ایوبی: اگر حقوقی از رستاخیز ضایع شده جبران می‌‌کنیم

کدخبر: 1017166

رئیس سازمان سینمایی در جمع خبرنگاران گفت: اگر حقوقی از عوامل تولید پروژه فاخر "رستاخیر" تضییع شده باشد ما قطعا آن را جبران خواهیم کرد/ اگر صاحب اثر دوست نداشته باشد تغییری در اثر خود بدهد ما نمی‌توانیم او را مجبور کنیم

به گزارش خبرنگار «نسیم»، حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی پیش از شروع آئین پایانی سومین جشنواره فیلم و عکس صنعتی و فناوری (فردا) در پردیس سینمای چهارسو در جمع خبرنگاران گفت: من امروز از اصفهان آمده‌‌ام. در خصوص جشنواره فیلم کودک ما نگرانی داشتیم که با توجه به تغییراتی که در مدیریت شهری اصفهان رخ داده است مسئولان این شهر آمادگی نداشته باشند تا این جشنواره آنجا برگزار کنند.
وی افزود: اما با جلسه هایی که با استاندار و شهردار اصفهان برگزار کردم هم شهردار و هم سینماگران این شهر اعلام آمادگی کردند تا جشنواره فیلم کودک در اصفهان را باشکوه فراوانی برگزار کنند. البته این نکته را باید عرض کنم که ما هم اصراری نداریم جشنواره‌ای که مدتها است در اصفهان برگزار شده بود بخواهد از این شهر خارج شود. بنابر این آنها آمادگی خود را برای برگزاری این جشنواره اعلام کردند.
رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: البته در حال حاضر برای زمانی که مدنظر ما است برای برگزاری جشنواره آمادگی لازم در آنجا وجود ندارد. در حقیقت این عدم آمادگی هم بیشتر به خاطر تغییر مدیریتی در شهرداری اصفهان بود که موجب شد کارها کمی به عقب بیفتد. بر این اساس در این هفته با شورای راهبردی کودک جلسه‌ای را برگزار می کنیم تا تاریخ جشنواره مشخص شود.
ایوبی پیرامون سوال یکی از خبرنگاران درمورد شکایت تهیه کننده فیلم "رستاخیز" از ارشاد گفت: اگر حقوقی از عوامل تولید پروژه فاخر "رستاخیر" تضییع شده باشد ما قطعا آن را جبران خواهیم کرد. دوم اینکه ما برای صاحبان فیلم هم حقوق مادی و هم حقوق معنوی قائل هستیم. در حقیقت حق معنوی یعنی اینکه اگر اثری خلق شود با نگاهی خلق شده است و اگر صاحب اثر دوست نداشته باشد تغییری در اثر خود بدهد ما نمی‌توانیم او را مجبور کنیم اثر خود را مطابق میل ما تغییر دهد. زیرا این اثر بخشی از روح و وجود معنوی و هنری کارگردان است.
وی افزود: ما در حال گفتگو با کارگردان رستاخیز و جاهای دیگر هستیم و امیدواریم که این فیلم اکران شود. در حقیقت آرزوی همه و شخص من این است که مردم ایران این اثر را ببینند. زیرا این کار اثری ارزشمند است و کارگردان بر روی تولید آن سالها وقت گذاشته و موضوع آن نیز موضوعی جذاب و مقدس است.
رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: در ماجرای فیلم رستاخیز من در کنار آقای درویش هستم و در مقابل ایشان قرار ندارم. ما در این راه باهم پیش می رویم و باهم کمک می کنیم تا هم حقوق ایشان گرفته شود و هم راههایی برای اکران ان پیدا کنیم. در مورد استفاده از افکت نور هم خود گروه کارگردانی باید تصمیم بگیرند و ما نمی توانیم آنها را مجبور کنیم. در حقیقت اگر بپذیرند از افکت نور استفاده می‌کنیم. البته پیشنهادات دیگری هم در این مورد وجود دارد که در دست بررسی است.
ایوبی در پاسخ به سوالی پیرامون تجهیز سینماها برای اکران فیلم محمد رسول الله نیز گفت: این اتفاق اگر رخ دهد به دلیل مساعدت بسیار خوبی است که بنیاد مستضعفان انجام می دهد. دوست دارم که این اقدام انها برجسته شود تا سایر دستگاه ها بدانند که اگر گامی برای فرهنگ و هنر کشور بردارند این قدم آنها دیده می شود. مجری این طرح شرکت نور تابان است که با ارشاد و موسسه سینما شهر قرار است که تعدادی از مجتمع های فرهنگی را تجهیز کنند.
وی ادامه داد: پیرامون اقدام ارشاد برای شهرستان های فاقد سینما نیز باید این نکته را عرض کنم که 3 الی 4 دهه هست که از انقلاب گذشته و نه تنها سالن های سینما بیشتر نشده که کمتر هم شده است. منتهی در حال حاضر در دورانی قرار داریم که سالن های سینما در حال افزایش است. روز اول که به سازمان سینمایی آمدیم تعداد سینماها زیر 300 سینما بود و در حال حاضر بالای 350 سینما است. بر این اساس این روند سینما سازی ادامه دارد.
رئیس سازمان سینمایی در پایان سخنان خود گفت: مدرسه عالی سینما در شرایط خوبی قرار دارد. در حقیقت این مدرسه کار خودش را شروع کرده است و مقدمات شروع کار با مشورت اهالی سینما فراهم می‌شود. ما در هفته گذشته 3 شب پیاپی جلسات کارشناسانه‌ و دقیقی را با حضور بزرگترین‌های سینمای کشور داشتیم و اینها بررسی‌هایی است که در حال انجام است و برنامه‌ها و مناسبات های آن بزودی اعلام خواهد شد.
ارسال نظر: