قدم قدم تا هواپیمای مسافربری ایرانی

کدخبر: 2375973
خبرنگار:

تا ۳ سال آینده در حوزه ساخت هواپیمای مسافربری به توفیقات عملی مناسبی دست خواهیم یافت.

نسیم آنلاین: مردادماه امسال بود که رئیس جمهور در دیدار با مدیران و کارکنان وزارت دفاع اعلام کرد تا یک قدمی ساخت هواپیمای مسافربری رسیده‌‌ایم. پس از این سخنان، رئیس سازمان هواپیمایی کشور نیز اعلام کرد ظرفیت ساخت هواپیمای بومی با کمک وزارت دفاع در حال اجراست.

ایران تلاش برای دستیابی به تکنولوژی ساخت هواپیمای مسافربری را از دهه ۷۰ آغاز کرده است که ابتدا تولید مشترک با یک شرکت روسی بود و منجر به تولید هواپیمای ایران 140 شد. پس از تولید چند نمونه، تولید آن متوقف و پس از وقوع چند حادثه نهایتا در سال 1393 پرواز آن نیز ممنوع اعلام شد. پس از عدم دستیابی به موفقیت چشمگیر در زمینه تولید هواپیمای بومی، پیگیری این تکنولوژی که بسیاری از کشورهای پیشرفته نیز از آن برخوردار نیستند، راه به جایی نبرد تا اینکه پای سیمرغ به میان آمد.

سیمرغ، نام هواپیمای ترابری سبکی است که بازطراحی همان هواپیمای ایران 140 است و به دلیل آنکه خط تولید آن در کشور وجود داشت، مسئولان وزارت دفاع در شرکت هواپیماسازی ایران (هسا) به منظور توسعه کاربری‌ها و استفاده از آن به منظور رفع نیازهای عملیاتی نیروهای مسلح دست به ساخت آن زدند و اردیبهشت ماه امسال نیز از آن رونمایی شد.

سیمرغ

به گفته مسئولان وزارت دفاع، اکنون سیمرغ آماده پرواز است و مراحل تاکسی خود را گذرانده و به زودی شاهد پرواز آن خواهیم بود.

دستیابی به این موفقیت زمینه تولید هواپیمای مسافربری ایرانی را نیز فراهم کرده است. آنطور که مسئولان سازمان هواپیمایی گفته اند با دستور رئیس جمهور پلتفرم های ساخت هواپیمای مسافربری ایرانی را بنا بر نیاز کشور طراحی کرده‌اند. این همان خط تولید در مجموعه شرکت صنایع هواپیماسازی است که از گذشته فعال بوده، اما باید بازنگری در حوزه های مختلف انجام شود.

 امیر سرتیپ دوم افشین خواجه‌فرد مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع در حاشیه بازدید از غرفه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در چهارمین نمایشگاه ایران ساخت گفت: در عرصه ساخت هواپیمای مسافربری سعی می کنیم  تا ۳ سال آینده در این حوزه به توفیقات عملی مناسبی دست یابیم.

البته هرچند ایران در زمینه موشکی و ساخت هواپیما و تجهیزات نظامی دستاوردهای بزرگی داشته است، اما ساخت هواپیمای مسافربری به دلیل حساسیت سلامت مسافرین در همه جای دنیا یک صنعت پر ریسک است که نیازمند طی کردن مراحل بسیار سخت و حساسی است و سال‌ها طول خواهد کشید تا ایران به تولید نهایی این هواپیما دست یابد.

دستیابی به این تکنولوژی که خارج از توان بسیاری از ابرقدرت‌ها نیز می‌باشد می‌تواند گام بسیار بزرگی در پیشرفت صنعت و اقتصاد کشور باشد.

ارسال نظر: