سلبریتی‌هایی که برای غزه هزینه دادند

کدخبر: 2378738
خبرنگار:

بعد از عملیات «طوفان الاقصی» و از زمانی که ارتش اسرائیل کشتار مردم عادی را در غزه آغاز کرد، بسیاری از چهره‌های مشهور دنیا به این بمباران‌ها واکنش نشان دادند. این واکنش البته به قیمت اخراج آنها از کار و قطع همکاری با آنها توسط شرکت‌های فیلمسازی منجر شد.

یک ماه و نیم از عملیات غافلگیرکننده‌ی «طوفان الاقصی» می‌گذرد. واکنش رژیم صهیونیستی به این حمله البته کشتار گسترده‌ی غیرنظامیان و فاجعه‌آفرینی بود. در این یک‌ماه و نیم صهیونیست‌ها به بمباران بی‌وقفه‌ی غزه پرداختند و بیش از سیزده هزار نفر اعم از زن و کودک را به خون کشیدند.

این حملات و کشتار گسترده‌ی غیرنظامیان رفته‌رفته واکنش مردم دنیا را نیز به دنبال داشت. راهپیمایی‌های گسترده‌ای در سراسر دنیا از جمله اروپا و آمریکا برگزار شد. مقامات سیاسی واکنش‌های بی‌سابقه نشان دادند و چهره‌های هنری و مشهور نیز به این کشتار اعتراض کردند.

درمورد وقایع این‌چنینی معمولا چهره‌های مشهور نیز واکنش نشان می‌دهند و به دلیل محبوبیت و تعداد بالای دنبال‌کنندگان واکنش‌هایشان دامنه‌ی گسترده‌ای نیز پیدا می‌کند. در این میان بازیگران، ورزشکاران و اصطلاحا «سلبریتی»هایی بودند که به دلیل واکنش به این جنایات هزینه هم پرداختند. هزینه‌هایی که به نظر می‌آید در جهت جلوگیری از گسترش اعتراضات به جنایات صهیونیست‌ها صورت گرفته است.

این واکنش‌ها البته گاهی به اختلاف میان خود سلبریتی‌ها نیز تبدیل شده است. «بلا حدید» و «جی‌جی حدید» دو مدل آمریکایی فلسطینی‌الاصل بعد از انتشار یک استوری توسط «کایلی جنر» در حمایت از اسرائیل، او را آنفالو کرده و به نوعی با او قهر کردند.

این اختلافات و برخوردها البته مورد نقد خود چهره‌های مشهور نیز قرار گرفته است. «روآن بلانشارد» بازیگر اهل ایالات متحده در استوری اینستاگرام خود ضمن انتشار مطالبی با موضوع حمایت از مردم غزه با بازنشر پستی نوشته است: «هر فردی در هالیوود که می‌شناسم و در فضای مجازی درباره پاکسازی مردم فلسطین صحبت می‌کرده، با عواقبی روبرو شده است.»

میسا عبدالهادی

میسا عبدالهادی

در جدیدترین مورد، جروزالم‌پست گزارش داد «میسا عبدالهادی» بازیگر اهل ناصره در سرزمین‌های اشغالی، پس از انتشار یک سری مطالب در رسانه‌های اجتماعی در حمایت از حماس دستگیر شد.

در میان مطالب منتشر شده از این بازیگر، تصویری از حصار شکسته مرزی بین غزه و اسرائیل همراه عنوان «به سبک برلین پیش برویم» دیده می شود کنایه واضحی از فروپاشی تاریخی دیوار برلین است.

ایسنا گزارش داده است که این بازیگر فلسطینی در سال ۲۰۲۱ و در جریان تظاهرات علیه خشونت پلیس رژیم صهیونیستی در شهر حیفا، مجروح شده بود.

«عبد الهادی» سابقه بازی در فیلم «غزه عشق من» نماینده سینمای فلسطین در اسکار ۲۰۲۰ و همچنین «ژنرال بغداد» را در کارنامه دارد. او در سال ۲۰۲۱ نیز در فیلم «سالن هدی» ساخته «هانی ابواسعد» کارگردان معروف فلسطینی بازی کرده بود که در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن آن سال رونمایی شد.

سوزان ساراندون

سوزان ساراندون

به گزارش گاردین، سخنگوی آژانس استعدادیابی «یو.تی‌.ای» آمریکا، تایید کرد که پس از سخنرانی «سوزان ساراندون» هنرپیشه آمریکایی در یک گردهمایی طرفداران فلسطین و سخنرانی در حمایت از مردم غزه، او را کنار گذاشته است.

این بازیگر برنده اسکار در سخنرانی خود در این تجمع گفت: «در این زمان، افراد زیادی از یهودی بودن می‌ترسند و طعم مسلمان بودن در این کشور را می‌چشند». ساراندون در ادامه دیگران را تشویق کرد که به حمایت از مردم فلسطین ادامه دهند. وی در این سخنرانی گفت: «مردم [در مورد جنگ] سوال می‌کنند، مردم ایستاده‌اند، مردم خودشان را آگاه می‌کنند، مردم از شستشوی مغزی که از کودکی آغاز شده بود فاصله می‌گیرند.»

او در ادامه شرکت‌کنندگان در راهپیمایی را تشویق کرد که «قوی، صبور و صریح» باشند و «در کنار هر کسی که شجاعت صحبت کردن را دارد، بایستند.»

ملیسا باررا

ملیسا باررا

شاید مشهورترین این افراد بازیگر فیلم «جیغ» باشد. «ملیسا باررا» به دلیل انتقاد از «نسل‌کشی» اسرائیل در فلسطین در اینستاگرام از فیلم «جیغ ۷» (Scream 7) استودیوی سازنده‌ی این فیلم یعنی «اسپای‌گلس» اخراج شد.

یکی از نمایندگان این شرکت فیلم‌سازی گفته است این استودیو یهودستیزی یا هر شکلی از نفرت‌پراکنی، از جمله ارجاع غلط به نسل‌کشی، پاک‌سازی قومی، تحریف هولوکاست یا هرچه که آشکارا از مرز نفرت‌پراکنی عبور کند را برنمی‌تابد.

در ادامه «کریستفر لاندن» کارگردان فیلم جیغ نیز به این اتفاق واکنش نشان داد و نوشت: «بیانیه من این است: همه این اتفاقات ناراحت‌کننده است. داد و بیداد را تمام کنید. تصمیمش با من نیست.» این توییت کارگردان دقایقی بعد از صفحه او حذف شد.

باررا یک ماه پیش در اینستاگرام پلاکاردی به همراه پرچم مکزیک منتشر کرد که روی آن نوشته شده بود:‌ «من نیز اهل یک کشور مستعمره هستم. فلسطین آزاد خواهد شد.» او این نقل قول را نیز به اظهاراتش افزوده بود: «می‌خواستند ما را دفن کنند، نمی‌دانستند که بذریم.»

بر اساس گزارش «گاردین» این شرکت گفته که این بازیگر را به دلیل برخی پست‌های رسانه‌های اجتماعی که به‌عنوان «یهودستیزانه» تفسیر شده بود، از فیلم حذف کردند.

باررا همچنین در اینستاگرام خود در مورد حمایت خود از فلسطین پست‌هایی منتشر کرده و اسرائیل را مرتکب «نسل کشی» و «کشتن بی‌رحمانه فلسطینیان، مادران و کودکان بی‌گناه به بهانه نابودی حماس» توصیف کرده بود. او نوشته: «رسانه های غربی فقط طرف [اسرائیل] را نشان می‌دهند. چرا آنها این کار را می‌کنند؟ من از شما می‌خواهم خودتان قضاوت کنید.»

ماها دخیل

دخیل

همچنین «ماها دخیل» یکی از مدیران ارشد مرکز استعداد‌های درخشان سازمان هنر‌های خلاق ‌هالیوود، ۱۸ اکتبر در شبکه‌های اجتماعی خواستار «آزادی فلسطین» شده بود. او در واکنش به پستی در اینستاگرام نوشته بود: «حالا متوجه می‌شوید که چه کسی از نسل‌کشی حمایت می‌کند.» او اضافه کرد: «این برای من خط [قرمز] است.» و تصویر دومی با این عبارت‌ها به اشتراک گذاشت: «غم‌انگیزتر از مشاهده نسل‌کشی چیست؟ مشاهده انکار آن نسل‌کشی.» دخیل در حال حاضر هر دو پست را حذف کرده است.

این مقام مسئول در هالیوود که سابقه همکاری با «تام کروز» و «ریس ویترسپون» را دارد سپس از هیأت مدیره داخلی آژانس «سی‌ای‌ای» استعفا داد اما «ورایتی» گزارش داده است که همکاری او با مشتریانش ادامه پیدا می‌کند.

دخیل که در کودکی از سوریه به ایالات متحده مهاجرت کرده و اخیراً از سوی «هالیوود ریپورتر» یکی از زنان قدرتمند و بانفوذ صنعت سرگرمی نامیده شده، حتی با انتشار بیانیه‌ای عذرخواهی کرده است: «بازنشر در استوری اینستاگرام با الفاظ ناراحت‌کننده اشتباه بود. مانند بسیاری دیگر، اندوه من را گیج کرده. به خودم افتخار می‌کنم که طرف انسانیت و صلح ایستاده‌ام.»

در ادامه‌ی این استعفا، «آرون سورکین» نویسنده فیلم‌هایی چون «شبکه اجتماعی» (The Social Network) که ماها دخیل مدیرعامل او بود، آژانس استعدادیابی سی‌ای‌ای (CAA) را به خاطر حمایت مدیرعاملش از فلسطین رها کرد و به عضویت آژانس دبلیوام‌ای (WME) درآمد.

 

این اختلافات و برخوردها در حمایت از رژیم صهیونیستی انجام می‌شود و به نوعی تلاش برای کاهش فشار رسانه‌ای علیه این رژیم به حساب می‌آید. تلاشی که البته با وجود واکنش گسترده‌ی افکار عمومی به این جنایات تقریبا بی‌ثمر به حساب می‌آید و بیشتر به نوعی «عقده‌گشایی» شبیه است.

ارسال نظر: