تحول اساسی در بودجه‌های فرهنگی کشور

کدخبر: 2377398
خبرنگار:

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با نگاه حامیانه دولت سیزدهم به حوزه فرهنگ و هنر و همکاری مجلس امسال انقلاب جدیدی در بخش بودجه‌های فرهنگی کشور شکل گرفته و قرار است اعتبارات قابل توجهی به تقویت جریان‌های فرهنگی منطبق بر الگوهای ایرانی و اسلامی اختصاص یابد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی جمعه ۲۳ تیر- در دیدار با نماینده ولی فقیه در گیلان با بیان این مطلب افزود: در حوزه فرهنگ عمومی امسال کار مهمی که انجام شد اختصاص یک درصد از بودجه برای انجام سندهای مهندسی فرهنگی استان‌ها است. این بودجه به تدریج در اختیار استان‌ها قرار خواهد گرفت و این نگرانی که مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمانت اجرایی ندارند برطرف خواهد شد.

وی ادامه داد: این اقدام مهم با کمک مجلس انجام شد و به موجب بندی که در تبصره ۹ بودجه ۱۴۰۲ اضافه شده بانک‌ها و شرکت‌های دولتی موظف هستند در حوزه فرهنگ و هنر و مطابق با نظام‌نامه این کارگروه زیر نظر فرهنگ و ارشاد یک درصد از بودجه خود را به این حوزه اختصاص دهند.

وزیر فرهنگ با بیان این‌که قرار نیست دولت در حوزه فرهنگ تصدی‌گری کند، تاکید کرد: وظیفه دولت در حوزه فرهنگ نظارت و تسهیل‌گری است و ما نیز در تلاشیم این وظیفه را به بهترین شکل انجام دهیم. کار ما در عرصه فرهنگ و هنر فعالیت بر لبه تیغ و بسیار حساس است و با اندک انحرافی در هر کاری در این عرصه مسائلی ایجاد می‌شود.

اسماعیلی با اشاره به تغییر شاخص‌های فرهنگی در دولت سیزدهم گفت: امسال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شاخصه‌های ارتقای فرهنگ عمومی را به همه نهادهای فرهنگی زیرمجموعه این وزارتخانه ابلاغ و ارسال کرده و به دنبال تغییر شاخص‌های فرهنگی به سمت و سوی الگوهای اسلامی و ملی هستیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تلاش دشمن برای متوقف کردن فعالیت‌های فرهنگی و هنری در کشور در سال گذشته تصریح کرد: این مسئله فراتر از تحریم بود و یک تهدید بزرگ محسوب می‌شد. اما به لطف خدا بهترین بهار فرهنگ و هنر را امسال داشتیم. چنان‌که از نمایشگاه کتاب تهران بیش از ۷ میلیون نفر بازدید کردند و در بسیاری از حوزه‌های فرهنگی رکوردهای جدید ثبت شد. خوشبختانه توانستیم فضای امیدوارکننده‌ای را ایجاد کنیم و در کنار آن به سمت ترویج ارزش‌های انقلابی و دینی پیش برویم.

اسماعیلی درباره لایحه عفاف و حجاب نیز گفت: در حوزه حجاب و عفاف هم دولت تلاش می‌کند با همکاری مجلس از حداکثر ظرفیت خود در این موضوع بهره بگیرد و دغدغه‌های مردم در حوزه عفاف و حجاب را لحاظ کند. وظیفه ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی علاوه بر ایجاد رونق در عرصه فرهنگ و هنر، ایجاد نشاط به گونه‌ای است که کمترین خدشه‌ای به حوزه ارزش‌ها و هنجارها وارد نشود.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه رشت هم در این دیدار گفت: رسانه‌های نوشتاری، گفتاری و تصویری بهترین‌میدان‌داران تبلیغ نظام و اسلام هستند و باید منعکس کننده تفکر ایرانی و اسلامی باشند.

آیت‌الله رسول فلاحتی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیاز به تغییر و تحول زیربنایی داشت و از زمان تشکیل تاکنون فراز و نشیب‌های متعددی را سپری کرده است. لذا نیاز است در این مسیر ریل‌گذاری دوباره و صحیحی انجام شود.

وی ادامه داد: در عرصه‌های مدیریتی نیز باید از نیروهای جوان، دلسوخته و فداکار این مرز و بوم و به تعبیری مجاهد استفاده کرد. جهاد فقط حضور در منطقه جنگی نیست، بلکه جهاد عملی است که از طریق آن دشمن را از میدان خارج کند.

نماینده ولی فقیه در گیلان با تاکید بر اینکه میدان جهاد همواره برای فعالیت باز است، گفت: به‌طور مثال مقاله‌نویسی که برای دور کردن توطئه دشمن نگارش می‌کند، این تلاش او مجاهدت است.

امام جمعه رشت با اشاره به استقبال مردم از جشنواره فیلم فجر گفت: این بدین مفهوم است که مردم ارزشی و انقلابی ما به دنبال اقدامات فرهنگی از این دست هستند و جامعه نیازمند این فعالیت‌ها و خوراک فرهنگی مناسب است.

وی با اشاره به نامه امیرالمومنین علی(ع) به مالک اشتر تصریح کرد: در مدیریت‌های ریشه‌ای و اساسی باید انسان‌هایی باشند که چند ویژگی خاص داشته باشند؛ جهادی عمل کنند، خوش ذوق و دارای ایده و خلاق بوده و عزم و اراده‌ای مستحکم داشته و خوشنام باشند.

امام جمعه رشت افزود: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم باید ساختاری اندیشه‌ورز داشته باشید که ایده پرداز باشند.

آیت‌الله فلاحتی با اشاره به مبلغان مذهبی که در گذشته به خارج از کشور سفر کردند و توانستند بر روی مردمان این مناطق اثرگذار باشند، گفت: هنرمند ایرانی که ایرانیت را باور داشته باشد و مسلمان باشد باید در این عرصه ورود پیدا کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر: