مشاور ارشد صنایع شیر ایران: کاهش یارانه شیر، جامعه را بیمار میکند

کدخبر: 905524

حسین چمنی در گفتگو با «نسیم»: حال که دولت یازدهم بحث سلامت مردم را به عنوان یک محور کاری دنبال می‌کند باید تلاش کند تا در قالب پرداخت یرانه، قیمت آن را برای مردم کاهش دهد

حسین چمنی اظهار داشت: از یک دیدگاه, صنعت شیر نه تنها نیازی به یارانه ندارد بلکه مخالف آن است چون منجر به دخالت دولت در صنعت شیر می‌شود.

وی افزود: صنایع لبنی علاقمند نیستند که دولت‌ها در حوزه کار آنها دخالت کنند ولی دخالت دولت به نفع مردم و مصرف و یک امر کاملا ضروری است.

مشاور ارشد صنایع شیر ایران تصریح کرد: اگر به کشورهای توسعه‌یافته نگاهی بیندازیم، اکثریت آنها که با یارانه کاملا مخالف هستند به این بخش یارانه اختصاص می دهند و تا سال 2020 و 2025 هم تمدید کردند چون آثار کاهش مصرف آن به گونه ای سنگین است که دولت‌ها را مجاب می‌کند که یارانه را به این بخش اختصاص دهند.

حسین چمنی خاطرنشان ساخت: حال که دولت یازدهم بحث سلامت مردم را به عنوان یک محور کاری دنبال می‌کند باید تلاش کند تا در قالب پرداخت یرانه، قیمت آن را برای مردم کاهش دهد.

وی اشاره کرد: اگر امروز فکر کنیم با حذف یارانه از این بخش، در پیشگیری ازهزینه‌های دولت کاری انجام شده است، کاملا غلط است.

وی گفت: در بخش دندان گفته می‌شود که هر ایرانی 2 دندانه پوسیده داردکه البته این خیلی خوشبینانه است و برای ترمیم هر دندان 200هزارتومان هزینه لازم است, و این هزینه جدا از هزینه‌هایی از قبیل ارتودنسی و پروتوز است که برای هر دندان بیش از یک میلیون تومان هزینه در بر دارد.

وی افزود: بیماریهایی که ناشی ازکمبود مصرف شیراست شرایط خیلی بدی رانشان می‌دهد. اگرفقط 200هزارتومان صرف هزینه دندانها بکنید رقم اعتباری که لازم دارد بالای30 هزار میلیاردتومان است.

مشاورارشد صنایع شیرایران ادامه داد: اگردرحوزه پوکی استخوان وارد بشویم ارقام خیلی بیشتر از این مبلغی است که در حوزه دندان درنظرگرفته شده است, طبق مطالعاتی که انجام دادیم 36هزار روز مفید در کشور بر اثر پوکی استخوان از بین می‌رود و 2 میلیون و 200 هزار نفر از مردم همین الان ازپوکی استخوان رنج میبرند.

چمنی گفت: این به نفع دولت‌هاست که در این حوزه سرمایه گزاری کنند و باید به گونه‌ای برنامه ریزی شود که باعث افزایش سرمایه‌گزاری شود. درچندسال اخیر ما شاهد افزایش هزینه شیر و کاهش مصرف مردم بوده‌ایم واین تبعات بسیارسنگینی را در بر دارد.

ارسال نظر: