حجت الاسلام سرلک در گفت و گو با نسیم آنلاین

منابر و هیئت‌ها جای تشتت و وحدت‌شکنی نیست

کدخبر: 2359693

دین به تعبیر امام پاسخ زندگی از گهواره تا گور در ساحت فردی و اجتماعی است. نظام وارگی دین و مجموعه کلی دین چیزی است که باید مد نظر داشت، به نظر بنده خطبای عزیز به این بُعد مستمر، روشمند و مستدل بپردازند

نسیم آنلاین ؛ محمد بیژنی‌فر: حجت الاسلام و المسلمین علی سرلک در گفت و گو با نسیم آنلاین گفت: به گمان من فضای تبلیغ و گفت و گویی که با مردم در ماه محرم پیش می آید خیلی ویژه است و در این بارهباید به هدف و اثر گفت وگو فکر کنیم. جامعه ما به شدت از چند گزینگی و عدم قطعیت و نسبیت و تفکر نسبی گرایی در مفاهیم معرفتی دچار تشتت روحی است. به یک معنا باید از آنچه که به این تشتت دامن میزند خودداری کرد.

یک سخنران در درجه اول باید بداند که به چه چیزی نپردازد و به چه مسائلی دامن نزند. در سخنرانی باید پیام به گونه ای منتقل شود که مخاطب و مخاطبین احساس امنیت و آرامش بیشتری کنند تا در سایه امنیت فکری و آرامش درونی بتوانند به حقیقت ایمان و به کشف حقیقت بیشتر راه پیدا کنند پس بیشتر از آنکه روی موضوعات دغدغه داشته باشیم باید روی لحن، هدف و شیوه پرداختن به موضوعات در زمانه ما که بسیار در دوره تحیر و هیئت زدگی و دوره بی ثباتی فکری است باید به این مسئله فکر کنیم و برای آن طرحی داشته باشیم.

این استاد حوزه علمیه در ادامه متذکر شد: الأن متأسفانه به گونه ای بعضی از مخاطبان ذائقه ای پیدا کردندکه گمان می کنند منابر و سخنرانی ها فرصتی برای تسویه حساب‌ها و کوبیدن های این و آن یا فلان فکر و فلان روش فکری است که به هیچ وجه این موضوع به مصلحت نیست.

ما حتی اگر اختلاف نظری با مکتب، مذهب یا اشخاصی داریم شیوه بیان نظرمان نباید منجر به جبهه بندی و دو دستگی و پر رنگ کردن خطوط قهر و ستیز باشد. به نظر بنده این مسئله ای است که باید در همه سخنرانی ها مورد توجه قرار بگیرد. مثلاً به عنوان مصداق روشن، بحث وحدت که حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بر آن تأکید دارند وحدتی درون گفتمان اسلام است که مذاهب گوناگون شیعه و سنی باید با یکدیگر علی رغم اختلاف نظر ها وحدت داشته باشند. ما باید لحن گفت و گویمان صحیح باشد، بیشتر از آن که بخواهیم تخریب کنیم باید تصحیح کنیم. باید نظراتمان را اثباتی توضیح دهیم نه به صورت نفی بیان کنیم.

کارشناس مسائل فرهنگی، مذهبی در ادامه اشاره کرد : به نظر من بحث خانواده در اولویت مباحث است و امروزه متأسفانه در جامعه ما به دلایل گوناگون خانواده در حال آسیب دیدن است. به دلیل افزایش نرخ طلاق و کاهش نرخ ازدواج و تجردهای ابدی، طلاق‌های عاطفی و مشکلات گوناگونی که درون خانواده وجود دارد موضوعاتی هستند که عزیزان خطبا باید هر چه بیشتر به آن بپردازند. من بحث خانواده را با رویکرد مهارت آموزی و حل مسئله مهم می‌دانم.

حجت الاسلام و المسلمین علی سرلک استاد حوزه علمیه در آخر گفت: بحثی که خیلی مهم است بحث جامعیت دین است. به واقع دین به تعبیر امام پاسخ زندگی از گهواره تا گور در ساحت فردی و اجتماعی است. نظام وارگی دین و مجموعه کلی دین چیزی است که باید مد نظر داشت، به نظر بنده خطبای عزیز به این بعد مستمر و روشمند و مستدل بپردازند. در واقع هر وقت ما در عرصه دینداریمان به مدل جامع و کامل دین عمل نکردیم به همان میزان آسیب خوردیم چون یک سیستم است که به فرایند سیستماتیک هم نیاز دارد تا به نتبجه برسد. به نظر بنده این موضوع مهمی است که کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی که سخنرانی های مقام معظم رهبری در زمان قبل از انقلاب می‌باشد بسیار راهگشا است و منبع بسیار خوبی است برای این که سیستم بودن و مدل بودن مجموعه ای از معارف را به ابعاد گوناگون می تواند توضیح دهد و تبیین کند و بسیاری از شبهات حل خواهد شد.

ارسال نظر: