جشنواره برنامه‌های شبکه نمایش خانگی برگزار خواهد شد

کدخبر: 2376782
خبرنگار:

در نشست تخصصی کانون تهیه کنندگان رسانه‌های دیداری اعلام شد: ساترا در شش ماهه دوم سال جشنواره برنامه‌های شبکه نمایش خانگی را برگزار خواهد کرد.

در نشست تخصصی کانون تهیه کنندگان رسانه های دیداری دو خبر جدید اعلام شد؛ نخست اینکه تایید صلاحیت تهیه کنندگان جدید به کانون سپرده شده است و دوم برگزاری جشنواره نمایش خانگی و وی او دی ها که به ساترا واگذار شده و در شش ماهه دوم عملی می شود.

سعید مقیسه، رئیس ساترا گفت: «صدا و سیما منزل همه شما بوده و هست ‌و اگر بهانه‌ای برای آمدن باشد ما در ساترا در خدمتیم.» وی در ادامه گفت: «تغییری که اخیرا در ساترا انجام شده و متناسب با فعالیت دوستان است مبنی بر این است که ما در یک سال گذاشته فقط با رسانه ها حرف می‌زدیم و این رویه بود، اگر فردی به ما مراجعه می کرد و می‌گفت من تهیه کننده و نویسنده و مدیرتولید هستم و طرح دارم می‌گفتیم که باید از طرق رسانه‌‍ای مرجعیت داشته باشی. در واقع ما در مجوز هایی که می دهیم سه مجوز اصلی می دهیم که یکی رسانه است.

کسی که می خواهد پلتفرمی راه اندازی کند، کسی که طرح دارد و سپس مجوز انتشار. ما مجوز انتشار را نگه داشته‌ایم تا بگوییم نیاز است رسانه منتشر کننده معرفی شود اما در موارد دیگر گفته ایم نیاز نیست شما رسانه داشته باشید، لذا طرح و ایده را از رسانه نمی‌گیریم. از کسی که ارایه می‌کند به عنوان طرح می‌گیریم. طرح و برنامه و فیلمنامه را از نویسنده می‌گیریم. مجوز تولید را به تهیه کننده می دهیم و انتشار را به رسانه می‌دهیم. یعنی یک تغییر فرایند جدی رخ داده که به ما فرصت داده تا بتوانیم در خدمت برنامه سازان باشیم.»

رییس ساترا با اشاره به مبحث تنظیم‌گری نیز یادآور شد: «تنطیم‌گر به واسطه‌ی ماموریتی که به او سپرده شده باید سه هدف اصلی را دنبال کند که یکی تببین مقررات نظارت تنطیم‌گری برای منافع مخاطب، یکی برای منافع و حقوق ذینفعان صنعت تولید و انتشار و یکی هم برای منافع ملی. برای منافع ملی ما یک مجمع تحلیل گران راه انداختیم برای همه کسانی که حرفی و تحلیلی دارند. برای بعد صنعت رسانه هم یک مجمع رصتا تنظیم کردیم و برای بعد مخاطب هم یک مجموعه مردمی طراحی کرده‌ایم.»

وی با اشاره با رویکرد رصتا نیز گفت: «فعلا مجمع رصتا بر رسانه‌ها ناظر است و در تلاشیم این به عوامل تولید تعمیم پیدا کند از جمله کانون های حرفه ای و کانون تهیه کنندگان و در این راستا می توانیم موارد مربوط به تایید صلاحیت ها را از کانون و کارشناسی های ویژه استفاده کنیم. حتی برگزاری جشنواره ها و رتبه بندی آثار را بتوانیم به عزیزان واگذار کنیم که صحبت های اولیه هم انجام شده و مابقی مراحل پیش خواهد رفت. »

مقیسه در پایان گفت: «فضای مجازی ناگهان فرصت های بی شماری را برای شکوفایی رسانه ها ایجاد کرده که جذب همه فرصت ها و تبدیل آنها به فرصت و جلوگیری از تبدیل آن به تهدید در توان افراد اندک نیست. نهضت تولید محتوا نیازمند بسیج همگان است. حضور بخش خصوصی در رسانه به عنوان نمایش خانگی و... حتما در تبدیل ظرفیت‌ها به فرصت برای ما مغتنم است و البته باید مراقب باشیم این ظرفیت‌ها تبدیل به تهدید نشود.»

با توجه به استقبال مخاطبان از ارائه‌ی سریال‌ها و برنامه‌ها در شبکه نمایش خانگی، ایجاد فضای رقابتی در این شبکه به تولید محتوای باکیفیت منجر خواهد شد.

 

ارسال نظر: