قیمت نان بیش از ۳۰ درصد افزایش یافت

کدخبر: 954797

گزارش میدانی خبرنگار «نسیم» نشان می‌دهد که قیمت نان از صبح امروز بیش از ۳۰ درصد گران شده است/ بهای نان لواش ۲۲۰ تومان، بربری ۷۰۰ تومان، سنگک ۸۰۰ تومان و تافتون ۴۰۰ تومان تعیین شد/ نوبخت: افزایش قیمت نان نباید بیش از ۳۰ درصد شود

گزارش میدانی خبرنگار «نسیم» نشان می‌دهد قیمت نان از صبح امروز علی رغم اینکه سخنگوی دولت اعلام کرده بود نانوایی‌ها می‌توانند حداکثر تا 30 درصد قیمت نان را گران کنند اما در برخی از نانوایی‌ها، درصد افزایش قیمت‌ها بیشتر افزایش قیمت است. صبح امروز در بسیاری از نانوایی‌ها قیمت نان بربری 700 تومان و قیمت سنگک 800 تومان گزارش شده است. این در حالی است که محمدباقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور شب گذشته اعلام کرده بود که دولت قیمت نان را افزایش نداده است و تنها به نانوایان اجازه داده است تا قیمت را تا 30 درصد افزایش دهند. قیمت‌های اعلامی براین اساس به این شکل محاسبه می‌شد که هر قرص نان بربری باید 650 تومان خرید و فروش شود و هر قرص نان سنگک هم باید 780 تومان داد و ستد شود اما بررسی‌های میدانی خلاف این مسأله را اثبات می‌کند. افزایش قیمت نان در شرایطی رخ داده است که بسیاری از مسئولین از افزایش قیمت نان با شیب ملایم خبر داده بودند اما دولت با مشخص کردن دقیق قیمت نان به نوعی فرار از مسئولیت مشکلات زیادی را برای مردم و نانوایان ایجاد کرده است.

گفتنی است هیأت وزیران در جلسه 14 آبان ماه خود به پیشنهاد معاونت اجرایی رییس‌جمهور و به استناد اصل 138 قانون اساسی تصویب کرد که به منظور مدیریت، هدایت و تصمیم‌گیری چگونگی اصلاح کیفیت و تعیین قیمت‌ها (از جمله هزینه‌های تبعی و قیمت تمام شده) و تهیه طرح جامع مرحله‌ای اصلاح نظام یارانه گندم، آرد و نان و نظارت بر حسن اجرای مصوبات، علمکرد استانداران و کارگروه‌های استانی و نظارت بر بازرسی گندم، آرد و نان، کارگروهی به ریاست معاون اجرایی رئیس‌جمهور و عضویت وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، کشور، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دادگستری، امور اقتصادی و دارایی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و رئیس اتاق اصناف ایران تشکیل می‌شود تا در خصوص افزایش 30 درصدی قیمت نان تصمیم‌گیری کند.

محسن لزومیان، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان در گفتگو با «نسیم» افزود: بر این اساس، قیمت هر قرص نان سنگک ۸۰۰ تومان، بربری ۷۰۰ تومان، لواش ۲۲۰ تومان و تافتون ۴۰۰ تومان تعیین شده است، ضمن اینکه قیمت انواع نان فانتزی نیز به طور متوسط ۳۰ درصد نسبت به دوره قبل از اصلاح قیمت افزایش یافته است.

گفتنی است پیش از این، قیمت نان لواش ۱۶۰ تومان، بربری ۵۰۰ تومان، تافتون ۳۰۰ تومان و سنگک ۶۰۰ تومان بود.

ارسال نظر: