سکوت محض؛ واکنش عالی‌ترین نهاد فرهنگی به اعتراضات اخیر

کدخبر: 2375700

مطالب منتشر شده در سایت شورای عالی انقلاب فرهنگی در هفته‌های اخیر نشان‌گر بی‌توجهی اعضا شورا به مسائل جاری کشور است

نسیم‌آنلاین؛ محمد غفاری: در هفته‌های گذشته شاهد اتفاقات تلخی در سراسر کشور بودیم. موج اعتراضات پس از فوت خانم امینی هنوز فروکش نکرده و شاهد اتفاقات جدیدی در مناطق مختلف کشور هستیم. این اعتراضات شاید یکی از معدود اعتراضات و اعتصابات بعد از سال 88 بود که بخاطر موضوعی فرهنگی به جریان افتاد. یک مسئله فرهنگی مانند حجاب دال مرکزی این اعتراضات بود.

هنوز هم برخی از مردم نمی‌دانند محل اصلی مناقشه کجاست یا باید کجا باشد. در واقع این سوال که کدام نهاد باید در رابطه با این اتفاق پاسخگو باشد هنوز جواب قطعی و درستی در ذهن مردم ندارد. در وهله اول نیروی انتظامی و پلیس امنیت اخلاقی مقصر دانسته می‌شوند اما شاید بتوان در جای دیگری هم دنبال مقصر گشت. سیاست‌گذار اصلی و کسی که چنین صحنه‌آرایی فاجه‌آفرینی را انجام داده است، شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

 بر اساس گزارشات قسمت اخبار شورا، اعضا شورا در این چند هفته در مورد مسائلی مختلفی صحبت کردند، اما بجز یک مورد هیچ واکنش مستقیم و درستی به حوادث اخیر نداشتند. صبح روز 17 مهر ماه رئیس جمهور در جلسه شورا راهبرد اقدام 9 مساله فرهنگی تصویب شد. شنبه 16 مهر هم دکتر ایمان افتخاری در مصاحبه با پایگاه خبر رسانی شورای عالی از علاقه‌شان به ریاضیات و اشکالات عمده تحصیل رشته ریاضی در ایران صحبت کردند که. البته تمام این مصاحبه پوششی بود برای اینکه دکتر افتخاری حمایت خود را از مصوبه جدید کنکوری شورا اعلام بدارد.

انتشار این مصاحبه در وضعیت کنونی کشور نشان‌گر بی‌توجهی اعضا شورا به مسائل جاری کشور است. دکتر منصور کبکانیان هم تبدیل شدن دانشکده پزشکی نیشابور به دانشگاه را در روز 14 مهر اعلام و  از شورا بابت زحماتی که کشیده است تشکر کردند. علاوه بر تاکیدی که بر سربلندی ملت ایران توسط همه اعضا شد، دکتر سعیدرضا عاملی که دبیر شورای عالی هستند هم در جلسه‌ای عدم اجرای صحیح مصوبات شورا را علت اصلی اتفاقات اخیر دانستند.

ایشان در نخستین جلسه خانه گفت‌وگوی دانشگاه تهران که در روز 15 مهر برگزار شد با بیان اینکه:

 90  درصد آنچه شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرده مربوط به تقویت حوزه شناخت نسل جوان و تقویت مهارت‌های فکری نسل جوان است. تکالیفی در این مصوبات برای صدا و سیما، آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگران مشخص شده است. ۱۲ هزار قانون در کشور داریم اما به خیلی از قوانین عمل نمی‌شود. دستگاه‌ها مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را هم به طور درست عملیاتی نکردند چراکه اگر عمل می‌کردند با نسلی مواجه نبودیم که این همه ناشناختگی یا کم‌انگیزگی در او وجود داشته باشد

اجرا نشدن درست و کامل مصوبات شورا را عامل اصلی حوادث اخیر دانستند. دکتر عاملی علت تطورات این نسل را نیز عدم اجرای سیاست‌های شورای عالی برشمردند. شاید با مطالعه دقیق و کارشناسی سیاست‌های شورای عالی این تحلیل دور از ذهن نباشد اما سوالی که قبل از آن باید از دکتر عاملی پرسید آن است که: چه کسی مسئول اجرای این مصوبات بوده است؟

عدم وجود سازوکار از پیش تعیین شده‌ و مصوبه قانونی درستی برای شورای عالی انقلاب فرهنگی باعث تکرار این دور باطل می‌شود.

شورا در راس أمور فرهنگی است. شورا دستوراتی را در قالب سیاست‌گذاری فرهنگی ابلاغ می‌کند. هیچکس وجود ندارد که اجرای این سیاست‌ها را بر عهده بگیرد. وظیفه اجرای امور فرهنگی به نیروهای نظامی و انتظامی واگذار می‌شود. واگذاری امر فرهنگی نتایج زیان‌آوری را به همراه می‌آورد. در نهایت هم شورا از خود سلب مسئولیت می‌کند و دیگران نامشخصی را مسئول حوادث می‌داند.

اجرا نشدن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مسلما امری است که خود شورا باید به آن رسیدگی کند و این رسیدگی جز قانونی کردن وجود شورا در مجلس و مشخص کردن ساز و کار اجرایی برای ابلاغیات شورا ممکن نخواهد بود. رهبری سال گذشته همزمان با  ابلاغ حکم برای دور جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی بر ضرورت اصلاح سازوکار موجود و ایجاد تحول در فرآیندهای این شورا تاکید کردند و از اعضا خواستند که برنامه تحول خود را ارائه کنند. موضوعی که بعد از چند بار رفت و برگشت مشخص نشد که به کجا انجامید. بی‌توجهی اعضا شورا نسبت به این مطالبه و این حکم، نشان‌دهنده عدم وجود عزم جدی در شورا برای اصلاح امور آن است.

ارسال نظر: