بهمنی: برخی مدیران صراحتا مخالف ساخت فیلم‌های مرتبط با دفاع مقدس بودند

کدخبر: 1006807

کارگردان سینما در گفتگو با «نسیم»: عوامل مختلفی دست به دست هم داد تا شاهد سیر نزولی در سینمای دفاع مقدس باشیم/ هنرمندان، مدیران فرهنگی و صاحبان سرمایه باید با همدلی این سینما را مجددا رونق دهند

حبیب الله بهمنی در گفتگو با «نسیم»، درباره مفهوم آثار ضدجنگ در سینمای ایران و جهان گفت: اثر ضدجنگ فی نفسه اثری بدی به شمار نمی رود؛ چرا که جنگ به هیچ وجه اتفاق خوبی نیست و حتی در قرآن از جنگ با کراهت یاد شده است؛ البته مسیری که در جنگ وجود دارد مهم است. به عبارت دیگر جنگی که در راه طاغوت است جنگ ناپسند و جنگی که در راه خدا باشد جنگ ممدوح به شمار می رود .

او با بیان اینکه تقدس و درستی جنگ زمانی مشخص می شود که بدانیم جنگ در چه مسیری قرار دارد، افزود: جنگی که برای خدا، دفاع، حفظ و صیانت از هویت، کشور، ناموس، و... باشد، تقدس پیدا می کند و جهاد فی سبیل الله به شمار می رود؛ اما اگر جنگی برای تجاوز و زورگیری و زیاده طلبی باشد تبدیل به ابزارهای طاغوت خواهد شد .

کارگردان "تارهای نامرئی" با اشاره به آثار ضدجنگ در حوزه سینما تصریح کرد: البته منظور از آثار ضدجنگ برای ما آثار ضددفاع مقدس هستند. در یک دوره ای جنگی به کشور ما تحمیل شد و مردم ما برای مقابله و دفاع از کشور و انقلاب اسلامی بسیج شدند. البته در این میان عده ای مسئله دفاع مقدس را به صورت فیلم، داستان و قصه به تصویر کشیده و آن را به صورت سیاه جلوه دادند. به عبارت دیگر برخی از فیلمسازان مقاومت ایران در برابر تجاوز را محکوم کردند .

سینمای دفاع مقدس مقاومت مردمی را ترویج می کند

بهمنی اظهار داشت: جنگی که بین حاکمان و برای زیاده خواهی آنها بین ملت ها ایجاد می شود فی نفسه جنگ ناپسندی است، اما جنگی که در مقابل آن برای دفاع از هویت و استقلال کشور باشد جنگ پسندیده ای به شمار می رود. با این حال برخی فیلمسازان دفاع مقدس به این سمت رفته اند که دفاع مشروع را تخطئه کرده و سیاه نشان دهند که این آثار نیز جزو فیلم های ناپسند هستند .

او معتقد است: در آثار دفاع مقدسی ما هم آثار وجود دارند که دفاع مقدس را سیاه نشان داده اند و در مقابل نیز آثاری داریم که به ترویج مقاومت مردمی پرداخته اند .

کارگردان "سیب و سلما" گفت: فیلم هایی که همزمان با دفاع مقدس ساخته می شدند، فیلم های حماسی بودند و باعث حفظ حضور مردم در جبهه ها می شدند و از طرف دیگر در تاریخ سینمای دفدع مقدس نیز آثاری را داریم که به تخطئه دفاع مقدس پرداختند؛ البته فیلمسازانی که طرفداران انقلاب و همراه و همسو با مردم بودند آثاری در جهت حمایت از دفاع مقدس ساخته اند و از سوی دیگر نیز فیلمسازانی را داشتیم که اصولا به انقلاب خوش بین نبوده و با انقلاب همراهی نمی کردند و همه پدیده های انقلاب را با عینک تیره و خاکستری خودشان نگاه می کردند؛ از این رو تحلیلی که این افراد از جنگ و دفاع مقدس داشتند نیز تحلیل سیاهی بوده است .

برخی مدیران در مقاطعی مخالف تولید آثار دفاع مقدسی بودند

بهمنی تصریح کرد: سینمای دفاع مقدس به دلیل شرایط پیچیده ای که دارد نیازمند عزم همه جانبه ای از سوی فیلمسازان، مسئولان و سیاستگذاران فرهنگی است که با همدلی، هماهنگی و با پشتیبانی لازم بتوانند به این سمت تولید آثار دفاع مقدسی گام برداریم. متاسفانه بعد از دفاع مقدس جریان فیلمسازی این حوزه با فراز و نشیب هایی همراه بوده است .

او با بیان اینکه در مقطعی برخی مدیران فرهنگی مخالفت صریح با تولیدات دفاع مقدس داشته اند، اظهار داشت: مدیرانی نیز بودند که با برخورد سیاسی جلوی تولید اینگونه آثار را می گرفتند و مسئولان دلسوزی که می خواستند آثار دفاع مقدسی ساخته شود نیز امکانات لازم برای این کار را نداشتند. به عبارت دیگر عوامل مختلفی دست به دست هم داد تا امروز شاهد سیر نزولی در سینمای دفاع مقدس باشیم و قطعا هنرمندان و مدیران فرهنگی و صاحبان سرمایه باید با همدلی یکدیگر این سینما را مجددا رونق دهند .

این کارگردان اضافه کرد: اگر مدیریت فرهنگی به تولید آثار دفاع مقدسی توجه نکند با جریان هایی که دوست ندارند انقلاب تداوم داشته باشد همسو شده است

سینمای دفاع مقدس وحدت؛ انسجام و روحیه حماسی را تقویت می کند

کارگردان "مروارید سیاه" تصریح کرد: منطقه خاورمیانه منطقه پرالتهابی است و تهدیدات فراوانی کشورمان را محاصره کرده است؛ از این رو ملت ایران نیازمند حفظ روحیه حماسی است که تولیدات سینمای دفاع مقدس می تواند به وحدت بخشیدن و حفظ انسجام و روحیه حماسی و مقاومت مردم در برابر متجاوز کمک کند. اگر مدیریت فرهنگی ما به این مسئله بی توجه باشد، در واقع می توان گفت مدیریت فرهنگی نیز با جریان هایی که دوست ندارند انقلاب اسلامی حفظ و تدام داشته باشد، همسو خواهد بود .

ارسال نظر: