ناامنی فلسفه‌ی حضور آمریکا در عراق

کدخبر: 2369605

عده‌ای از تحلیلگران معتقدند آمریکا، اسرائیل و ارتجاع منطقه درصدد آن هستند که فلسفه حضور آمریکا در عراق را پررنگ و پراهمیت نشان دهند به این معنی که آمریکا به بهانه وجود ناامنی در عراق باید در منطقه و در این کشور باقی بماند.

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل غرب آسیا درخصوص حملات گسترده به کاروان‌های نظامی آمریکا درعراق گفت: مردم عراق و گروه‌های مبارز و گروه‌های مقاومت مخالف حضور آمریکایی‌ها در عراق هستند و می‌خواهند هر چه زودتر شرایط برای اجرای مصوبه پارلمان عراق مبنی بر خروج نیرو‌های آمریکایی از این کشور را فراهم کنند.

وی ادامه داد: براین اساس حملات گسترده علیه کاروان‌های نظامی آمریکا در عراق در حقیقت واکنش به یک توطئه جدیدی است که توسط اسرائیل و ارتجاع منطقه طراحی شده است.

قنادباشی در خصوص جزییات این توطئه گفت: همزمان با حضور بایدن به صورت رسمی در کاخ سفید عراق شاهد دو انفجار انتحاری در بین مردم عادی و غیرنظامیان بودیم که در این حادثه ۳۲ نفر شهید و ۱۴۰ نفر مجروح شدند براین اساس از این عملیات برداشت‌های متفاوتی صورت گرفت.

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: عده‌ای از تحلیلگران معتقدند آمریکا، اسرائیل و ارتجاع منطقه درصدد آن هستند که فلسفه حضور آمریکا در عراق را پررنگ و پراهمیت نشان دهند به این معنی که آمریکا به بهانه وجود ناامنی در عراق باید در منطقه و در این کشور باقی بماند.

وی ادامه داد: عده دیگری از تحلیلگران معتقدند دمکرات‌ها تازه به کاخ سفید رسیده‌اند و هنوز به فکر مسائل خارجی آمریکا نیفتاده‌اند و این انفجار در حقیقت توطئه اسرائیل و ارتجاع منطقه است تا به این ترتیب توجه دمکرات‌ها را برای اهمیت حضور آمریکا در منطقه جلب کنند، مخصوصاً این که نگران آن هستند بایدن به مسائل داخلی آمریکا مشغول شود و اسرائیل و عربستان در تشنج آفرینی در خاورمیانه دست تنها بمانند و از آنجا که دمکرات‌ها به وجود آورنده داعش بودند در حقیقت با این اقدام به دنبال آن هستند که سیگنال‌هایی به گوش دمکرات‌ها در آمریکا برسانند.

قنادباشی تصریح کرد: اما عده دیگری از تحلیلگران سیاسی معتقدند انفجار عراق در حقیقت از ابزار‌های الکاظمی نخست‌وزیر این کشور بوده است که پیش از این رئیس سازمان اطلاعات عراق بوده و با این حساب هم نیرو‌هایی در حشد الشعبی دارد و هم طالبان و با این اقدام کاری می‌کند که جای پای آمریکایی‌ها در عراق را ثابت کند و به این ترتیب نیرو‌های حشدالشعبی را حذف کند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه در حقیقت اسرائیل و عربستان با برنامه‌ریزی برای این واقعه در حقیقت تلاش کردند تا گروه‌های مقاومت در عراق در لاک دفاعی خود فرو بروند، گفت: این در حالی است که 7 مورد حمله به پایگاه‌های آمریکایی در عراق توسط نیرو‌های مقاومت انجام گرفت و در حقیقت در واکنش به این است که مقاومت، نیرو‌های اسرائیل و عربستان را به لاک دفاعی فرستاد و پیام حشدالشعبی و سایر نیرو‌های مقاومت به اسرائیل و آمریکا و عربستان این است که چنانچه بخواهید تروریست‌هایی، چون داعش را در این منطقه زنده کنید کاری می‌کنیم که منافع شما در عراق به طور کلی حذف شود، چون اساساً آمریکایی‌ها نمی‌توانند تلفات زیادی بدهند و کشته شدن سربازان آمریکایی در عراق واکنش‌های بدی برای آن‌ها به دنبال خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: با این حساب حملات گسترده علیه کاروان‌های نظامی آمریکا در عراق واکنشی به توطئه‌ای بود که توسط اسرائیل و ارتجاع منطقه به راه افتاده بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
ارسال نظر: