ایران و سریلانکا، هم‌صدا در محکوم‌کردن توهین به مقدسات

کدخبر: 2377644
خبرنگار:

نمایندگان ادیان بودایی، مسیحیت، اسلام و هندو و اندیشمندان سریلانکایی در پی اهانت مکرر به ساحت مقدس قرآن کریم، به بررسی «نقش رهبران ادیان و دولت‌ها در مقابله با اهانت به مقدسات» پرداختند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در پی اهانت مکرر به ساحت مقدس قرآن کریم در کشورهای اسکاندیناوی به ویژه سوئد، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سریلانکا نشستی با عنوان «نقش رهبران ادیان و دولت‌ها در مقابله با اهانت به مقدسات و ادیان و پیشگیری از اینگونه اقدامات نفرت‌انگیز» در محل این نمایندگی فرهنگی برگزار کرد.

در این نشست که با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران و نمایندگان ادیان بودایی، مسیحیت، اسلام و هندو و اصحاب رسانه برگزار شد، بهمن معظمی‌گودرزی، رایزن فرهنگی کشورمان گفت: دولت‌های غربی همواره به بهانه آزادی بیان زمینه را برای توهین افراد، رسانه‌ها، گروه‌ها و ... به ادیان و مقدسات مهیا می‌کنند و در روزهای اخیر، کشور سوئد به طور مشخص با برنامه ریزی و حمایت از آتش زدن قرآن کریم، هدایت کننده این رفتار نفرت‌انگیز شده است.

وی افزود: این در حالی است که همه می‌دانیم آزادی بیان نمی‌تواند مجوز توهین به دو میلیارد مسلمان پیرو قرآن کریم باشد. این اقدام و اقدامات شبیه آن در توهین به ادیان و مقدسات، نقض آشکار حقوق بشر است.

معظمی‌گودرزی اظهار داشت: در اسلام ضمن احترام کامل به آزادی بیان از نقد و انتقاد استقبال می‌شود اما بر همگان آشکار است که بین انتقاد و اهانت تفاوت وجود دارد، اهانت ترور شخصیتی است چه فردی و چه جمعی.

رایزن فرهنگی ایران در کلمبو گفت: پیام ادیان برای جهان صلح، دوستی و سعادت است. اهانت به ادیان و مقدسات با حمایت دولت‌ها ترور سیستماتیک و هدایت شده است که محکوم است و دولت‌های حمایت کننده و هدایت کننده باید در قبال اقدامات خود پاسخگو باشند.

تأکید بر یافتن زمینه‌های مشترک و تفاهم بین فرهنگ‌ها

هاشم اشجع زاده، سفیر کشورمان در سریلانکا در سخنانی، گفت: متاسفانه توهین به مقدسات اسلام از جمله اهانت به قرآن کریم و یا انتشار کارکاتورهای پیامبر گرامی اسلام چندین بار است که در اروپا اتفاق می‌افتد.

وی گفت: در سال 2005 کاریکاتورهای پیامبر مکرم اسلام در یک روزنامه دانمارکی منتشر شد، سال 2006 مجله شارلی ابدو فرانسوی آنها را منتشر کرد، در سال 2015 این اقدام نفرت انگیز در این مجله تکرار شد و اکنون شاهد اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم در دانمارک و به طور مکرر در سوئد هستیم و دلیل این اقدام را حمایت از آزادی بیان می‌دانند و توهین به مقدسات را جزء حق آزادی بیان به شمار می‌آورند.

سفیر کشورمان مطرح کرد: رؤسای جمهور کشورهای اروپایی در مواجهه با بی احترامی و اهانت به مقدسات مسلمانان به دفاع از حق آزادی بیان و عقیده استناد می‌کنند ولی در عین حال شهروندان خود را ملزم می‌کنند که به یکدیگر احترام بگذارند و از پرداختن به گفت‌وگوهای نفرت انگیز اجتناب کنند.

وی ضمن محکوم کردن توهین به همه مقدسات و لزوم رعایت احترام به ادیان گفت: توهین‌های مکرر به مقدسات اسلامی در اروپا به ویژه از طریق انتشار کاریکاتورهای توهین آمیز و هتک حرمت به قرآن کریم تحت پوشش آزادی بیان خشم شدید مسلمانان را برانگیخته است و فقدان عواقب قانونی برای کسانیکه این جرایم را مرتکب می‌شوند، موضوعی بحث برانگیز است و حمایت رهبران اروپایی از این اقدامات توهین آمیز در واقع به مثابه دامن زدن به توفان آتش است بنابراین جلوگیری از رفتارهای نفرت انگیز، یافتن زمینه‌های مشترک و تفاهم بین فرهنگ‌ها برای تقویت جامعه‌ای هماهنگ و فراگیر ضروری است.

سخنران بعدی این نشست، راهب برجسته بودایی پروفسور پالکاندا راتناسارا ترو (Pallekande Ratanasara Thero)، استاد دانشگاه و دبیرکل شورای هماهنگی و همکاری مسالمت آمیز ادیان در سریلانکا بود.

وی با تاکید بر ضرورت برگزاری اینگونه جلسات برای رهبران ادیان گفت: ما اینجا جمع شده‌ایم تا هتک حرمت به قرآن را محکوم کنیم، زیرا توهین به قرآن کریم مساوی است با توهین به تمام ادیان و پیروان ادیان دیگر و کسانی که مرتکب چنین توهین‌هایی می‌شوند، جایگاه و سطح پایین فکر و اندیشه و عدم درک صحیح خود از ادیان را به جهان نشان می‌دهند.

این راهب بودایی با تاکید بر تفاوت‌های ادیان و در عین حال، پیام صلح و آرامش از سوی همه ادیان گفت: هر دینی آموزه‌های مختلفی را به پیروان خود می‌آموزد. به همین دلیل است که دانشمندان و علما از هر دینی بهره‌های معنوی مختلفی می‌برند اما هیچ دینی بی احترامی به دیگر ادیان را تجویز نمی‌کند.

دبیرکل شورای هماهنگی و همکاری مسالمت آمیز ادیان در سریلانکا ضمن محکومیت حمایت دولت‌ها از اقدامات نفرت انگیز و توهین به ادیان و مقدسات گفت: متاسفانه در پس بسیاری از این توهین‌ها و اهانت به ادیان سیاسیون و برنامه‌های سیاسی است که اهداف خاص خود را در ایجاد اختلاف بین ادیان و پیروان ادیان می‌بینند.

وی نقش دولت‌ها و نهادهای سیاسی را در این زمینه پر رنگ دانست و گفت: اگر سیاسیون در قالب‌های مختلف نباشند مردم و پیروان ادیان مختلف در تمام جوامع با صلح و دوستی در کنار هم زندگی می‌کنند و به همدیگر و عقاید هم نیز احترام می‌گذارند.

ادیان و پیروان آنان با عقاید و مناسک خودشان قابل احترام هستند

کشیش آنورا پررا (Anure Perera) روحانی مسیحی از کلیسای متدیس کلمبو سخنران بعدی این برنامه بود. وی گفت: ما برای حفظ هماهنگی مذهبی و احترام به شباهت‌ها و تفاوت‌ها با هم کار می‌کنیم. اگر کسی می‌خواهد علیه یک دینی موضوعی را مطرح کند، باید آن را در دایره دینی خودش مطرح کند، نه علیه ادیان دیگر. براین اساس آنچه که در سوئد اتفاق افتاده را به شدت محکوم می‌کنیم.

مولوی فهمی سادات از روحانیون و ائمه جماعت مسلمان در شهرکلمبو سخنران بعدی این نشست اظهار داشت: قرآن بر حفظ آرامش و انجام کار خیر تاکید دارد. توهین به دین در بسیاری از کشورها بیداد می‌کند. حتی قرآنی که در سوئد سوزانده شد، معلوم نیست انگیزه چه کسی پشت این اقدام است.

وی افزود: به هر حال این عمل قلب مسلمانان را به درد آورده است. به همین دلیل مسلمانان این عمل را محکوم می‌کنند و دست اندرکاران این توهین باید از عذاب خدا بترسند.

گوروکال هندوئیسم دارشاکا شارما (Kurukkal Darshaka Sharma) روحانی هندو دارشاکا شارما تأکید کرد: توهین به ادیان و مقدسات و رهبران و کتب ادیان محکوم است ضمن اینکه پیروان ادیان اینگونه رفتارهای توهین آمیز را نمی‌پسندند و به هیچ عنوان به پیروان خود هم رفتار و گفتار نفرت انگیز آموزش نمی‌دهند.

وی گفت: خلاصه و چکیده دستورات دینی احترام به خود و احترام به دیگر ادیان و پیروان آنهاست. ادیان و پیروان ادیان با عقاید و مناسک خودشان قابل احترام هستند و هیچکس حق ندارد به آنها به بهانه‌های مختلف از جمله آزادی و آزادی بیان توهین کند.

گوروکال هندوئیسم دارشاکا شارما عنوان کرد: وظیفه ما به عنوان راهب و رهبران دینی آموزش به پیروان خودمان و دینمان است که همانگونه که به دین و مقدسات خود احترام می‌گذارید به دین و مقدسات دیگران هم احترام بگذارید این مهمترین وظیفه ماست.

وی خاطرنشان کرد: دولت‌ها و نهادهای حقوق بشری باید نسبت به اینگونه اقدامات واکنش نشان دهند و پاسخگو باشند.

این روحانی هندو اینگونه نشست‌ها را در نزدیک شدن ادیان به یکدیگر و پیشگیری از رفتارهای افراطی و اهانت به دیگر ادیان و یا پیروان آنها مفید و مؤثر دانست و ضمن تشکر از رایزنی فرهنگی ایران برای برگزاری این نشست، خواستار تداوم آن شد.

مادامپاگاما آساجی ترو (Madampagama Assaji Thero) دبیر سازمان راهبان بودایی آنوراپورا در سریلانکا سخنران دیگر این نشست بود. وی گفت: ادیان دکترین و نوع فلسفه خاص خود را دارند، بنابراین هر دین دارای انواع مختلفی از تجربیات است و این مسأله موجب اتحاد و تقریب دینی و احترام به عقاید و افکار دیگران می‌شود.

وی ادامه داد: اکنون هم اهانت به قرآن را بشدت محکوم می‌کنیم و معتقدیم دولت‌ها و نهادهای مسئول باید از این اقدامات جلوگیری کنند و افراد و رسانه‌ها را از نفرت پراکنی بازدارند. البته رهبران دینی با آموزش و انتقال دستورات دینی خود نقش مهمی در پیشگیری از اقدامات توهین آمیز به مقدسات دارند که باید به وظیفه خود عمل کنند.

در پایان مقرر شد؛ بیانیه این نشست در محکومیت اهانت به ادیان تدوین و از طریق رسانه‌ها منتشر و به اطلاع عموم مردم رسانده شود.

ارسال نظر: