مرور تجربه‌ی آسیای شرقی

ترویج حجاب به مثابه‌ی سبک زندگی

کدخبر: 2376539

با وجود مدلهای موفق ترویج حجاب در کشورهای دیگر چرا همچنان مشغول نوشتن طرح های امنیتی قضایی درباره حجاب هستیم؟

نسیم آنلاین؛ علیرضا بهرامی: انقلاب کپرنیکی با اعلام اینکه خورشید مرکز منظومه شمسی است و زمین نیز یکی از سیاراتی است که دور خورشید می­‌چرخد آغاز شد. این ایده نه تنها منجر به کشف نگاه نوینی در عرصه‌ی ستاره‌­شناسی شد بلکه کم‌کم دیدگاه بشر را به جهان هستی نیز تغییر داد. این کشف کپرنیک در نهایت منجر به ایده‌­هایی شد که مرکزیت اروپای آن زمان را زیر سؤال برد و به مردم­ فهماند که جهان بزرگ‌تر از اروپا است و مردمانی با افکار و جهانی متفاوت در سرتاسر دنیا زندگی می­‌کنند.

بعد از مجموعه اتقاقات سال 1401، انواع و اقسام دستگاه‌های اجرایی و تقنینی کشور به دنبال تصویب طرح‌هایی در رابطه با عفاف و حجاب افتادند. این طرح‌ها پس از دوران پرالتهابی که کشور پشت سر گذاشت، ضروری به نظر می‌­رسیدند. ولی بعد از علنی شدن پیش­‌نویس هر کدام از این طرح­ها، مشخص شد که نویسندگان این متون نه تنها شناختی از شرایط جامعه ندارند بلکه نسبت به اتفاقات مشابه جهانی نیز بی‌­اطلاع هستند. وضعیتی که خبر از ضرورت انقلابی کپرنیکی در بینش این افراد می‌­دهد. این افراد مسئله‌ی حجاب را در منظومه‌ی خود به شکلی امنیتی- قضایی فهم می‌­کنند و هیچ ایده­ای درمورد اینکه می­‌توان دیدی دیگر نسبت به حجاب داشت، ندارند.

 بازخوانی تجربه‌ی بنگلادش و اندونزی

این مسئله را با توضیح تجربه‌ی بنگلادش و اندونزی در زمینه حجاب روشن‌­تر می­‌کنیم. برای بازخوانی تجربه‌ی دو کشور بنگلادش و اندونزی، مطالعات انجام شده در دو مقاله بررسی می‌شود: مقاله‌ی «مبینا کندکار» استاد دانشکده‌ی بازاریابی دانشگاه «داکا»ی هند و مقاله‌ی مشترک «هیوون پارک» استاد گروه پوشاک و منسوجات در دانشگاه ملی «چانگوون» کره‌ی جنوبی و «یانگی پارک» استاد بخش صنعت مد دانشگاه «کیونگنام» این کشور.

حجاب تا دهه‌های 1980 و 1990 در بنگلادش و اندوزی لباس پرطرفداری نبوده است. فقط مسلمانان معتقد به حجاب اسلامی و سنت‌های قدیمی از فرم حجاب به‌عنوان لباس خود استفاده می‌­کردند. در این دو دهه در پی تغییرات سیاسی در حاکمیت این دو کشور تولید­کنندگان مسلمان آزادی بیشتری پیدا می­‌کنند و برند­های مد اسلامی را تأسیس می‌­کنند.

از طرف دیگر تغییرات جمعیتی به این جریان مد اسلامی روحی تازه می­‌بخشد. براساس پیمایش آژانس ترویج سرمایه‌گذاری تجارت کره (KORTA) جمعیت طبقه‌ی متوسط اندونزی بعد از رشد اقتصادی این کشور، افزایش شگرفی داشته است. به‌طوری که تخمین زده می‌­شود 100 میلیون نفر از کل جمعیت اندوزی جزو طبقه‌ی متوسط است و از طرفی دیگر نمودار­های جمعیتی نشان می­‌دهد که جمعیت زنان 20 تا 30 سال در این کشور­ها در حال افزایش است.

رشد جمعیت با رشد تعداد زنان ­تحصیل­کرده‌ی شهرنشین در این کشورها همراه شده است. فعالان بازار مد به خوبی می‌­دانند کشوری با این خصوصیات جمعیتی معدن ارزشمند بازارهای مد و لباس است. طبق تحقیقات انجام شده در حوزه‌ی مد و لباس، میزان تحصیل افراد همیشه با میزان گرایش آن­ها به مد همبستگی مثبت داشته است. یکی از راه های فرونشاندن تقاضای مؤثری که در این جمعیت ایجاد می­‌شود عرضه‌ی مد لباس به این جمعیت است.

حال پاسخی که جامعه‌ی مدنی مسلمان بنگلادش و اندونزی به تقاضای این جمعیت می‌­دهد چیست؟ ابداع و عرضه‌ی مد اسلامی. مدی که در عین حال که زیباست براساس قوانین شریعت نیز هست. به طوری که در مقاله‌ی یان جی پارک تأکید شده است که مدی در اندونزی موفق است که مبتنی بر شریعت باشد. زنان در اندونزی و بنگلادش محجبه هستند و دلیل این کار خود را زیبایی حجاب و مطابقت آن با مد روز می‌­دانند.

عکس1
توضیح : 82 درصد زنان مورد پژوهش در بنگلادش حجاب را نوعی مد تلقی می­‌کنند

 

 

عکس2
توضیح: 54 درصد معتقدند حجاب بدون شک باعث افزایش زیبایی می­شود و 43 درصد نیز معتقدند که حجاب می­تواند باعث افزایش زیبایی شود.

 

 

طی فرآیندی 20 ساله، سلیقه‌ی مد و نحوه‌ی لباس پوشیدن زنان اندونزیایی و بنگلادشی عوض شد. این دو کشور با تغییر فرهنگی بنیادینی مواجه شدند. حجاب به مد روز زنان تبدیل شد. این تغییر فرهنگی با فهم قانون عرضه و تقاضا و همچنین فهم نیاز بازار امکان یافت.

همچنین در این پژوهش در مورد حجاب زنان اندونزیایی بیان شده است که حجاب این زنان از حالت سنتی خارج شده و به سمت مد روز حجاب اسلامی تغییر کرده است. نسل جوان در مرکز این روند قرار دارد و 40 ٪ از بازار مصرف مد را تشکیل می‌دهد. این مطالعه همچنین خاطرنشان می‌­کند که زنان مسلمان تصویر و هویت اجتماعی خود را از طریق مد بیان می‌­کنند، زیرا مد نوعی ارتباط اجتماعی است.

این وضعیت تا جایی ادامه پیدا می‌­کند که مد به یکی از سودده‌ترین صنایع در جهان اسلام تبدیل می‌­شود. طبق گفته‌ی کلمچر(2016) مسلمانان در سال 2013،  266 میلیارد دلار برای لباس هزینه کردند و از میزان فروش مد در ژاپن و ایتالیا فراتر رفتند. مجله‌ی اقتصادی Fortune که در ایالات متحده منتشر می‌شود نیز اظهار داشت که اگرچه تاکنون تجارت مسلمانان متمرکز بر امور مالی و غذاهای حلال بوده است، اما مد در بازار مسلمانان پتانسیل بی‌پایانی دارد. همچنین به گزارش بلومبرگ تخمین زده می‌شود که بازار حجاب 96 میلیارد دلار ارزش دارد که توسط 800 میلیون زن مسلمان حمایت می­‌شود که 40 درصد از آن‌ها زیر 25 سال سن دارند.

دولت اندونزی و رسانه‌ی راهبر صنعت مد یعنی گروه «فمینا»، در صنعت مد اندونزی نقش مهمی ایفا می‌کنند. هفته‌ی مد جاکارتا بزرگ‌ترین نمایشگاه بین‌المللی در جنوب شرقی آسیا است که به میزبانی گروه فمینا ، سالانه از سال 2008 در اندونزی برگزار می‌شود. همچنین کنسرسیوم اسلامی صنعت مد اندونزی، ائتلافی از چندین سازمان دولتی اندونزیایی است که برای صنعت مد اندونزی تأسیس شده است. این سازمان برای توسعه و تبدیل اندونزی به کعبه‌ی آمال مد اسلامی تأسیس شده است. بر این اساس اندونزی دومین بازار بزرگ صنعت مد بعد از امارات است.

لزوم پرهیز از سیاست­گذاری با ابزار­های فرسوده

به ایران برگردیم. سال 84 قانون مد اسلامی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و نهاد اجراکننده‌ی آن نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعیین شد. با توجه به اینکه بعد از 18 سال این قانون تاکنون اجرا نشده است، می‌توان نتیجه گرفت که توانایی خلق مد اسلامی برای جمعیت جوان و طبقه‌ی متوسط ایرانی را ندارد؛ چون نهاد اجراکننده‌ی آن نهادی فرهنگی است که به احتمال بسیار زیاد فهمی از بازار و منطق کارهای اقتصادی ندارد.

 حال که تمامی دستگاه‌های قانون‌گذاری و اجرایی کشور برای اِعمال حجاب بسیج شده‌­اند و سعی در سامان‌دهی وضعیت پوشش دارند بهتر است قبل از آن نسبت به دید خود در حیطه‌ی قانون‌گذاری انقلابی کپرنیکی ایجاد کنند. در درجه‌ی اول باید متوجه شوند که سبک‌های زندگی متفاوتی در این کشور وجود دارد که به راحتی پوشش مدنظر آن­ها را نمی­‌پذیرد چون از دیدگاهشان زیبا نیست یا آن را منطبق با عرف فرهنگی مورد نظر خود نمی‌­داند. از طرف دیگر این انقلاب ذهنی باید باعث پدید آمدن این درک شود که در جهان شیو‌ه‎‌های دیگری از حفظ و رعایت حجاب اسلامی نیز وجود دارد. این سیاست‌گذاران که در سراسر دستگاه‌های قانونی و اجرایی کشور حضور دارند، هم‌اکنون هراسانند و به دنبال سامان دهی وضعیت پوشش مطابق خواسته­‌های خود و در سریع‌ترین زمان ممکن هستند. خواسته‌­هایی که قبل از هر چیز امنیت کشور را به خطر می­اندازد. باید با آشنا کردن آنان با گزینه‌های متعدد سیاست­گذاری به والایش ذهنی آن­ها پرداخت تا مواجهه‌ی درست­‌تری با جهان خارج از ذهن خود داشته باشند.

منابع:

  1. Park, Y., & Park, H. Hijab as a Muslim Attire and a Fashion Trend in Bangladesh
  2. Khondkar, Mobina, Indonesian Muslim women’s fashion design preference
  3. Kelmachter, M. (2016, February 15). Islamic-inspired fashion turns heads in Southeast Asia.
  4. Petrilla, M. (2015, July 16). The next big untapped
  5. fashion market: Muslim women. Fortune. Retrieved August 10, 2019, from https://fortune.com/2015/07/15/muslim-women-fashion/

 

ارسال نظر: