نقش‌آفرینی جبهه مردمی در حکمرانی فرهنگی

کدخبر: 2377216
خبرنگار:

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: در رویکرد جدید شورا معتقدیم که باید جبهه مردمی در حکمرانی فرهنگی اجتماعی نقش داشته باشد.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام و‌المسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه در نشست صمیمانه با جبهه مردمی استان همدان اظهار کرد: یکی از تأکیدات اصلی قرآن کریم این است که ولایت خدا را بپذیرید و ولایت طاغوت را نپذیرید.

وی افزود: ولایت پیوند ناگسستنی ولی با مولی علیهم و مولی علیهم با یکدیگر است، بنابراین اگر پیوند ناگسستنی بین امت و امام و امت با امت شکل بگیرد از آن تعبیر به ولایت می‌شود. عرب‌ها از طناب‌های به هم بافته شده که اشیا سنگین با آن جابه‌جا می‌شود را به ولایت تعبیر می‌کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: از طرفی وقتی از نصوص دینی نظیر نهج البلاغه استفاده می‌کنیم می‌بینیم که نسبت امام با مردم نسبت حاکمی در رأس هرم نیست چون حکمرانی ولایی هرمی نیست، بلکه حکمرانی محور قطب است. امیرالمؤمنین در خطبه شقشقیه می‌فرماید که من محور قطب سنگ آسیاب هستم که همان محور شبکه است. حکمرانی ولایی با مدل حکمرانی در سایر نقاط جهان متفاوت است، ولایت گوهر اسلام و نه فقط تشیع است.

استاد خسروپناه گفت: پس از پیامبر و امیرالمؤمنین، در عصر حاضر ولی فقیه جامع‌الشرایط ولایت را برعهده دارد، خداوند به انقلاب اسلامی ایران عنایت کرده و این ولایت از امام(ره) به مقام معظم رهبری منتقل شده است، شخصیتی که کشور ویران پر از تهدید‌های متعدد را با تدبیر حکیمانه نجات داد.

وی تأکید کرد: امروز با تدبیر مقام معظم رهبری در حوزه‌های مختلف از جمله در حوزه علم و فناوری و هوا و فضا پیشرفت زیادی داشتیم. یکی از دستاوردهای مقام معظم رهبری، شورای عالی انقلاب فرهنگی بود. رهبری به امام(ره) پیشنهاد دادند که ستاد انقلاب فرهنگی به شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور سران سه قوه تبدیل شود و این شورا تا الان ادامه دارد. 39 سال شورا شکل گرفته است و در دو حوزه علم و فناوری و فرهنگ اقدامات زیادی انجام داده است.

استاد خسروپناه با اشاره به اسنادی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشته شده، بیان کرد: یکی از اسناد سند هوا و فضاست اگرا الان توانسته‌ایم ماهواره‌ها را به فضا پرتاب کنیم و موشک ماهواره‌بر داشته باشیم به خاطر این سند است، هم‌اکنون 6 کشور تکنولوژی موشک ماهواره‌بر دارند که یکی از آنها جمهوری اسلامی ایران است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نقشه جامع علمی کشور تأکید کرد: نقشه جامع کشور نیز در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد، قبل از این سند ایران اساساً رتبه علمی در مقایسه با سایر کشورها نداشت، اما هم‌اکنون رتبه کشورمان 15 جهان است و رتبه اول منطقه هستیم البته در سال‌های اخیر برخی از مسئولان کوتاهی کردند و باعث شدند که ترکیه در برخی از شاخص‌ها به ایران برسد، در این زمینه نیز باید برنامه‌ریزی جدیدی صورت گیرد تا این کاستی‌ها جبران شود.

وی درباره حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی گفت: ایران از لحاظ تاریخی قدمت دیرینه در طب سنتی دارد اما سال‌ها طب سنتی در ایران تعطیل بود و این تعطیلی به زمان پهلوی اول بر می‌گردد که استفاده از طب سنتی ممنوع و جرم تلقی شد اما هم‌اکنون با‌وجود سند گیاهان دارویی و طب سنتی پس از آمریکا، چین و هند در رتبه چهارم طب سنتی قرار داریم.

استاد خسروپناه ادامه داد: تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی تدبیر مقام معظم رهبری بود. برخی می‌گویند نام شورا در قانون اساسی نیامده است، در‌حالی‌که عنوان شورای عالی سلامت نیز در قانون اساسی نیامده، اما مجلس با اختیاراتی که از قانون اساسی داشته این شورا را ایجاد کرده است، مقام معظم رهبری نیز بر‌اساس اصل 57 قانون اساسی شورای عالی انقلاب فرهنگی را ایجاد کردند، بنابراین جایگاه و مصوبات شورا قانونی و نهادی فراقوه‌ای است و تنها شورایی است که همه اعضای آن منصوب رهبری هستند و سران سه قوه در آن حضور دارند، از طرفی اجرایی‌سازی مصوبات به امضای رهبری نیاز ندارد، همچنین مقام معظم رهبری نیز موارد متعددی مانند سند هوا و فضا و هوش مصنوعی را به شورا ارجاع می‌دهند.

وی با اشاره به شاکله دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: دبیرخانه متشکل از 4 ستاد علم و فناوری، فرهنگی و اجتماعی، تعلیم و تربیت و زن و خانواده است که مبتنی‌بر اسناد بالادستی فعالیت می‌کنند، در ذیل این ستادها میزهای تخصصی مانند هوش مصنوعی، کوانتوم، حجاب و جمعیت راه‌اندازی شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: در رویکرد جدید شورا معتقدیم که باید جبهه مردمی در حکمرانی فرهنگی ـ اجتماعی نقش داشته باشد.

حجت‌الاسلام خسروپناه حکمرانی را دارای سه رکن سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری و تصدی‌گری دانست و گفت: متاسفانه از جبهه‌های مردمی تنها در بخش تصدی‌گری استفاده می‌شود، اما ما در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ساختاری را تعریف کرده‌ایم که از جبهه مردمی در سه ساحت حکمرانی استفاده شود.

وی ادامه داد: در ستادهای چهارگانه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز نمایندگان جبهه مردمی حضور دارند، دو دستیار جبهه مردمی را در دبیرخانه تعریف کردیم و در بخشی از اسناد از جبهه مردمی استفاده می‌شود. در بخشی از برش استانی سند مهندسی فرهنگی نیز از جبهه مردمی بهره گرفته خواهد شد.

 

ارسال نظر: