معاون سابق وزیر صنعت در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

کاهش تعرفه واردات از ترکیه به رکود دامن می‌زند/ اقدام اخیر دولت به زیان تولید است

کدخبر: 2085094

مفتح گفت: در نهایت بنده نیز مانند بسیاری از متخصصان و تولیدکنندگان کشور معتقدم ممکن است قرار دادن این کالاها در لیست کاهش تعرفه ترجیحی لطمات زیادی به اقتصاد کشور بزند و باعث رکود بیشتر شود.

محمد صادق مفتح، معاون سابق وزیر صنعت در گفتگو با « نسیم آنلاین » در رابطه با موضوع کاهش تعرفه واردات برخی کالاها از ترکیه بیان داشت: این بحث‌ها چندین سال است که مطرح است اما در آن زمان نیز نظرات بسیاری از کارشناسان این حوزه این بود که این توافق نامه تجارت ترجیحی به نفع ما نیست زیرا آن گروه از کالاهایی که از طرف ترکیه در این لیست قرار می گیرد کالاهایی است که ما در داخل کشور تولیداتش را داریم و لذا نیازی به واردات آن‌ها از دیگر کشورها نیست.

وی افزود: وقتی تعرفه این گونه کالاها کاهش می یابد در حقیقت ما برای تولیدکننده های خود رقیب تراشی می کنیم، اما از آن طرف کالاهایی که از طرف ترکیه تعرفه اش کاهش می یابد یعنی با تعرفه کمتر ما می توانیم آن را به ترکیه صادر کنیم کالاهایی است که در آن مزیت نسبی نداریم و صادرات این کالاها در سال های گذشته و به ترکیه چشمگیر و چندان قابل توجه نبوده است که بتواند برای ما به صرفه باشد.

وی تأکید کرد: کل تفاهم نامه از ابتدا هم مخالفانی داشت و بسیاری از کارشناسان در همان زمان هم مخالفت خود را بیان کردند و در دولت قبل هم از نظر کارشناسی بحث های زیادی در این رابطه صورت گرفت و وزارت صنعت نیز آن را به ضرر کشور می دانست و نهایتا نیز در دولت یازدهم امضا شد.

مفتح خاطرنشان کرد: البته لیست کالاهایی که آن زمان پیشنهاد ایران بود غیر از این کالاهایی است که آقایان بعدا تصویب کردند، آن زمان کالاهایی پیشنهاد شد که ما در آن مزیت نسبی برای صادرات داشته و اتفاقا ظرفیت صادرات آن‌ها هم وجود داشت اما ترکیه‌ای ها آن را نپذیرفتند تا این که موکول شد به این دولت و در دولت یازدهم تفاهم نامه انجام شد.

معاون وزیر سابق در پایان گفت: در نهایت بنده نیز مانند بسیاری از متخصصان و تولیدکنندگان کشور معتقدم ممکن است قرار دادن این کالاها در لیست کاهش تعرفه ترجیحی لطمات زیادی به اقتصاد کشور بزند و باعث رکود بیشتر شود.

ارسال نظر: