تروری که واکنش گسترده‌ عراقی‌ها را به دنبال داشت؛

هشام الهاشمی که بود؟؛ گزارشی از واکنش چهره‌های شاخص عراق نسبت به ترور هشام الهاشمی

کدخبر: 2357006

هشام الهاشمی، یکی از مشهورترین کارشناسان و تحلیلگران امنیتی و استراتژیک عراق که اشراف کمک‌نظیری بر حوزه تروریسم و به ویژه گروه تروریستی داعش داشت، دوشنبه شب در برابر خانه خود توسط افراد مسلح ناشناس کشته شد! ترور وی، واکنش گسترده طیف‌ای مختلف جامعه عراق را به دنبال داشت و می‌تواند زمینه‌ای برای تحولات امنیتی در آینده نزدیک باشد.

نسیم آنلاین : هشام الهاشمی، یکی از مشهورترین کارشناسان و تحلیلگران امنیتی و استراتژیک عراق که اشراف کمک‌نظیری بر حوزه تروریسم و به ویژه گروه تروریستی داعش داشت، دوشنبه شب در برابر خانه خود توسط افراد مسلح ناشناس کشته شد! ترور وی، واکنش گسترده طیف‌ای مختلف جامعه عراق را به دنبال داشت و می‌تواند زمینه‌ای برای تحولات امنیتی در آینده نزدیک باشد.

هشام الهاشمی در سال ۱۹۷۳ در خانواده سرشناسی در بغداد به دنیا آمد. او در سال ۱۹۹۷ از دانشگاه بغداد فارغ التحصیل شد و پژوهش در حوزه گروه‌های اسلامگرای شیعه و سنی را آغاز کرد. طی دو سال اخیر این شایعه مطرح شده که او در سال ۱۹۹۷ به استخدام سازمان استخبارات رژیم بعث درآمده بود و در پوشش پژوهشگر مستقل، تحقیق بر گروه‌های اسلامگرا را به سفارش سازمان استخبارات انجام می‌داد.

الهاشمی که در خانواده‌ای از اهل تسنن به دنیا آمده بود در ادامه تحقیقات خود بر روی گروه‌های اسلامگرا، به مطالعات عمیق دینی روی آورد و حتی اجازه نقل حدیث را پیدا کرد. در همین اثنا، رژیم صدام حسین او را به زندان انداخت؛ زیرا به ارتباط‌ گرفتن وی با گروه‌های اسلامگرا بدبین بود. البته همان طور که گفته شد، عده‌ای اعتقاد دارند این دوره بازداشت و زندان، صرفا پوششی بود تا الهاشمی به همکاری تمام‌وقت با سازمان استخبارات روی آورد!

او یک سال پیش از سقوط رژیم صدام از زندان آزاد شد و در ظاهر به تحقیقات کتابخانه‌ای بسنده کرد. در سال ۲۰۰۳ با تغییر رژیم حاکم بر عراق، الهاشمی به رسانه و ژورنالیسم روی آورد و علاوه بر همکاری با رسانه‌های داخلی و خارجی، یک وبلاگ اختصاصی برای معرفی گروه‌های افراطی اهل تسنن مانند «انصار الاسلام» و «القاعده» راه‌اندازی کرد.

شناخت وی از گروه‌های تروریستی به ویژه داعش به قدری عمیق بود که او را «آگاه‌ترین فرد» در زمینه تبارشناسی سران داعش می‌خواندند. او بیش از ۵۰۰ مقاله و ۳ کتاب پیرامون داعش به رشته تحریر درآورده که همگی در زمره منابع درجه اول مرجع (رفرنس) برای تحقیق پیرامون داعش به حساب می‌آیند. بعد از ترور وی، یکی از کانال‌های وابسته به داعش نوشت: «لازم به ذکر است که "دروغگوی بغداد"[!]، هشام الهاشمی، یکی از مهم‌ترین منابع سازمان استخبارات شیعه بود. او نقش پررنگی در کسب اطلاعات از دولت داشت و توانسته بود شبکه گسترده‌ای را از عوامل خود در میان عناصر دولت اسلامی نفوذ دهد! او یکی از بزرگ‌ترین دشمنان اهل سنت بود!» یک کانال داعشی دیگر نیز در این مورد نوشته بود: «ولایت عراق اخیرا در فیلم جدید خود با عنوان "فضرب الرقاب"، هشام العاشمی را کذاب بغداد خوانده است. زیرا او از یکی از برجسته‌ترین کسانی است که به دروغگویی شهرت دارد، زمانی که از جهاد در عراق صحبت می‌کند! ... در خلال حمله آمریکا [به عراق]، به عنوان کارشناس امنیتی و اطلاعاتی و کارشناس گروه‌های تروریستی در ماهواره‌ها و شبکه‌های مختلف تلویزیونی حضور می‌یافت. او همواره خود را چنان می‌نمایاند که گویا دارای اطلاعات ناب از ساختار رهبری دولت اسلامی است؛ و از این طریق با افزایش شهرت تلاش می‌کرد تا امتیازات بیش‌تری از حکومت رافضی دریافت کند و بیش‌تر در شبکه‌های تلویزیونی حضور یابد!»

البته این موضوع، تنها انگیزه تروریست‌های داعش برای حمله به وی نبوده است. یکی از کانال‌های داعشی وابسته به شاخه موصل، بعد از انتشار خبر ترور هشام الهاشمی نوشت: «او چندی قبل صریحا گفته بود باید خانواده‌های سنی بازگشته از اردوگاه‌های جنگ‌زدگان را به اردوگاه بازگرداند! او اعتقاد داشت نباید اجازه داد تا این خانواده‌ها به شهرها بازگردند؛ زیرا ممکن است فرزندانشان تحت تأثیر [تبلیغات داعش]، در آینده به گروه‌های تروریستی بپیوندند!» به همین سبب، بعد از مرگ وی، یک گروه تبلیغاتی به نام «قریش» که به داعش منتسب است، اعلام کرد ترور هشام الهاشمی گام نخست بوده و در گام بعدی قرار است «ماجد حمید» خبرنگار شبکه الحدث (العربیه) وابسته به رژیم آل سعود ترور شود!

ترور هشام الهاشمی، بازتاب متفاوتی در شبکه‌های اجتماعی داشت. تقریبا همه گروه‌ها و جریانات سیاسی بالاتفاق این ترور را محکوم و از شخصیت مقتول تقدیر کردند؛ اما در این میان گروهی تلاش داشتند تا بدون ارائه هیچ سندی، گروه‌های مقاومت ملی عراق را به ارتکاب این ترور متهم سازند. «مایکل پریجنت» از مشهورترین حساب‌های جاسوسی ایالات متحده که قبل از ترور حاج قاسم، از برنامه ترور سردار سلیمانی خبر داده بود، با انتشار عکس «ابو علی العسکری» اعلام کرد او مسئول ترور الهاشمی است! حساب کاربری مجهول الهویه موسوم به «فشکول» که خود را افشاگری نزدیک به ترکیه می‌خواند نیز در توییت کوتاهی بدون ارائه هیچ گونه سند یا استدلالی نوشت: «کتائب حزب الله، عامل ترور هشام الهاشمی بوده است.» علاوه بر آن‌ها «غیث التمیمی» با ارائه اسکرین‌هایی که آن را گفتگوی مکتوب واتساپی خود با هشام الهاشمی خواند، مدعی شد مقتول اندکی قبل از ترور به وی گفته است: «کتائب حزب الله مرا به ترور تهدید کرده است.» در این میان سندی که راشا العزاوی منتشر کرد که برگرفته از شبکه «الحره» (وابسته به سازمان جاسوسی آمریکا) می‌باشد: «ابو علی العسکری، مسئول امنیت داخل کتائب حزب الله اخیرا با تهدید هشام الهاشمی گفته بود: تو را در خانه‌ات خواهیم کشت!» تبیل الحلبی، شاهو قره داغی، حسام الطائی، عمر الجنابی، رعنا کبانی، عبدالله خضیر، علی فرحان، روی القیسی و... از دیگر چهره‌های سرشناس عراقی حاضر در توییتر بودند که کتائب حزب الله را به ارتکاب این ترور متهم کردند. به این‌ها باید برخی چهره‌های سرشناس عربزبان و غیرعراقی مانند «محمد نافع رامز»، «احسان الفقیه»، «علی الجابری» و... را افزود!

این ماشین اتهام‌زنی در حالی فعال شده که قاطبه گروه‌های حشد الشعبی روابط نزدیکی با هشام الهاشمی داشتند. «مهند العقابی»، مدیر روابط عمومی حشد الشعبی، «محمد شیاع السودانی» از سیاسیون سرشناس نزدیک به محور مقاومت، «احمد الاسدی» سخنگوی رسمی ائتلاف فتح، «ریان الکلدانی» برجسته‌ترین فرمانده مسیحی حشد الشعبی و... از چهره‌های سرشناس محور مقاومت بودند که با ارائه اسناد و توضیحات مختلف، روابط حسنه میان قاطبه نیروهای حشد الشعبی و هشام الهاشمی را متذکر شده و نسبت به ترور وی ابراز تأسف کردند.

ارسال نظر: