نظارت مردمی، لازمه‌ی برخورد با تخلفات محتوایی

کدخبر: 2378849
خبرنگار:

رئیس ساترا: نیاز به مشارکت مردم برای ارائه گزارش تخلفات محتوایی خصوصا تخلفات محتوایی رسانه‌های کاربرمحور اجتناب ناپذیر است و در صورتی که مردم با تخلفی در فضای مجازی روبه‌رو شدند می‌توانند به سامانه پایش مردمی ساترا (ساپرا)، مراجعه و تخلفات را برای پیگیری به ساترا گزارش کنند.

سعید مقیسه در نشست مشترک با مدیرکل صدا و سیمای مرکز قم و مجمع تولیدکنندگان فضای مجازی استان قم راهکارهای ساترا برای توسعه هدفمند سکو‌های فضای مجازی را به منظور استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در تولید و انتشار محتوای فاخر بیان کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا)، سعید مقیسه معاون سازمان صدا و سیما و رئیس ساترا با حضور در صدا و سیمای مرکز قم در جمع تولیدکنندگان فضای مجازی استان قم و مسئولان سکو‌های صوت و تصویر فراگیر استان از ایفای نقش ساترا برای بهبود وضعیت محتوایی سکوها و اعطای محتوای حمایتی ساترا به سکوهای دارای مجوز، توضیحاتی را ارائه کرد.

مقیسه در این نشست با تاکید بر فرایند نظارت پیشینی و پسینی ساترا بر محتوای سکوهای صوت و تصویر فراگیر گفت: نیاز به مشارکت مردم برای ارائه گزارش تخلفات محتوایی خصوصا تخلفات محتوایی رسانه‌های کاربرمحور اجتناب ناپذیر است و در صورتی که مردم با تخلفی در فضای مجازی روبه‌رو شدند می‌توانند به سامانه پایش مردمی ساترا (ساپرا)، مراجعه و تخلفات را برای پیگیری به ساترا گزارش کنند.

وی افزود: با توجه به دغدغه ساترا برای رعایت رده‌بندی سنی محتوای سکوهای صوت‌و تصویر فراگیر و نمایش خانگی، این سازمان از سامانه‌هایی که سرویس کنترل والدین روی سکوها را فعال و به استفاده کاربران متناسب با ملاحظات رده‌بندی سنی کمک کنند، حمایت می‌کند.

مقیسه در ادامه به اقدام دیگر ساترا برای خود تنظیم‌گری سکوهای صوت‌و تصویر فراگیر اشاره و تاکید کرد: هم‌زمان با برگزاری نخستین نمایشگاه ملی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران(رصتا)، شاهد شکل‌گیری مجمع «رصتا» با هدف خود تنظیم‌گری و کمک به زیست‌بوم صوت‌و تصویر فراگیر بودیم، تاسیس این مجمع می‌تواند در تحقق اهداف و سیاست‌های کشور در حوزه صوت‌و تصویر فراگیر بسیار مفید باشد. همچنین حضور نمایندگان مجمع «رصتا» در شوراها و کارگروه‌های مختلف ساترا از جمله شورای صدور مجوز انتشار باعث شفافیت هر چه بیشتر مصوبات شوراهای این سازمان شده است و به خودتنظیم‌گری زیست‌بوم صوت‌و تصویر فراگیر کمک کرده است.

وی با بیان ضرورت توجه به جایگاه سکوهای صوت‌و تصویر فراگیر هر استان در تولید و انتشار محتوای بومی و محلی گفت: تا کنون مجامع استانی خراسان، اصفهان، گیلان تشکیل شدند و امروز شاهد شکل‌گیری مجمع استانی «رصتا» در قم هستیم.

معاون سازمان صدا و سیما افزود: آشنایی و هم‌افزایی رسانه‌های دارای مجوز از ساترا و مرکز صدا و سیما، بررسی راهکارهای تولید مشارکتی سکوها با صداسیما، آشنایی با قوانین و فرایندهای ساترا، بررسی و حل مشکلات رسانه‌های فراگیر استانی از جمله مهمترین اهداف شکل‌گیری مجامع استانی «رصتا» هستند.

مقیسه در ادامه از برگزاری دومین نمایشگاه ملی «رصتا» از تاریخ ۱۰ تا ۱۳ دی ماه در مصلای امام خمینی(ره) تهران خبر داد و گفت: در این دوره از نمایشگاه فضایی اختصاصی به سکو‌های هر یک از استان‌ها از جمله استان قم داده خواهد شد تا بتوانند ظرفیت‌های خود را به شکل مناسب‌تر معرفی کنند.

در ادامه این نشست نمایندگان مختلف تولیدکنندگان فضای مجازی استان قم همچون مسئول مرکز تبلیغات مجازی حوزه‌های علمیه قم، نماینده مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، نماینده مجمع ناشران دیجیتال اسلامی، نماینده بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسرا، مدیر شبکه جهانی هدهد، نماینده رسا و نمایندگان سلمان مدیا و موسسه حی به بیان دیدگاه‌ها، نظرات و مشکلات خود پرداختند.

در پایان این جلسه به اتفاق آرا حجت‌الاسلام مسعود عبداللهی مسئول مرکز تبلیغ فضای مجازی معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه به‌عنوان نماینده مجمع «رصتا» استان قم انتخاب شد تا با هماهنگی بیشتر با ساترا و سایر نهادها، زمینه‌ساز رشد و شکوفایی رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر استان قم باشد.

 

ارسال نظر: