توقف «جهان‌آرا»

کدخبر: 2377920
خبرنگار:

امیرحسین ثابتی، مجری برنامه‌ی تلویزیونی «جهان‌آرا» می‌گوید به علت پیش‌ثبت‌نام او در انتخابات مجلس، براساس قانون نمی‌تواند مجری برنامه تلویزیونی باشد. او همچنین گفته است که این برنامه می‌تواند با مجری دیگری ادامه پیدا کند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، توقف پخش «جهان آرا» که به موضوعات مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می‌پردازد، پرسشی را در ذهن مخاطبان برنامه ایجاد کرده بود که علت چیست. پس از آن، انتشار ویدئویی در فضای مجازی پاسخی بر علت ماجرا بود. اینکه ظاهرا مجری قصد دارد نامزد انتخابات مجلس شود و در پیش ثبت‌نام هم نام‌نویسی کرده است. 

ضمن اینکه پیگیری‌های ایسنا حکایت از آن دارد که با توجه به حساسیت انتخابات مجلس و بر اساس پروتکل‌های رسانه‌ ملی، در ایام نزدیک به انتخابات و از زمان نام‌نویسی نامزدها، افراد متقاضیِ حضور در این رقابت سیاسی ـ چه در قالب مهمان و چه در قالب مجری و ... ـ اجازه حضور در قاب سیما را ندارند.

بر این اساس، برنامه «جهان آرا» در حال حاضر از آنتن تلویزیون حدف شده و با توجه به قوانین ستاد انتخابات مجلس به نظر می‌رسد بازگشت این برنامه با تغییر مجری همراه باشد.

در حال حاضر شبکه افق ویژه برنامه «در مسیر حسین (ع)» را در ایام اربعین جایگزین برنامه «جهان آرا» کرده است و با این وجود، تهیه‌کننده اعلام کرده است که در حال رایزنی برای ادامه پخش هستند. ضمن اینکه به نظر می‌رسد هنوز برای انتخاب فرد جایگزین به عنوان مجری، به قطعیت نرسیده‌اند.

ماجرای «جهان آرا» از زبان ثابتی

ایسنا در گفت‌وگویی با مجری سابق برنامه «جهان آرا» هم مساله را جویا شد که امیر حسین ثابتی در توضیحات بیشتری گفت: با توجه به اینکه در انتخابات مجلس پیش ثبت نام کردم طبق قانون دیگر در برنامه «جهان آرا» نخواهم بود و اگر برنامه بخواهد ادامه‌دار باشد، مسئولان شبکه و صداوسیما در قبال آن باید تصمیم‌گیری کنند تا با مجری دیگری ادامه پیدا کند.

وی در پاسخ به اینکه آیا این قانون که مجری‌هایی که نامزد هستند، نباید روی آنتن برنامه داشته باشند، صحت دارد؟ توضیح داد: این قانون به صورت کلی همیشه بوده است که کسانی که در انتخابات ثبت نام می‌کنند نباید در آنتن تلویزیون به صورت دائم و به عنوان مجری حاضر باشند اما امسال این اتفاق کمی متفاوت بود و چون پیش ثبت‌نام چند ماه زودتر صورت گرفت، تفسیر ستاد انتخابات صداوسیما  بر این بوده که پیش ثبت‌نام هم جزو پروژه انتخابات محسوب می‌شود و این قانون باید از همان زمان پیش ثبت نام اعمال شود. البته شورای نگهبان و وزارت کشور چنین نظری ندارند و معتقدند رسما پروژه انتخابات از زمان ثبت نام اصلی در اواخر مهر آغاز می شود اما در هر صورت صداوسیما در این باره تفسیر سخت‌گیرانه‌تری داشت و بنده هم به قانون احترام می‌گذارم و خود را ملزم به رعایت آن می‌دانم.

ثابتی در پاسخ به اینکه آیا در این شرایط پخش برنامه «جهان آرا» ادامه خواهد داشت؟ توضیح داد: این برنامه با اجرای من دیگر روی آنتن نخواهد بود و اگر مسئولان شبکه و صداوسیما تصمیم بگیرند، این برنامه می‌تواند با مجری دیگری ادامه دار باشد اما بنده در این زمینه تصمیم‌گیر نیستم.

ماجرای تدریس در دانشگاه صنعتی شریف

او همچنین درباره ماجرای حضور در دانشگاه صنعتی شریف با هدف تدریس که با واکنش های مختلفی همراه شده است، توضیح داد: من نه عضو هیات علمی دانشگاه شریف هستم و نه قرار است که در این دانشگاه هیات علمی شوم؛ چراکه رشته من علوم سیاسی است و دانشگاه شریف هم اصلا رشته‌ی علوم سیاسی ندارد. بلکه از بنده به عنوان «استاد مدعو» جهت تدریس درس انقلاب اسلامی دعوت کردند و قرار شد از ترم آینده هفته‌ای دو ساعت در خدمت دوستان دانشگاه شریف باشم اما عده‌ای مغرضانه این موضوع را به قطع همکاری دانشگاه شریف با برخی از اساتید پرحاشیه این دانشگاه ربط دادند! در حالی که اصلا آنها درس دیگری را می‌دادند و بنده هم قرار است درس دیگری را ارائه کنم نه اینکه جایگزین آنها شوم؛ در حالی که تدریس بنده نیز به عنوان موقت و حق التدریس است نه به عنوان هیات علمی.  

وی در پایان یادآور شد: بنده قبلا نیز در دانشگاه‌های دیگر همین درس انقلاب اسلامی را تدریس کرده‌ام و لااقل برای خود بنده اتفاق جدیدی نیست.

 

ارسال نظر: