سردار نقدی:

هنرمندان شهید هنر را با وصال حق به اوج کمال رساندند

کدخبر: 2005691

رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: بزرگداشت یاد و خاطره ۲ هزار شهید هنرمند فرصتی برای بهره‌گیری هرچه بیشتر و بهتر شناختن و شناساندن آنهایی است که هنر را با وصال حق به اوج کمال رساندند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، اجلاسیه پایانی کنگره ملی 2 هزار شهید هنرمند شب گذشته اول بهمن ماه در تالار اندیشه حوزه هنری و با حضور مقامات کشوری و لشکری همچون "علی جنتی" وزیر ارشاد، "محمود علوی" وزیر اطلاعات، سردار "حسین نجات" معاون فرهنگی سپاه، سردار "احمد حق طلب" رییس سازمان حفظ آثار سپاه و بسیج، سردار "محمدرضا نقدی" رئیس سازمان بسیج مستضعفین، سردار " سید مسعود جزایری" معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح، سردار "عبدالرضا آزادی" معاون فرهنگی بسیج، "محمود صلاحی" رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، "مجید رجبی معمار" مدیرعامل خانه هنرمندان، غلامرضا منتظری رئیس سازمان بسیج هنرمندان، "محمد خزائی" دبیرکل کنگره 2 هزار شهید هنرمند و هنرمندانی از قبیل رسول صدر عاملی، ناصر اسدی، هارون یشایایی، علی روئین تن، محمد اودی و مجید کیانی برگزار شد .

محمد خزائی، دبیرکل کنگره 2 هزار شهید هنرمند در ابتدای این مراسم در سخنانی، گفت: امشب حال همه ما در این مراسم خوب است. مگر می شود مهمان عزیزان ملکوتی خود باشیم و اشک شادی در چشمان ما حلقه نزند.

وی افزود: اگر خوب نگاه کنیم میزبان ما در این شب شهدای نازنین کنار مادران، پدران، همسران و خانواده خود نشسته اند. وقتی این نامه را می خوانم شرمسار هستم که ما بعد از سال ها به یاد شما بزرگواران افتاده ایم .

دبیرکل کنگره 2 هزار شهید هنرمند ادامه داد: باید اقرار کنم هرچند دیر ولی تجربه باشکوهی بود با دم مسیحایی نام و یاد و عزم به جای مانده از سال های دور شما این کنگره را برگزار کردیم و امیدوار هستیم که این برنامه به نفس گرم شما مزین شود. تازه امروز فهمیدم که اینجاو این قافله جای دیگری است .

خزائی تصریح کرد: اینجا اسم شهید که می آید همه دست بر سینه بلند می شوند. شاید حالا متوجه کلام، رمز و راز رهبر خود شده باشیم که فرمودند زنده نگهداشتن یاد و نام شهدا کمتر از شهادت نیست .

سپس در بخش دیگر این برنامه سردار محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین در سخنانی، گفت: بزرگداشت یاد و خاطره 2 هزار شهید هنرمند فرصتی برای بهره‌گیری هرچه بیشتر و بهتر شناختن و بیشتر شناساندن آنهایی که هنر را با وصال حق به اوج کمال رساندن است .

وی افزود: درود بر خوش‌نویسانی که با خامه‌ای از عزت رسالت خود را به ثبت رساندند و از خون مطهر خویش کتاب عشق را بر لوح دل نسل‌ها نگاشتند. همچنین سلام بر صورت‌گرانی که زیباترین جلوه‌های حیات را در لحظه نظر به جمال جمیل به رنگ خدا بر بوم جام حق‌جویان به تصویر کشیدند .

رئیس سازمان بسیج مستضعفین ادامه داد: فیلم‌بردارانی که در قاب دوربین خدا را دیدند از خود بی‌خود گشته و دلباخته او به سویش پر کشیدند. عکاسانی که از دریچه دوربین از دنیای ماده‌گرا دل شستند و به سوی هستی و اخلاص بال گشودند .

سردا نقدی خاطرنشان کرد: شاعرانی که قصیده پرشور حماسی خود را در پیشگاه امام عصر به آخر رساندند. نغمه‌ سرایانی که آهنگ خوش زمزمه "یا حسین" را بر بال ملائک در هم آمیختند سلام بر همه مردان خدا که شهادت را فراتر از هر هنر برگزیدند و در این بزم باشکوه ما را از اوج قله ‌های کمال فرا خواندند که شراب آن بیداری است و طعام آن فضل الهی است .

وی اضافه کرد: این مراسم را نباید مجلس ترحیم فرض کنیم تا عکس شهدا را بکشیم و بالعکس شهدا عمل کنیم. باید با نیت به محیط مطهر این عزیزان وارد شویم و با آن هم ‌نشینان پروردگار، میثاق دوباره ببنیدیم. ای کاش می‌توانستیم از زبان شهدا سخن بگوییم اما بهره ما از این میهمانی چیست؟ شهدا پاسخ می‌دهند سخنگوی بلیغی داشتیم که همه حرف ما را با جملاتی کوتاه و قصار به شما گفته است.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین یادآور شد: باید پیام امام عرشی را بازخوانی کنیم. پیر مرادی که سوخت تا شمع محفل بشر باشد. هنری زیبا و پاک است که کوبنده سرمایه ‌داری مدرن و کمونیست خون آشام باشد. منظور نظر امام اسلام بدون سازش و نه اسلام آمریکایی است.

سردار نقدی به جنایت های آل سعود اشاره کرد و گفت: هنری که پشت صحنه کودکان غزه و یمن را می‌بیند و جنایت آل سعود را به تصویر می‌کشد هنری می باشد که در قید و بند مادی است و به اسارت شیطان منجر می‌شود. بر این اساس این هنر مد نظر امام نبود.

وی افزود: هنر در عرفان اسلامی تجسم و به تصویر کشیدن تلخ‌کامی و گرسنگان قدرت و پول است. امام فرمود تنها باید به هنری بپردازیم که ستیز با غرب و شرق را بیاموزد و از آن حسین فهمیده‌، بهنام محمدی و نادر مهدوی می‌پرورد که با قایقی کوچک به جنگ ناو‌ها می‌رود.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین ادامه داد: مبادا با قلم، شعر و دوربین صاحبان زر و زور و تزویر را بنمایانیم و به مدال و جایزه آنها دل‌خوش کنیم. مبارزان در راه استقلال را برنجانیم. هنر انقلابی هنری است که اعتماد به نفس را زنده می‌کند. کرامت شرافت انسان را یادآور می‌شود و "ما می‌توانیم" را در دل جوان ایرانی جوانه می‌زند.

سردار نقدی در پایان تصریح کرد: در این مهمانی بزرگ در محفل شهیدان برای پایبندی و تعهد به این هنر میثاق ببنیدیم. هنر جاودانی که میزبانان امشب ما خلق کردند و آفریدند. موجی که از امشب با این خون‌های پاک آغاز می‌شود و به هنرمندان ما می‌دمد دامن آنها را خواهد گرفت و آغازی بر این راه است.

در این قسمت از برنامه نخستین بخش از تجلیل از خانواده های شهدای هنرمند برگزار شد. بر این اساس در بخش شعر"ترنم پرواز" از خانواده های شهدای هنرمند شامل "مصطفی فتاحی"، "علی آقا طاهریان"، "حسین ارسلان" و "حبیب غنی‌پور" تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

دومین قسمت از برنامه به تجلیل از خانواده های شهدای هنرمند در رشته هنرهای تجسمی با عنوان "مشق شیدایی" اختصاص داشت. بر این اساس در این بخش از خانواده های شهدای هنرمند شامل حمیدپیش‌قدم، حسین رشیدی‌فر، علی تاج‌احمدی، امیرحسین اسدی، مجید بهرامی، امیر حلم‌زاده، عبدالمجید منصوری، بهروز مرادی، اکبر دانش، محمد باقر ربانی و رضا سنگی تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

قسمت سوم مراسم به تجلیل از خانواده های شهدای هنرمند در رشته نمایش و تئاتر با عنوان "ملکوتیان صحنه" اختصاص داشت. بر این اساس در این بخش از خانواده های شهدای هنرمند شامل جمشید طاهر کرد، حسین قشقایی، حمیدرضا اسلامی فر، غلامحسین حیدرنیا، محسن سمیعی و مختار سالمی تقدیر و تجلیل شد.

قسمت چهارم از برنامه به تجلیل از خانواده های شهدای هنرمند در موسیقی با عنوان "نغمه های عاشقی" اختصاص داشت. بر این اساس در این بخش از خانواده های شهدای هنرمند شامل مجید فریدفر و اسماعیل یداللهی تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

قسمت پنجم و پایانی بخش تجلیل از خانواده های شهدای هنرمند به تقدیر از خانوده های شهدای هنرمند در عرصه سینما و تلویزیون با عنوان جاودانه های نور و تصویر اختصاص داشت. در این بخش از خانواده های شهدای هنرمند شامل سیدمرتضی آوینی، حجت الله یخچالی، احمد رستگار و وهاب تهرانی تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

در بخش دیگر اجلاسیه پایانی کنگره ملی 2 هزار شهید هنرمند اعلام شد که 30 جلد کتاب با موضوع شهدای هنرمند کشور در دست چاپ و انتشار قرار دارد. بر این اساس از این تعداد کتاب 12 جلد کتاب آماده رونمایی است.

بخش انتهایی این مراسم به تجلیل و تقدیر از شهدای مدافع حرم اختصاص داشت. در این بخش از برنامه از خانواده های شهدای مدافع حرم شامل "هادی باغبانی"، "حاج ‌سعید سیاح طاهری" و "محمد حسین عطری" تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

ارسال نظر: