اعزام اساتید زبان فارسی به کشورهای همسایه

کدخبر: 2378331
خبرنگار:

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی: اعزام اساتید زبان فارسی و اساتید اسلام‌شناسی کمک شایانی به ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی خواهد کرد. این امر، به ویژه در کشورهای همسایه که بخشی از ایران فرهنگی هستند، باید صورت گیرد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی پور، در جریان حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نخستین اجلاس منطقه ای رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه، بر توسعه همکاری‌های علمی با رایزنان فرهنگی کشورمان تاکید کرد.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خطاب به محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ابراز کرد: تفاهم نام‌های مختلفی با دانشگاه‌های مختلف کشورهای همسایه منعقد می‌شود، اما برای اجرا، پیگیری‌های لازم صورت نمی‌گیرد. در این میان علاوه بر مساعدت وزارت علوم، لازم است که رایزنان فرهنگی نیز پیگیر اجرای این تفاهم نامه‌ها باشند.

ایمانی پور ادامه داد: یکی دیگر از کارهایی که وزارت علوم، می‌تواند به حوزه فرهنگ دیپلماسی کمک کند موضوع اسلام شناسی و آموزش زبان فارسی است. این وزارتخانه با اعزام اساتید زبان فارسی و اساتید اسلام شناسی کمک شایانی به ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی خواهد کرد. این امر، به ویژه در کشورهای همسایه که بخشی از ایران فرهنگی هستند، باید صورت گیرد.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه کرسی‌های زبان فارسی در حال واگذار به زبان عربی و چینی می‌شود، ادامه داد: دلیل اصلی این موضوع را که جویا می‌شویم، آنها می‌گویند زیرا از زبان فارسی حمایت نمی‌کنید.

وی پیشنهاد داد؛ اگر دولت حمایت کند می‌توان تجار ایرانی مجاب کرد تا بخشی از مالیات خود را برای توسعه و ترویج زبان فارسی در کشورهای دیگر هزینه کنند. یکی از همکاری‌های گسترده ای که از گذشته وجود داشته، مساله بورسیه دانشجو است. لازم است به موضوع بورسیه و توسعه تعامل دانشجو کمک رسانی کنیم.

ایمانی پور با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های دانشگاه‌های استان‌ها اگر در کنار فرصت‌های منطقه ای قرار گیرد اتفاقات مبارکی می‌افتد، بیان کرد: بر همین اساس، همکاری بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، لازم است که بیش از گذشته نظام مندتر و منسجم‌تر برقرار شود.

نخستین اجلاس منطقه ای رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه، از ۱۵ تا ۲۰ مهرماه ۱۴۰۲، به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان قرارگاه اقتدار فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود.

 

ارسال نظر: