ایوبی: آثار جشنواره فیلمهای صنعتی را در شبکه ۵ پخش می‌‌کنیم

کدخبر: 1017168

رییس سازمان سینمایی گفت: باید در عرصه‌های هنر و آفرینش آثار هنری خطر ریسک خلاقیت و آفرینش را به حداقل کاهش بدهیم/تاسیس شرکت های دانش بنیان در کشور ضروری است

به گزارش خبرنگار «نسیم»، حجت اله ایوبی رییس سازمان سینمایی در مراسم پایانی سومین جشنواره فیلم‌، عکس فناوری و صنعتی (فردا) در سخنانی گفت: از راه‌اندازی مجموعه‌های خصوصی سینمایی مانند چارسو و کوروش بسیار خوشحال هستم. امید و آرزوی همه ماها این است که این دست اماکن تکثیر شوند. زیرا یکی از مشکلات بزرگ سینما ایجاد زیرساخت است آن هم برای اینکه سینمای کشور هم از اقتصاد رانتی و نفتی رها ‌شود.
وی افزود: باید و باید سینماهای بیشتری در سطح کشور ساخته شود. همه شنیده ایم که ایران با توجه و وسعت و عظمت آن نیاز به چند هزار سال سینما دارد. زیرا سینمای ایران از یکی سینماهای مدعی در دنیا محسوب می شود. اما متاسفانه ما اکروز در حدود 350 سالن سینما در کشور بیشتر نداریم و ان هم 40 الی 50 سینمای آن در یکی دو سال گذشته راه اندازی شده است.
رییس سازمان سینمایی ادامه داد: همه ما می دانیم و متاسف هستیم که توجه به خالقان آثار هنری و نیروهای خلاق انسانی در تولید آثار هنری در سال هایی کم شده بود. اما باعث خوشحالی است که اعلام کنم گفتگوها و سیاست های این دولت نشان می دهد که این قبیل توجهات در هنرمندان عرصه های مختلف در کشور در حال افزایش است.
ایوبی خاطرنشان کرد: بسیاری کشورهای دنیا سرمایه‌ و پول فراوان دارند ولی در حسرت نیروهای توانمند و جوانان خلاق ایرانی هستند. نکته مهم این است که من به عنوان معلمی کوچک رنج می‌برم از اینکه می بینم بهترین دانشجوهای من از کشور می‌روند. در حقیقت رفتن مغزها و مهاجرت آنها خسارت بزرگی است که امیدواریم با تدبیر و سیاست های درست این دولت مغزها بازگردند.
لزوم کاهش ریسک خلاقیت و آفرینش در عرصه‌های هنر و خلق آثار هنری
وی اضافه کرد: باید در عرصه‌های هنر و آفرینش آثار هنری خطر ریسک خلاقیت و آفرینش را به حداقل کاهش بدهیم. امروز خلق‌کردن، آفریدن و تولید کردن گاهی پر خطر است و این خطرات حتی عرصه‌های دینی و دفاع مقدس و در کل عرصه های ارزشی را هم تهدید می‌کند. گاهی هنرمندان ما سال‌ها برای خلق یک اثر هنری ارزشی عمر و وقت خود را می گذارند می‌گذارند اما اثر آنها گرفتار حاشیه‌ها و گرفتاری های عظیمی می‌شود و این خطرپذیری و ریسک پذیری قدرت خلاقیت را از هنرمندان می‌گیرد.
رئیس سازمان سینمایی تصریح کرد: امیدواریم با کمک اهالی فرهنگ و با نگاهی کمی بلند نظرانه تر بتوانیم این خطرپذیری و این ریسک پذیری را در عرصه آفرینش کاهش دهیم. بر این اساس راه آن هم اعتماد است. ما باید به اهالی فرهنگ و هنر و جوانان کشور اعتماد کنیم.
ضرورت تاسیس شرکت های دانش بنیان در کشور
ایوبی افزود: یکی از این راهها تاسیس شرکت های دانش بنیان است که می توانند در تمامی عرصه های هنر فعالیت کنند. این قبیل شرکت ها می توانند جوانان ایرانی را در کشور نگهدارند و آنها را در مجموعه خود جذب کنند. من سال های سال در حارج از کشور حضور داشتم و با اطمینان فراوانی می گویم که هیچ ایرانی علاقمند به زندگی در خارج از مرزهای کشور خود نیست و هیچ ایرانی هم علاقمند نیست که توان و تخصص خود در اختیار مردم خودش نباشد.
وی در پایان گفت: شور و شوق مردم مختلف در استان های کشور را می بینم و این برداشت را دارم که ما جشنواره ها در تهران برای مردم تکرار مکررات شده است و شاید بهتر باشد جشنواره‌های موضوعی را که جز سیاست های سازمان سینمایی است در استان‌های دیگر برگزار کنیم. زیرا برگزاری این دست جشنواره ها برای مخاطبان استانی جالب و خاطره‌انگیزتر خواهد بود.
عدم رشد سینمای داستانی و مستند علمی به موازات رشد علم و فناوری
سپس رضا پورحسین عضو هیات داوران جشنواره در این برنامه در سخنانی کوتاه گفت: اتفاقات خوبی در سه دهه اخیر در حوزه‌های فناوری، صنعت و علمی رخ داده است. می توانم این برداشت را بیان کنم که متاسفانه به موازات رشد علمی و فناوری سینمای داستانی و مستند علمی و فناورانه رشد نکرده است. فکر می کنم برگزاری چنین جشنواره‌هایی می‌تواند ایجاد انگیزه کند تا اتصالی را بین هنرمندان و مسئولان و محافل علمی و فنی و صنعتی شاهد باشیم.
وی افزود: اگر اینگونه شود می توانیم گوشه‌های بهتر و بیشتر از حرکت علمی و پژوهشی کشور را منعکس کنیم. اما متاسفانه ما از حرکت ها و جنبش های پژوهشی داخل آزمایشگاه ها و پژوهشگاه ها خیلی مطلع نیستیم و در این‌باره همه مقصر هستیم. اما مهم این است که مردم از این حجم کار علمی و پژوهشی در کشور خیلی مطلع نیستند و احساس می کنم یکی از دلایل کمبود نشاط در جامعه کمبود نشاط علمی است.
عضو هیات داوران جشنواره تصریح کرد: ما می توانیم از مطلع کردن مردم از حرکت های فزاینده و پرافتخار علم و فناوری نشاط علمی را به جامعه برگردانیم. اگر ما در نهادهای مختلف در این راستا به هم بپیوندیم شاهد کارهای داستانی، مستند و انیمیشن با این موضوع و با کمیت بیشتر و اثرگذارتر، فنی تر و هنری تر خواهیم بود. بر این اساس هم مطمن باشید که مردم نشاط و روحیه علم گرایی بیشتری خواهند گرفت.
پخش مجموعه فیلم های مستند، داستانی و انیمیشن این جشنواره از تلوزیون
پورحسین در پایان گفت: از تلوزیون بگویم که با کمک آقای ستاری قرار است مجموعه فیلم های مستند، داستانی و انیمیشن این جشنواره را بعد از حل شدن حق پخش آن در یک بسته تلویزیونی در شبکه 5 بزودی پخش کنیم. همچنین یک تفاهم نامه ای با آقای ستاری معاونت فناوری هم بسته‌ایم که طی این تفاهم نامه حمایت‌های معاونت فنی ریاست جمهوری را برای تولید، پخش و تولید آثار مستند صنعتی از جمله کارهای ترکیبی، نمایشی و سریال منتهی با موضوع علم و فناوری گرفته‌ایم.
در بخش دیگر این مراسم نیز مهرداد اسکویی مستندساز حاضر در این جشنواره نیز در سخنان کوتاهی گفت: با دیدن آثار خوبی در جشنواره فیلم و عکس صنعتی احساس غرور می کنم و افتخار می کنم که ایرانی هستیم. تا امروز اتفاقات مهم در عرصه فناوری و صنعت در کشور توسط سینما، تلویزیون و خبرنگاران انتقال داده شده است.
شاهد نمایش کارهای بسیار خوبی در این جشنواره بودیم
وی افزود: این نکته را باید عرض کنم که در این جشنواره فیلم‌های خوب دیدیم که تاثیرگذار بود و با تک تک مخاطبان ارتباط برقرار کرد. این فیلم ها در دو فضای انسان و صنعت و انسان و فناوری خیلی خوب توانست با ما ارتباط برقرار کند. چیزی که خیلی جای ان خالی است حمایت از ذهن های خلاق است. بر همین اساس باید فیلم‌سازی در این عرصه را به شایسته سالاری تبدیل کنیم. آن وقت است که شاهد رخ دادن اتفاق های بهتری هستیم و می توانیم این موضوع را ببینیم که پیشرفت ما نه فقط در ایران که در جای جای جهان با تصور انتقال داده شود.
این مستندساز ادامه داد: بر این اساس همانقدر که سینمای معنوی و انسانی ما توانسته در تمام جهان جایگاه خود را پیدا کند، صنعت ما هم از طریق زبان سینما بتواند این امر را محقق سازد. ما بسیار دوست داشتیم در زمینه فیلم کوتاه داستانی و سینمای داستانی فیلم هایی را شاهد باشیم که جایزه دریافت کنند. ولی متاسفانه ما در این بخش بسیار کم فیلم داشتیم و شاهد 4 فیلم کوتاه کوتاه در این بخش بودیم.
چرخ های کشور به ذهن های خلاق جوانان نیاز دارد
اسکویی در پایان تصریح کرد: سینما به بودجه نیاز دارد و یک بخش بودجه دست مدیران فرهنگ و بخش دیگر دست اهالی صنعت است که اگر ما بتوانیم یک ارتباطی بین این دو برقرار کنیم اتفاق بسیار مهمی برای این کشور رخ می دهد. در حقیقت باید بیان کنم که چرخ های کشور به ذهن های خلاق جوانان نیاز دارد. در اصل پدیده صنعت را سینما به خوبی می تواند معرفی کند.
ارسال نظر: