رقابت «اوپنهایمر» و «باربی»

کدخبر: 2377526
خبرنگار:

این روزها خبر اکران دو فیلم کاملا متفاوت «اوپنهایمر» و «باربی» سینماهای جهان و همچنین فضای مجازی را به هم ریخته است. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد این فیلم‌ها از لحاظ بیننده و فروش جزء برترین‌ها خواهند بود.

از روز سی تیرماه «اوپنهایمر» مهمان پرده‌ی سینماهای جهان است. فیلمی که برگرفته از رمانی به نام «پرومته آمریکایی» است.  داستان فیلم ماجرای زندگی «رابرت اوپنهایمر» است که با عنوان «پدر بمب اتم» از او یاد می‌شود. کسی که ایالات متحده تحت رهبری او توانست به بمب اتم دست یابد تا بعد از آن، شهرهای هیروشیما و ناکازاکی ژاپن اولین قربانیان این بمب‌ها باشند.

 

1602512_195

اوپنهایمر را کریستوفر نولان کارگردانی و نویسندگی کرده است. کیلین مورفی در نقش اوپنهایمر، در کنار امیلی بلانت، مت دیمون، رابرت داونی جونیور، رامی مالک، جاش هارتنت و کنت برانا بازیگران فیلم 100 میلیون دلاری را تشکیل می‌دهند.

ایرنا درمورد اکران جهانی فیلم نوشته این اثر بزرگترین افتتاحیه هالیوودی را در هند رقم زد و به فروش ۱۳ میلیون روپیه‌ای (حدود هفت میلیارد و 600 میلیون تومان) در روز نخست دست یافت.

منتقدان واکنش‌های مختلفی به این فیلم داشته‌اند. به گزارش آیمارکتور، «مت دیمون» که نقش ژنرال جونیور را بازی می‌کند، گفت: «این یک داستان جاه‌طلبانه‌ برای گفتن است.» با خواندن فیلمنامه، با خودم گفتم «این عالی است. او چگونه می خواهد این کار را انجام دهد؟»

1661394_741

تام شون منتقد در یادداشت خود درباره این کارگردان نوشته است: «این فیلم با دیگر فیلم‌های نولان ارتباط چندانی ندارد. از یک جهت، فیلم‌های نولان همگی تمثیلی از مردانی هستند که رستگاری خود را ابتدا در ساختار می‌یابند تا متوجه شوند که توسط ساختار به آنها خیانت شده است.»

مورفی درمورد نولان گفته است: «هر یک از فیلم‌های او به شیوه خود انقلابی در فیلمسازی است. هر بار که او فیلمی را اکران می کند، یک رویداد ویژه است و به درستی هم همینطور است.»

توران ، منتقد سابق، در مقاله ای برای لس آنجلس تایمز، نوشته است: «اوپنهایمر مطمئناً یکی از تأثیرگذارترین اثرهای نولان با عمیق‌ترین شخصیت‌ها در سینمای اخیر آمریکا است.»

مت میتوم ، معاون سردبیر توتال فیلم، گفته است که جدیدترین فیلم نولان او را «متحیر» کرده و افزوده است: «این یک شخصیت پردازی قوی در بزرگ‌ترین مقیاس، با اجرای عالی توسط کیلین مورفی است. یک درام تاریخی‌حماسی اما با مشخصه های ویژه نولان: تنش، ساختار، طراحی صدای خیره کننده و جلوه های بصری قابل توجه.»

نکته قابل توجه این فیلم استفاده از انفجار واقعی اتمی است. نولان بجای استفاده از فناوری‌های رایانه‌ای برای بازسازی صحنه‌ی انفجار بمب اتم از انفجار واقعی آن استفاده کرده است.

نولان در این‌باره می‌گوید: «من فکر می‌کنم بازسازی آزمایش انفجار ترینیتی (اولین انفجار سلاح هسته‌ای، در نیومکزیکو) بدون استفاده از گرافیک کامپیوتری چالش بزرگی بود. اندرو جکسون، ناظر جلوه‌های بصری فیلم معتقد بود که انجام این انفجار یک ریسک بزرگ است و باید قبل از انجام آن تمام آزمایش‌ها و تست‌ها را انجام دهیم.»

نولان در ادامه «اوپنهایمر» را «داستانی با وسعت و مقیاس بسیار زیاد» خواند و افزود: «این یکی از چالش‌برانگیزترین پروژه‌هایی است که من از نظر مقیاس آن و از نظر مواجهه با وسعت آن تا به حال انجام داده‌ام. داستان اوپنهایمر چالش‌های بزرگ لجستیکی و عملی داشت. اما من دستیاران و نیروهای خارق‌العاده‌ای داشتم و آن‌ها واقعا به بهتر شدن کار کمک کردند. مدتی طول می‌کشد تا کارمان تمام شود. اما مطمئناً همانطور که نتایج را می‌بینم، و در حالی که صحنه‌ها را کنار هم می‌گذارم، از آنچه تیمم توانسته است به دست آورد، هیجان زده هستم.»

 

اکران «باربی»

اما همزمان با اوپنهایمر، فیلم دیگری با حال و هوای کاملا متفاوت اکران شده است. «باربی» که با فروش عظیم ۷۰.۵ میلیون دلاری بلیط هایش بزرگترین روز افتتاحیه سال ۲۰۲۳ را داشت حتی از اوپنهایمر نیز پیشی گرفت.

«فرارو» در این مورد نوشته است که تاکنون هیچ آخر هفته افتتاحیه‌ای با یک فیلم بیش از ۱۰۰ میلیون دلار و فیلم دوم بیش از ۵۰ میلیون دلار وجود نداشته؛ مسیری که باربی و اوپنهایمر اکنون در مسیر رسیدن به آن قرار دارند.

Barbenheimer

فیلم صورتی گرتا گرویگ، کارگردان ۳۹ ساله، در آستانه فروش بیش از ۱۶۱ میلیون دلار در آخر هفته افتتاحیه خود قرار دارد تا عنوان بزرگترین اکران اولیه آخر هفته به دست یک کارگردان زن را نیز به خود اختصاص دهد. مارگو رابی، رایان گاسلینگ، آمریکا فرا، سیمو لیو، و کیت مک‌کینون از جمله بازیگران لایو اکشن شرکت برادران وارنر هستند.

این اثر کمدی‌فانتزی که برگرفته از عروسک معروف به همین نام است باعث ایجاد موج جدیدی در نوع پوشش و محصولات اینچنینی ایجاد کرده است و به نوعی تبلیغ برای این برند نیز بحساب می‌آید.

البته ساخت چنین فیلمی از سال 2009 توسط شرکت صاحب برند باربی یعنی «مَتِل» (Mattle) پیگیری شد و بعد از کش و وقوس‌های فراوان بالاخره امسال به پرده سینماها رسید.

ارسال نظر: