«رحمت حکیمانه» پاسخی به شبهات خشونت در اسلام

کدخبر: 2377548
خبرنگار:

کتاب «رحمت حکیمانه؛ بازخوانی پرونده شبهات تاریخی و دینی خشونت در اسلام» نوشته هادی وکیلی توسط انتشارات به نشر (آستان قدس رضوی) منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «رحمت حکیمانه؛ بازخوانی پرونده شبهات تاریخی و دینی خشونت در اسلام» نوشته هادی وکیلی به تازگی توسط انتشارات به نشر (آستان قدس رضوی) منتشر و روانه بازار نشر شده است.

هادی وکیلی نویسنده کتاب سال‌هاست در فضای دانشگاه و حوزه با نسل جوان مصاحبت و گفتگو دارد و برگزاری جلسات دانشگاهی و نخبگانی را با محوریت پاسخ به سوالات و شبهات را در سال‌های اخیر اداره کرده است در این اثر بیان به مهم‌ترین و چالشی‌ترین و ضمناً پر تکرارترین سوالات و شبهات حوزه اسلام و خشونت پرداخته است.

نویسنده در مقدمه کتاب می‌گوید:

یکی از شبهاتی که در سال‌های اخیر دامنه انتشار آن بس گسترده شده شبهه خشونت و متهم شدن اسلام و پیامبر رحمت (ص) به انواع خشونت است. پرسشگران یا شبهه افکنان گاه به قرآن و احکام جهاد، قصاص و زن گاه به سیره ائمه اطهار (ع) و گاه حتی به فتوحات خلفا و رفتار مسلمانان استناد می‌کنند، این درحالی است که هر کس اندک تأملی در قرآن و سیره سرشار از محبت و رأفت و رحمت پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) داشته باشد در می‌یابد که نمونه‌های بیان شده به عنوان خشونت در اسلام یا اتهاماتی دروغین‌اند یا اگر با نگاهی منصفانه نگریسته شود اموری موجه، منطقی و حکیمانه‌اند که خرد بشری نیز آن‌ها را تأیید می‌کند.

او که اعتقاد دارد در زمانه ما بازار شک و شبهه به مراتب داغ‌تر و بساط فیلسوفان شکاک گرم‌تر و ابزارهای پاکنش دروغ و تهمت و تشکیک و شبهه نسبت به سال‌های پیشین فراهم‌تر شده است، تصریح می‌کند: قطعاً یکی از راهکارهای ضروری و مفید، مواجهه علمی و منطقی و منصفانه با شبهات است؛ راهکارهایی که اگر چه ممکن است به لحاظ کمیت و حجم تهاجم شبهه افکنان کم به نظر آید ولی به لحاظ کیفیت موفق و مؤثر است و به دلیل هماهنگی آن با عقل سلیم و فطرت زلال بهتر پذیرفته می‌شود و برکت و توفیق الهی و وعده نصرت او هم قدرت نمو و رشد آن را چند برابر می‌کند.

نویسنده کتاب «رحمت حکیمانه» هجوم پرسش‌ها و حتی تهدیدها و شبهات درباره اسلام را از نگاهی می‌توان فرصتی مغتنم برای دفاع از این دین سعادت بخش الهی می‌داند و در مورد روش یاسخ به سوالات پر تکرار در مورد شبهات تاریخی و دینی خشونت در اسلام ادامه می‌دهد: در بین مسائل فکری و اجتماعی، به نظر رسید سوالات، ابهامات و ناآگاهی‌ها، بدفهمی‌ها و شبهات مربوط به رابطه بین اسلام و خشونت‌گرایی بیشتر بود که پاسخ مناسب برای رفع شبهات ضرورت و اهمیت دارد.

این کتاب در قالب فصل‌های مبانی و روش‌ها، تأملی در تعریف خشونت در سیره پیامبر، قرآن؛ جنگ و جهاد، شبهه خشونت در احکام حقوقی و فقهی اسلام، شبهه خشونت در فتوحات مسلمانان پس از پیامبر، واکاوی موضع و نقش امام علی (ع) در فتوحات خلفا، بررسی خشونت در سیره ائمه اطهار (ع) سعی شده در ابتدا تمام سوالات و شبهات مربوط به این مسئله جمع آوری شود و آنگاه مهم‌ترین و پر تکرار ترین آن‌ها به بحث گذاشته شود و با استفاده از شیوه علمی (متدولوژی) رویارویی و پاسخگویی به شبهات ارائه شود؛ چرا که آگاهی از روی دانش باعث می‌شود تا افراد حتی بدون داشتن اطلاعات جزئی و تخصصی بتوانند نسبت به بخش زیادی از شبهات غیرعلمی موضع درستی انتخاب کنند. در متن این اثر بسته به مورد گفت‌وگو، روش علمی متناسب با آن بکار رفته است مثلاً در پاسخ شبهه تاریخی روش استدلال تاریخی به کار رفته، در مباحث عقلی از برهان عقلی و در مطالب و سوالات نقلی و درون دینی از اسلوب علم کلام و دیگر علوم دینی مرتبط همچون علم حدیث یا تفسیر استفاده شده است.

این‌کتاب با ۲۷۲ صفحه و قیمت ۱۱۰ هزار تومان عرضه شده است.

ارسال نظر: