برنامه واشنگتن برای تغییر مرزهای سوریه و عراق

جبران ناکامی‌های داعش؛ این‌بار با پول ابوظبی و میان‌داری ریاض

کدخبر: 2345896

برخی منابع خبری ترکیه از برنامه آمریکا برای تغییر مرزهای سوریه و عراق خبر می‌دهند. بر پایه این گزارش‌ها، تلاش می‌شود تا شرق سوریه با غرب عراق ادغام شده و یک اقلیم سنی واحدی را تشکیل دهند.

نسیم آنلاین ، علیرضا مجیدی: برخی منابع خبری ترکیه از برنامه آمریکا برای تغییر مرزهای سوریه و عراق خبر می‌دهند. بر پایه این گزارش‌ها، تلاش می‌شود تا شرق سوریه با غرب عراق ادغام شده و یک اقلیم سنی واحدی را تشکیل دهند. هم‌چنین شمال شرق سوریه و شمال عراق با یکدیگر یک واحد سیاسی کردی مشترک تشکیل دهند.

در همین راستا، طی دو روز اخیر دو مقاله مهم در رسانه‌های ترکیه منتشر شده که به نظر می‌رسد می‌تواند در تصمیم‌سازی‌های آنکارا مؤثر باشد. به همین علت، خبرگزاری نسیم آنلاین به صورت کوتاه به این دو مقاله اشاره کرده و در ادامه جمع‌بندی خود را ارائه می‌دهد.

۱- مقاله معاون سابق سازمان جاسوسی ترکیه

در همین راستا «اسماعیل حقی پکین» (ismail hakkı pekin) معاون رئیس سابق سازمان جاسوسی ترکیه (میت) در مصاحبه با روزنامه «ینی شاغ» ترکیه اعلام کرد: «روسیه و آمریکا و دولت‌های اروپایی در این نکته مشترک هستند که نباید ترکیه قدرتمند باشد! در نتیجه در راستای تضعیف آن تلاش می‌کنند.»

او در ادامه مدعی شد واشنگتن از طریق برخی جناح‌های افراطی خود به اربیل فشار می‌آورد تا مرز «فیش خابور» را نقض کرده و وارد سوریه شود! بر پایه این طرح، اقلیم کردستان عراق و مناطقی از سوریه که کردها آن را «روژاوا» می‌خوانند یک واحد سیاسی جدیدی را تشکیل دهند که عملا کشور کردستان خواهد بود! هم‌چنین در عراق اقلیم سنی تشکیل شده و به مرور با شرق سوریه ادغام شوند و دولت جدیدی را اعلام کنند!

معاون سابق سازمان جاسوسی ترکیه با تأکید بر این‌که الویت آنکارا باید دفاع از تمامیت ارضی خود و رفع تهدیدات پیش‌گفته باشد، افزود: «دو کشور فوق در واقع به پایگاه‌های ایجاد توطئه و تهدید تمامیت ارضی ترکیه تبدیل خواهند شد. فراتر از این‌ها هر گونه تغییر در مرزهای خاورمیانه، یک تهدید بالقوه برای تمامیت ارضی جمهوری ترکیه است.»

۲-مقاله سرپرست دانشگاه احمد یسوی

«چنگیز تومار» (Cengiz Tomar) سرپرست مدیریت دانشگاه احمد یسوی ترکیه نیز در مقاله‌ای برای خبرگزاری دولتی آناتولی، اظهاراتی شبیه به این موضوع را بیان کرد او با ذکر این ادعا که آمریکا در پی تجزیه عراق است، نوشت: «بعد از مصوبه پارلمان عراق برای بیرون راندن نظامیان آمریکا، ترامپ چراغ سبز نشان داد تا کاخ سفید به طور جدی بر روی ایده تأسیس اقلیم سنی در عراق کار کند. در این راستا، ظرفیت‌های بالقوه بسیار بالایی در استان الانبار وجود دارد و حتی آن‌ها می‌توانند نسبت به بغداد اعلام استقلال کنند.»

این نویسنده با اشاره به این‌که سیطره ایران بر مرزهای سوریه و عراق و تشکیل کریدور ارتباطی از تهران به مرزهای سرزمین اشغالی، تهدید ژئوپلتیکی پررنگی برای رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود، افزود: «کاخ سفید دو پاتک در این زمینه مد نظر دارد. از یک سو باید روابط واشنگتن با کردها تقویت و تعمیق شود؛ به طوری که حتی آن‌ها از الویت بیش‌تری در عراق برخوردار باشند. از سوی دیگر باید اقلیم سنی در غرب عراق و استان الانبار تشکیل گردد. در این زمینه از فدرالیسم تا خودمختاری و حتی استقلال می‌تواند در دستور کار باشد؛ اما اصل ایده که استقلال نسبی در الانبار است، حتما باید به صورت جدی دنبال گردد.»

به عقیده ای نویسنده، عربستان سعودی تعهد داده است که هزینه لازم برای پیشبرد ایده تجزیه عراق و تشکیل اقلیم سنی در این کشور را بپردازد. هم چنین این پروزه از حمایت کشورهای حاشیه حلیج فارس برخوردار است.

۳- جمع‌بندی

اخیرا کنفرانسی در ابوظبی برای پیگیری ایده تشکیل اقلیم سنی عراق تشکیل شده بود. پیرامون برنامه مهم تجزیه عراق باید جداگانه تحلیل‌های مهمی را مد نظر داشت. از سوی دیگر، اخیرا تحرکات عربستان سعودی در مناطق عرب‌نشین تحت سیطره ائتلاف سوریه دموکراتیک (قسد) افزایش یافته است.

با این حال به نظر می‌رسد هنوز برای قضاوت زود باشد! اسماعیل حقی پکین از بازداشتی‌های پرونده ارگنه‌کن و از مخالفان جدی سیاست اردوغان در حوزه سوریه است. بعید نیست که هدف از این مقالات، سوق دادن اردوغان به دست کشیدن از ادلب و تغییر الویت‌ها در پرونده سوریه باشد! در این زمینه می‌توان به دیدارهای وی با «علی مملوک» (رئیس سازمان امنیت ملی سوریه)، «عبدالله الاحمر» (نفر دوم حزب بعث) و «ولی المعلم» (وزیر خارجه سوریه) اشاره کرد.

در مجموع آن‌چه فکت‌های مهم دو تحلیل فوق الذکر به شمار می‌رود، «تحرکات عربستان سعودی در مناطق عرب‌نشین ائتلاف قسد» و «تلاش برای پررنگ تر کردن ایده تشکیل اقلیم سنی در عراق» است.

ارسال نظر: