اکران در فصل مرده، آخرین تلاش برای نمایش "خانه دختر"

کدخبر: 1046516

فیلم سینمایی "خانه دختر"، که اکران سال گذشته آن در جشنواره فیلم فجر با دلیل محتوای ضداخلاقی آن با حواشی متعددی روبرو شد بناست به زودی روی پرده سینماها برود اما مشخص نیست که چه میزان از حساسیت‌های آن کاسته شده است

گروه فرهنگی خبرگزاری «نسیم»- در حالی که برخی از آثار سینمای سالهای اخیر به دلیل مفاهیم ضداخلاق به کار رفته در آنها با تعلیق اکران مواجه شده اند اخبار حکایت از آن دارد که در آستانه برگزاری سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر بناست دو عنوان از این آثار روی پرده برود.

یکی از این آثار "خانه دختر" است؛ فیلمی که همان نمایشهای معدودش در جشنواره سال گذشته با انتقاد رسانه ها و مخاطبانی روبرو شد که هنجارشکنی فیلم در تصویرسازی نامنصفانه از یک خانواده سنتی را به شدت ضداخلاق می دانستند.

حالا و در شرایطی که حدودا یک ماه و نیم تا جشنواره فجر زمان باقیست و اغلب رسانه ها در کوران اخبار جشنواره هستند تحرکاتی برای اکران این فیلم در جریان است.

*اثری دور از هنجارهای اسلامی

تهیه کننده "خانه دختر" محمد شایسته برادر کوچکتر مرتضی و مصطفی شایسته مالکان هدایت فیلم است قصد دارد فیلمش را از هفته آینده در گروه اریکه روی پرده بفرستد. این روزها در گروه اریکه فیلم کم فروش "این سیب هم برای تو" روی پرده است که پخش آن را هم هدایت فیلم برعهده دارد.

"خانه دختر" که توسط شهرام شاه حسینی ساخته شده است به دلیل مضمون ناهنجار خود یک بار در آستانه اکران در اردیبهشت ماه توقیف شد و در همه این ماهها هم به دلیل انتقادات نسبت به مضمون ناهنجار، فرصت اکران نیافت و البته که شورای پروانه نمایش هم چندین بار بر آن اصلاحیه های متعددی را وارد کرد.

*تصویرسازی خشن و غیرانسانی از طبقه مذهبی جامعه

"خانه دختر" که از حضور بازیگرانی چون حامد بهداد، رعنا آزادی ور، باران کوثری و پگاه آهنگرانی سود می برد داستانی درباره آزمایش دوشیزگی یک دختر جوان و در آستانه ازدواج را در حالی به تصویر می کشد که کارگردان از یک طرف سعی کرده تصویری خشن و بی‌منطق از خانواده مذهبی نامزد این دختر جوان ارائه دهد و از طرف دیگر تصویرسازی نامنصفانه ای که از پدر سنتی این دختر شده است انتقادات فراوان مخاطبان جشنواره سی و سوم را نسبت به آن موجب شد.

در "خانه دختر" خانواده نامزد این دختر که سعی بر نشان دادن آنها به عنوان چهره‌هایی مذهبی می شود شرایطی را فراهم می کنند که دختر جوان تا پای انتحار و مرگ خودخواسته پیش برود اما از آن بدتر تصویریست هولناکی است که از پدر سنتی این دختر ارائه می شود؛ پدری که دارای ماهیتی پلید و حتی عامل تجاوز به دختر معرفی می شود!

شاید یک دلیل آن که پرویز شهبازی سناریست "خانه دختر" جرأت نکرد این فیلمنامه را خودش کارگردانی کند همین مضمون شدیدا دور از اخلاق آن بود اما دو جوان کم‌تجربه یکی به عنوان تهیه کننده و دیگری به عنوان کارگردان سناریوی شهبازی را به فیلم بدل کرده اند و همین شد که هم در جشنواره انتقادات فراوانی را متحمل شدند و هم اینکه نتوانستند فرصت مناسب برای اکران فیلم خود فراهم کنند.

*آیا شبهه تجاوزگری پدر از نسخه فعلی حذف شده است؟

اینکه نه تهیه کننده و نه کارگردان جرأت نکرده اند فیلم خود را در همه این ماه ها روی پرده بفرستند و البته تلاش هایی داشته اند برای اصلاحات فیلم تا آن را به اثری قابل اکران بدل کنند حکایت از آن دارد که سازندگان اثر هم متوجه بازتابهای احتمالی اکران فیلم خود بوده اند.

حالا سوال اینجاست که آیا فیلم با حذف نماهایی که تداعی گر تجاوزگری پدر خانواده است روی پرده خواهد رفت یا در نسخه جدید باز هم بناست به صورت اشاره هم که شده در این باره هنجارشکنی شود؟

اگر فیلم با حذف تمامی نماهای مرتبط با ایجاد شائبه تجاوزگری پدر و از جمله نگاه های رعب آور پدر در جاهای مختلف فیلم که بیش از پیش شبهه تجاوز را پررنگ می کنند روی پرده برود شاید واکنشها نسبت به آن کمتر از زمان جشنواره باشد ولی اگر همان نسخه قبلی فیلم با حداقل اصلاحات روی پرده برود احتمالا باید منتظر حواشی گسترده ای برای این فیلم و سازمان سینمایی باشیم.

ارسال نظر: