شافعی: هنوز نتوانسته‌ایم استراتژی توسعه صادرات را در کشورمان تدوین کنیم

کدخبر: 939935

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با ابراز نگرانی از افزایش دلارهای نفتی و کاهش توجه به صادرات غیر نفتی گفت: متاسفانه صندلی صادراتی ایران در بازارهای جهانی از سوی رقبا اشغال شده است

به گزارش خبرنگار «نسیم»، غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران در همایش روز ملی صادرات ضمن ابراز تأسف از اینکه هنوز صادرات در کشور به عنوان مؤلفه اقتصادی جای خودش را پیدا نکرده است، تصریح کرد: توسعه پایدار نیازمند تدوین یک استراتژی پایدار در امر توسعه است.

وی در ادامه گفت: علیرغم اینکه صادرات طی سال‌ها نقل مجالس ما بوده است اما هنوز نتوانسته‌ایم استراتژی توسعه صادرات را در کشورمان تدوین کنیم.

شافعی همچنین با بیان اینکه برای رسیدن به این امر لازم است تا راهکاری درازمدت برای توسعه صادرات کشور تدوین و ارائه شوند، عنوان کرد: متأسفانه علیرغم آمارها و ارقامی که از صادرات منتشر می‌شود چنین به نظر می‌رسد که در برخی بازارها جو مثبتی در امر صادرات نداشته‌ایم چرا که صادرکننده ما دچار لطماتی در ارائه خدماتشان شده‌اند.

وی ابراز امیدواری کرد: بر این اساس امیدواریم به نقطه‌ای برسیم که صادرکنندگان ما در امر صادرات خود با تزلزل روانی و مقررات مواجه نشوند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران در بخش دیگری از سخنان خود ضمن بیان اینکه در صحنه رقابت جهانی آنهایی موفق‌ترند که از تولید با کیفیت‌تر برخوردار شوند، اظهار کرد: ولی متأسفانه در طول سال‌های اخیر به دلیل عدم توجه به توسعه تولید و ایجاد هزینه‌های تحمیل بر این بخش با کاهش رقابت‌پذیری در صحنه جهانی مواجه بوده‌ایم.

شافعی در ادامه با اشاره به اینکه عمده مشکلات ما در صحنه اقتصادی وابستگی‌مان به نفت است ابراز تأسف کرد اما سال‌ها همچنان این رویه را تکرار کرده‌ایم و برای عدم وابستگی به نفت کاری نکرده‌ایم اما باید در نظر داشت که این امر به مهمترین عامل آسیب‌پذیری اقتصاد در بخش صنعت تبدیل شده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران همچنین تأکید کرد: هرگاه درآمد نفتی کاهش یابد توجه به صادرات بیشتر می‌شود و اما در مواقعی که دلارهای نفتی به سمت کشور می‌آیند از صادرات غافل می‌شویم که این رویه نشان می‌دهد که صادرات هنوز جای خودش را در کشور ما پیدا نکره‌است.

ارسال نظر: