگبری این تصمیم اتخاذ شده است.

وی با اشاره به وضع عوارض صادرات سنگ کو در دولت قبلی نیز گفت: این اتفاق تأثیر منفی بر بازار صادراتی ایران داشت و 500 هزار تن از سهم بازار جهانی ما را نصیب ترکیه کرد که در نهایت دریافت عوارض ملغی شد،‌ اما حالا دوباره این موضوع بدون اینکه در شورای سیاست‌گذاری صنعت سنگ هم مطرح شده باشد، در دستور کار وزارت صنعت قرار گرفته است.

شفیعی افزود: این اتفاق در دولت دهم باعث شد صادرات 940 هزار تنی سنگ به 370 هزار تن کاهش یابد.

وی‌ با بیان اینکه تصمیم گیری برای وضع عوارض صادرات سنگ کوپ بدون کارشناسی از سوی دولت تدبیر و امید عجیب است، تأکید کرد: ما نمی‌گوییم دریافت عوارض از صادرات سنگ خام ملغی شود بلکه از وزارت صنعت می‌خواهیم تا به گزارش کارشناسی سه سال قبل توجه کند تا در این مورد تصمیم مؤثری گرفته شود.

رئیس انجمن سنگ در ادامه با بیان اینکه واحدهای سنگبری ما به ازای هر تن سنگ، 8 متر مربع سنگ مصرفی استحصال می‌کنند، گفت: این رقم در دنیا حدود 16 تا 17 مترمربع است و در ایران نیز باید کیفیت تولید را افزایش دهیم.

وی ایجاد بازارهای صادراتی را پیش‌نیاز فرآوری سنگ در کشور و وضع عوارض بر صادرات عنوان کرد و گفت: باید ابتدا بازار صادراتی مناسبی را در اختیار داشته باشیم و بعد از آن، صادرات سنگ خام را محدود کنیم.

شفیعی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی به معنی راه‌اندازی واحدها است نه تعطیلی آنها، گفت: طبق قانون، 60 درصد از حقوق دولتی باید در اختیار وزارت صنعت قرار گیرد تا برای محرومیت‌زدایی هزینه شود اما این اتفاق نمی‌افتد.

وی با اشاره به اینکه طبق آمارهای جهانی واردات سنگ به ایران 150 هزار تن برآور می‌شود،‌ گفت: این در حالی است که طبق آمار ثبت شده در گمرک فقط 30 هزار تن واردات سنگ داریم و نمی‌دانیم 120 هزار تن بقیه به صورت غیررسمی وارد کشور شده است یا خیر.

ارسال نظر: