هیأت تجاری چک عازم ایران می‌شود

کدخبر: 923892

هیأت تجاری جمهوری چک متشکل از نمایندگان ۲۰ شرکت به سرپرستی معاون وزیر خارجه این کشور برای سفری ۴ روزه عازم تهران می‌شود

به گزارش «نسیم» به نقل از پایگاه خبری رادیو پراها، دولت جمهوری چک برای اولین بار در حال اعزام یک هیئت تجاری به ایران است. این سفر مسیر را برای گسترش مبادلات تجاری و تسهیل انعقاد موافقتنامه ها در زمینه حمایت از سرمایه گذاری و لغو اعمال دو مالیات از سوی تهران و پراگ بر کالاها هموار خواهد کرد.

نمایندگان حدود 20 شرکت جمهوری چک قرار است روز 13 سپتامبر(22 شهریور) برای انجام سفری 4 روزه عازم تهران شوند. این هیئت که توسط اتاق بازرگانی چک سازماندهی شده است، به ریاست مارتین تلاپا، معاون وزیر امور خارجه این کشور به ایران خواهد رفت. به گفته تلاپا، عمدتا شرکت های حمل و نقل، ماشین آلات و منسوجات تمایل به حضور در بازار ایران دارند.

ولادیمیر دلوهی، رئیس اتاق بازرگانی جمهوری چک گفت، اینکه مدت کوتاهی پس از برداشته شدن تحریم ها به بازار ایران دسترسی پیدا کنیم، موضوعی مهم است. «ایران و جمهوری چک روابط تجاری تاریخی ای داشته اند که در دهه های 1960 و 1970 برقرار شده است.»

سفر این هیئت تجاری در جریان سفر مجید تخت روانچی، معاون وزیر امور خارجه ایران به پراگ اعلام شد. تخت روانچی در این سفر با لابومیر زائورالک، وزیر امور خارجه جمهوری چک دیدار و گفت و گو کرد.

همچنین معاونان وزرای خارجه ایران و جمهوری چک در مورد فراهم کردن مقدمات انعقاد موافقتنامه هایی در مورد حمایت از سرمایه گذاری و جلوگیری از اعمال دو مالیات از سوی دو کشور به بحث و تبادل نظر پرداختند.

وزیر امور خارجه جمهوری چک در این دیدار تاکید کرد که دستیابی به نتیجه مطلوب در مذاکرات هسته ای ایران، شرایطی را برای پراگ فراهم می کند تا بتواند همکاری هایش با ایران را گسترش دهد.

در سال 2012، حجم مبادلات تجاری ایران و جمهوری چک به حدود 1.2 میلیارد دلار رسید، در حالی که این رقم در سال 2003، یعنی قبل از پیوستن جمهوری چک به اتحادیه اروپا 2.4 میلیارد دلار بود. شرکت های جمهوری چک عمدتا به ایران ماشین آلات، کالاهای الکتریکی و دیگر محصولات صادر می کنند، در حالی که عمده کالاهای صادراتی از ایران به جمهوری چک میوه و سبزیجات است.

ارسال نظر: