شریعتمداری:

بی‌طرفی در رسانه "نفاق" است/ قاضی باید بی‌طرف باشد نه ژورنالیست!

کدخبر: 2005294

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در همایش "ایثار و رسانه" گفت: امروز و در این زمان می‌توانیم بسیاری از معارف دینی، الهی و ‌حق خود را با بیان کوتاه و مختصر و در مدل‌های اثربخش امروزی تولید کرده و در تمام فضای مجازی منتشر کنیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، همایش "ایثار و رسانه" عصر روز گذشته با حضور "محمود صلاحی" رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، "حمیدرضا مقدم‌فر" مشاور رسانه‌ای فرمانده کل سپاه پاسداران، "محسن پیرهادی" عضو شورای شهر، "حسین شریعتمداری" مدیرمسئول روزنامه کیهان، "سیدمرتضی نبوی" مدیرمسئول روزنامه رسالت، "مجید قلی‌زاده" مدیرعامل خبرگزاری تسنیم و "عبدالله گنجی" مدیرمسئول روزنامه جوان و "آیت‌الله قرهی" در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.

عزت‌الله ضرغامی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مراسم در سخنانی، گفت: بی تعارف عرض کنم خود را در برابر بزرگانی که قرار است تقدیر شوند کوچک می بینم. یک تعبیر بسیار زیبایی را استاد مرحوم "سید علی اکبر پرورش" در یکی از بحث های ایشان از آیه "نعم العبد انه أَواب" که من هم در آن جلسه حضور داشتم بیان کردند.

وی افزود: در سوره مبارکه "ص" این آیه دوبار آمده است. این آیه درمورد دو شخصیت و دو پیامبر آمده که هرکدام از نظر موقعیت ظاهری، مادی، حکومتی و نمادی درست در دو سر دو طیف قرار دارند. یکی در مورد حضرت سلیمان (ع) و دیگری درمورد حضرت ایوب (ع) است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: نخستین تعبیر درمورد حضرت سلیمان است که در آن مقام و موقعیتی که همه چیز در اختیار او است. این موقعیت شامل ثروت و قدرت است ولی نه ثروت و قدرت امروزی بلکه موقعیتی که همه جنیان در اختیار او بودند و زبان حیوانات را هم می دانست. بنابر این وقتی امری می کرد همه در خدمت او بودند و امر او به اذن پروردگار فورا اجرا می شد.

ضرغامی خاطرنشان کرد: اما در نقطه مقابل ایشان حضرت ایوب وقتی وحی و ندا آمد آماده باش ای پیامبر ما می‌خواهیم تو را امتحان کنیم همه چیز از ایوب گرفته شد. در این بین نه حضرت سلیمان از مقام و موقعیت و ثروت سرافکنده شد و نه حضرت ایوب از این همه گرفتاری، سختی و آزمون فقر مردود بیرون آمد. هر دو پیامبر از آزمایش الهی سربلند بیرون آمدند.

وی اضافه کرد: مرحوم استاد پرورش تعبیر این آیه را در اوایل انقلاب به کار برد. آن زمانی که تبلیغات مارکسیستی در کشور بی داد می کرد. زیرا فضای اوایل انقلاب به لحاظ فکری و عقیدتی و هژمونی که به زور به عنوان یک تفکر فکری و رفتار خلق های محروم از طرف مارکسیست ها تبلیغ می شد به صورتی بود که اگر اسلام ذره ای می خواست خود را طرفدار یک سرمایه دار موجهی که از راه حلال سرمایه جمع کرده و در راه خدا هزینه می کند بشود این امکان وجود نداشت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در آن زمان چنان جو و فضا سنگین بود که تعداد زیادی از بچه های انقلابی فریب این حرف ها را خوردند و به منافقین پیوستند. آنها تفکرات التقاطی پیدا کرده و اسلام را یک طرفه قبول کردند. در آن زمان وقتی استاد پروش صحبت از ملاک در قرب به خدا می کرد این آیه و تعبیر قرآنی را برای ما تبیین کرده و در این راه خیلی به ما کمک کردند.

ضرغامی افزود: این بیان استاد پروش نشان از دقت و نکته سنجی ایشان دارد که چگونه می تواند این دو شخصیت را در کنار هم قرار بدهد و تبیین کند و بگوید که قرآن به یک صورت واحد از آنها تجلیل می کند. استاد پرورش انسان بزرگی بود و متاسفانه مقداری از او کم یاد می شود.

وی تصریح کرد: استاد پرورش در آن زمان نیاز جامعه فکری و نیاز جوانان را درست تشخیص داد. لذا برداشت خود را از قرآن که برداشتی درست و قرآنی است را توانست زیبا بیان کند. زیرا این نیاز آن مقطع بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرامون ویژگی رسانه ها گفت: رسانه باید خوراک فکری به جامعه بدهد. رسانه ای که خوراک به مخاطب ندهد اصلا به درد نمی خورد. رسانه ای که حرفی برای گفتن ندارد مفت نمی ارزد.

ضرغامی افزود: بحث این است که باید نیازهای به روز و هر ساعته و هر لحظه جامعه ای که باید معارف دینی، الهی و اسلامی و آن چیزی که مردم به آن اعتقاد دارند با زبان درست رسانه ای به آنها انتقال داده شود.

وی ادامه داد: رسانه‌ای که شجاعت نداشته باشد اصلا وجود خارجی ندارد. زیرا نوآوری و خلاقیت در عرصه رسانه و تاثیرگذاری و بیان حق همیشه در طول تاریخ مساوی با خطرات بوده است. لذا افرادی که در این عرصه اثربخش وارد می‌شوند افراد شجاعی هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: بزرگان دین می گویند شجاعت پرتوی است که سایر فضیلت های انسانی خود را به دنبال ان نشان می دهد. بنابراین اگر شجاعتی نباشد سایر فضیلت ها هم دیده نمی شود.

ضرغامی به ماجرای فتنه 88 اشاره کرد و گفت: ما در فتنه به برخی ها گفتیم بیایید و یک جمله امشب بگویید زیرا مقام و شخصیت و جایگاه شما به صورتی است که بیان این جمله شما خیلی اثرگذار است. همچنین می‌تواند از درگیری‌ها کم کند و از مشکلات جامعه اسلامی بکاهد.

وی افزود: برخی از آنها گفتند قبول است اما چند روز صبر کنید تا بعضی چیزها روشن شود. خب اگر فضا روشن شود که ما دیگر کاری نداریم و فضا روشن است. در فضای روشن همه پهلوان هستند و در فضای غبارآلود است که باید حرف زد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: من در این مراسم و از اینجا نسبت به همه بچه های انقلاب عرض ارادت می کنم. ادای احترام می کنم به بزرگان و پیش کسوتان انقلاب از جمله آفای نبوی و آقای شریعتمداری که سمت استادی بر همه ما دارند و سابقه طولانی و ارزشمند از قبل از انقلاب دارند. این بزرگان لحظه ای از پای ننشته اند و بر صراط خود ثابت مانده اند.

ضرغامی خاطرنشان کرد: امروز رسانه‌های مجازی ایجاد و فراگیر شده‌اند. بر این اساس باید آنها را مدیریت کرده و از این فناوری بهترین استفاده را ببریم. زیرا که جوانان ما باید در این فضا تغذیه شوند. امروز و در این زمان می‌توانیم بسیاری از معارف دینی، الهی و ‌حق خود را با بیان کوتاه و مختصر و در مدل‌های اثربخش امروزی تولید کرده و در تمام فضای مجازی منتشر کنیم.

وی در پایان گفت: متاسفانه باید به این نکته اشاره کنم که ما امروزه همانند فست فود، فست بوک نداریم. به عبارت بهتری باید عرض کنم که چیزی حدود 95 درصد تولیدات موجود در فضای مجازی مربوط به غربی ها است. بر این اساس و با توجه به این موضوع افراد بزرگ باید بیایند و در این عرصه خط شکنی کرده و اقدام به ایجاد و تولید فست بوک کنند.

در ادامه برنامه حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان پشت تریبون قرار گرفت و در سخنانی، گفت: این تفکر و موضع که برخی ها بیان می کنند رسانه باید بی تفاوت باشد کاملا نادرست است. زیرا ما رسانه بی طرف نداریم. بر این اساس بی تفاوتی در رسانه معنی نفاق می دهد .

وی افزود: امروزه شاهد هستیم که در بسیاری از دانشگاه های کشور دانشجو را به گونه ای آموزش می دهند که بی طرف خود را اعلام می کند. این در حالی است که یک روزنامه نگار هیچگاه نمی تواند بی طرف باشد. در حقیقت بی طرف بودن وظیفه یک قاضی است .

مدیر مسئول روزنامه کیهان ادامه داد: نسخه بی‌طرفی را غربی‌ها برای ما می‌پیچند تا جهت‌دهی برعهده خود آنها باشد. بر این اساس متاسفانه امروزه در بسیاری از دانشکده‌های روزنامه‌نگاری همین گزاره به خورد دانشجویان داده می‌شود .

شریعتمداری خاطرنشان کرد: امروز کشور ما در شرایط بسیار حساسی قرار دارد. براین اساس هم رهبر معظم انقلاب اسلامی بیاناتی داشتند مبنی بر اینکه افرادی که با ولایت فقیه بیعت می کنند با پیامبر خدا بیعت کردند .

وی اضافه کرد: بنابراین حضور در بستر انقلاب و نظام، موهبت بزرگی است که خدا به مردم کشور ارزانی داشته است. پس باید از این فرصت بهترین بهره و استفاده را ببریم .

مدیر مسئول روزنامه کیهان یادآور شد: اولا باید قدردان این موهبت الهی باشیم. ثانیا در این عرصه هم ثابت قدم باشیم تا از هیاهوی دشمنان و یا سختی‌های مسیر هراسی نداشته باشیم .

شریعتمداری متذکر شد: اولین و اصلی‌ترین وظیفه‌ اهالی رسانه، تلاش برای گسترش آموزه‌های اسلامی است . این رسالت را شهدا در عمل و در اوج برعهده داشته و دارند و بالاترین مرتبه آن که بی‌نظیر نیز هست، شهادت مولای مظلوم ما حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است.

وی تصریح کرد: از سختی ها و مشقت هایی که بر این نظام الهی وارد می شود نباید ترسید. زیرا همانگونه که خداوند تبارک و تعالی در قرآن آورده بعد از تحمل و ایستادگی برابر این سختی ها گشایش هایی در انتظار ما خواهد بود .

مدیر مسئول روزنامه کیهان در پایان گفت: یکی از مهمترین برکت هایی که خداوند به ما اهالی رسانه بخشیده است حرکت در این مسیر بسیار مهم و تاثیرگذار است.

گفتنی است که در ابتدای برنامه چند قطعه موسیقی با موضوع ایثار و رسانه توسط "حامد زمانی" اجرا شد که با استقبال بسیار خوی حاضران در سالن همایش روبرو شد .

ارسال نظر: