هفته فرهنگی تهران با ده‌ها برنامه فرهنگی در "مسکو" برگزار می‌شود

کدخبر: 1023035

مدیر عامل موسسه نشر شهر گفت: برنامه‌های ویژه هفته فرهنگی ایران در مسکو از ۱۱ تا ۱۵ شهریور ماه در شهر مسکو برگزار می‌شود/ بهمن ماه سال جاری هفته فرهنگی تهران در پاریس برگزار خواهد شد

به گزارش خبرنگار «نسیم»، سید مجید حسینی رئیس شورای سیاست ‌گذاری هفته‌های فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و مدیر عامل موسسه نشر شهر در نشست خبری اعلام برنامه‌ های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در هفته فرهنگی تهران در مسکو گفت: یکی از برنامه هایی که در اساسنامه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران قرار دارد گسترش و توسعه تصویر ایران در سطح بین الملل است. ما در این سازمان تاکید بیشتری داریم تا تصویر بهتر و روشن تری را از تهران در بین کشورهای دیگر ارائه دهیم.
وی افزود: شهر تهران در 10 سال اخیر با تهران سال‌های قبل در حوزه‌های فرهنگی تغییر فراوانی کرده است. با توجه به آمار اعلام شده از سوی برج میلاد بیشتر گردشگران خارجی از توسعه کالبد فرهنگی چند سال اخیر تهران شگفت زده شدند و این رشد و گسترش در حوزه های فرهنگی موجب شده تا بسیاری از گردشگران برای حضور در تهران مشتاق شده اند.
همچنین تهران در شرایط جمعیتی فعلی خود در وضعیت بسیار خوب و بی سابقه ای قرار دارد به صورتی که از هر 5 نفر در این شهر 3 در سن کار کردن هستند. اما این وضعیت بین سال های 1420 تا 1430 به 1/5 تا 2 نفر کاهش پیدا خواهد کرد.
حسینی ادامه داد: ما در حال حاضر در آستانه بهار شهری در تهران قرار داریم. امروز تهران کیفیت جمعیتی شهری خوبی دارد که به ما کمک می کند تصویر اجتماعی و فرهنگی بسیار خوب و مناسبی را از تهران در سطح جهان ارائه دهیم و این می‌تواند ما را در سطح بین‌الملل بیمه کند. در حقیقت تنها عرصه‌ای که کشور می‌تواند در آن رشد کند بعد اقتصادی نیست بلکه تصویر فرهنگی شهر نیز می‌تواند بعد بین‌الملل کشور ما را ارتقا دهد.
رئیس شورای سیاست ‌گذاری هفته‌های فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران خاطرنشان کرد: در برنامه امسال سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران که با همکاری نهادهای دیگر از جمله سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می‌شود هفته‌های فرهنگی تهران را در سطوح بین‌الملل را برگزار می کنیم. بر این اساس نخستین هفته فرهنگی، هفته تهران در مسکو است که این برنامه با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود.
وی اضافه کرد: نخستین هفته فرهنگی ایران در پاریس بعد از انقلاب در بهمن سال جاری و هفته فرهنگی تهران در مسکو از تاریخ 11 تا 15 شهریور ماه برگزار می‌شود. بر این اساس این برنامه‌های فرهنگی حول محور کشورهای روس‌زبان و فرانسه‌زبان برگزار می شود و قرار است تا نتایج و محصولات این برنامه‌ها در کشورهای روس زیان و فرانسه‌زبان عرضه شود.
حسینی افزود: ما در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران سه نوع برنامه برای هفته فرهنگی تهران در مسکو تدارک دیده ایم. بر این اساس روز پنجشنبه 12 شهریور "عصر شعر تهران" با حضور جمعی از شاعران روس و ایرانی برگزار می شود. همچنین در روز جمعه 13 شهریور ماه "عصر فرهنگ و هنر تهران" با حضور دکتر صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و شهرام گیل‌آبادی رئیس مرکز ارتباطات راهبردی و امور بین‌الملل شهرداری تهران برگزار می شود.
مدیر عامل موسسه نشر شهر تصریح کرد: در روز شنبه 14 شهریور ماه نیز برنامه عصر شاهنامه با همکاری شاهنامه‌خوانان و شاهنامه شناسان ایرانی و روسی برگزار می شود. همچنین شاهد برگزاری برنامه نقالی تهران روز شنبه 14 شهریور خواهیم بود. همچنین در روز یکشنبه که آخرین روز از اجرای برنمامه های داخل سالن ما است شاهد برگزاری نشستی با عنوان عصر داستان تهران خواهیم بود. در این برنامه داستان‌های برگزیده جایزه داستان تهران به زبان روسی خوانده خواهد شد. در ضمن سخنرانی هوشنگ مرادی کرمانی آخرین برنامه این نشست است.
وی ادامه داد: بخش دوم برنامه‌های هفته فرهنگی تهران ئر مسکو را برنامه‌های هنری میدانی تشکیل می دهد. بر این اساس این برنامه ها به صورت زنده اجرا می شود. از جمله این برنامه ها می توان به خیمه ‌شب‌بازی با اجرای گروه راگا است که توسط هنرمند گرامی استاد ربیعی به زبان انگلیسی اجرا می شود. همچنین اجرای موسیقی توسط گروه وزیری و به هنرمندی استاد کیوان ساکت از دیگر برنامه های زنده ما است. همچنین اجرای نقالی شاهنامه و نقالی تهران را در استیج عمومی در نمایشگاه مسکو داریم.
حسنی گفت: بخش سوم برنامه های ما را برنامه های آف لاین و غرفه ای ما تشکیل می دهد. بر این اساس برنامه های ما شامل دو قسمت است. نخستین برنامه نمایشگاه عکس تهران است که از میان هزاران عکس گرفته شده از امروز تهران و با زیرنویس روسی به نمایش گذاشته خواهد شد. برنامه دیگر نیز نمایشگاه کاریکاتور با موضوع تهران است که آن هم در قالب این برنامه ها برگزار می شود.
رئیس شورای سیاست ‌گذاری هفته‌های فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران افزود: همچنین در غرفه‌ ایران در نمایشگاه کتاب مسکو ماکت هایی با نام تهران با نام تهران شامل عکس‌های قدیمی تهران به همراه مینیاتورهایی از دوران گذشته به نمایش گذاشته می شود. همچنین در رابطه با برگزاری این هفته فرهنگی توافقنامه فرهنگی است که بین سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و دپارتمان فرهنگی مسکو امضا شده است.
وی تصریح کرد: این سرآغازی است بر فعالیت های فرهنگی که به آشنایی مردم ایران و روسیه خصوصا تهران و مسکو می انجامد. در این راستا در آینده ای نزدیک مردم دو طرف شاعران، نویسندگان و اهل ادب یکدیگر را بیشتر و بهتر خواهند شناخت. در این راستا یک سری کتاب با موضوع ایران، انقلاب و اسلام منتشر می شود و در اختیار مردم مسکو قرار خواهد گرفت. در حقیقتهزینه کل برگزاری هفته تهران در مسکو چیزی در حدود 150 میلیون تومان خواهد بود.
حسینی در انتهای نشست خبری گفت: در بهمن ماه شاهد برگزاری هفته تهران در پاریس خواهیم بود. البته این هفته به صورت مستقل برگزار می شود و در روزهای بگزاری نمایشگاه کتاب پاریس نخواهد بود. بر این اساس این هفته فرهنگی در 5 حوزه برگزار می شود. این حوزه ها شامل کتاب که توسط موسسه نشر شهر برگزار می شود. حوزه فیلم که شب فیلم تهران را برگزار می کنیم. حوزه موسیقی که شب موسیقی را خواهیم داشت که بیشتر حوزه موسیقی سنتی را دربر می گیرد.
مدیر عامل موسسه نشر شهر در پایان بیان کرد: چهارمین حوزه عکس است که در این حوزه "شب عکس تهران" را برگزار می کنیم. حوزه پنجم با عنوان "شب دانشگاه" است. که این حوزه با همکاری وزارت علوم برگزار می شود. برنامه دیگر ما هم شب شعر و داستان است که در کنار سایر برنامه ها برگزار می شود.
ارسال نظر: