مصطفی الکاظمی، کمیته مشاوران برای مذاکره با گروه‌های سیاسی تشکیل داد

آخرین اخبار از کابینه جدید عراق؛ آیا الکاظمی دولت وحدت ملی تشکیل می‌دهد؟

کدخبر: 2351019

مصطفی الکاظمی، با گذشت چند روز از تکلیف به نخست وزیری، مذاکره با گروه‌های سیاسی برای تشکیل کابینه را آغاز کرده است. رایزنی‌های فشرده‌ای که واکنش وزرای فعلی را نیز در پی داشته و حتی در مواردی – مانند وزیر بهداشت – به مصاحبه عمومی با رسانه‌ها و ملت برای ایجاد فشار افکار عمومی هم کشیده شده است!

نسیم آنلاین : مصطفی الکاظمی، با گذشت چند روز از تکلیف به نخست وزیری، مذاکره با گروه‌های سیاسی برای تشکیل کابینه را آغاز کرده است. رایزنی‌های فشرده‌ای که واکنش وزرای فعلی را نیز در پی داشته و حتی در مواردی - مانند وزیر بهداشت - به مصاحبه عمومی با رسانه‌ها و ملت برای ایجاد فشار افکار عمومی هم کشیده شده است!

بر پایه آخرین اخبار منتشره، مصطفی الکاظمی کمیته ویژه مشورتی تشکیل داده تا این کمیته با گروه‌های سیاسی بر سر ترکیب کابینه هیئت وزیران وارد مذاکره شود. در همین راستا، جلسات اولیه با ۷ جریان شیعی در کنار جریان‌های کردی، سنی و حتی ترکمانی و فراطائفه‌ای نیز برگزار گردیده است.

مختار الموسوی، از اعضای فراکسیون فتح از مذاکرات نخست وزیر مکلف خبر می‌دهد: «الکاظمی مذاکرات خود را از ظهر روز جمعه با جریان‌های مختلف شیعه آغاز کرده است. مضووع یان مذاکرات، ترکیب کابینه و هیئت وزیران بوده است. جریان‌های شیعه به وی اختیار تام نداده و انتظار دارند تا ترکیب وزیران با مشورت آنان نهایی شود؛ اما در گام نخست اصرار دارند تا بازه زمانی مشخصی برای نهایی شدن ترکیب کابینه تعیین گردد.» طبق قانون اساسی عراق، کسی که به نخست وزیری تکلیف می‌شود، یک ماه فرصت دارد تا کابینه را به پارلمان ارائه دهد.

در همین حال، بازار گمانه‌زنی در مورد ترکیب کابینه داغ شده است. الموسوی در این مورد می‌گوید: «نمی‌دانم این لیست‌ها از کجا آمده است؟ طبیعی است که طی چند ساعت و یا مدت کوتاهی نتوان کابینه را نهایی کرد.» در بسیاری از لیسیت‌های منتشره، نام تعدادی از وزرای فعلی دولت عادل عبدالمهدی دیده می‌شود. به باور این نماینده استان نینوی: «برخی لیست‌ها را منتشر می‌کنند تا به نخست وزیر فشار وارد سازند؛ اما الکاظمی پیش از رایزنی با گروه‌های سیاسی و احتمالا برخی از وزرا، لیست خود را نهایی نخواهد کرد.»

در مقابل، علاء الربیعی از سران فراکسیون سائرون که به نمایندگی از مقتدی صدر در جلسه تکلیف الکاظمی حضور داشت، می‌گوید: «از گروه‌های سیاسی انتظار می‌رود تا به شعار خود مبنی بر عدول از سهم‌خواهی عمل کرده و دست نخست وزیر را برای چینش کابینه باز بگذارند. مشکلات و بحران‌های اقتصادی، بهداشتی، امنیتی و... کشور اجازه نمی‌دهد تا بخواهیم با سهم‌خواهی سیاسی، مانع از کارآمدی دولت شویم.»

عباس علیوی از نمایندگان ائتلاف سائرون نیز در این مورد می‌گوید: «تنها مأموریت‌ این دولت، برگزاری انتخابات و تنها انتظار ما، جامه عمل پوشاندن به مطالبات تظاهرات ماه‌های گذشته است. باید از سهم‌خواهی حزبی اجتناب کرد و نخست وزیر نیز در این زمینه نباید به احزاب امتیاز دهد. او اکنون از حمایت تمام جریانات برخوردار است و همین مهم، به وی توان مقابله با سهم‌خواهی را می‌دهد. هم‌چنین برای مقابله با بحران اقتصادی و کارآمدی، باید کابینه‌ای هماهنگ تشکیل شود که سرمایه‌گذاری خارجی را به کشور جذب کند.»

عبدالکریم عبطان، سخنگوی جبهه انقاذ و تنمیه (نجات و توسعه) با ابراز تأسف از مذاکرات صورت گرفته با احزاب گفت: «در صورتی که شاهد اعطای سهمیه به احزاب و تبدیل کابینه وزیران به شرکت سهامی آن باشیم، به اپوزیسیون این دولت تبدیل می‌شوم.»

این مذاکرات در حالی صورت می‌گیرد که وزیر بهداشت در پیامی تصویری خطاب به ملت عراق، با دستاویز قرار دادن وضعیت فعلی شیوع کرونا در کشور، وعده‌هایی به ملت داد و در مقابل تأکید کرد که این وعده‌ها زمانی قابل تحقق خواهند بود که تغییری در ترکیب وزارت بهداشت صورت نگیرد. وزیر آب نیز در مصاحبه‌ای وضعیت فعلی را موجب نگرانی خواند و خواستار روشن شدن تکلیف وزرا شد.

ارسال نظر: