روایت برپایی نخستین دوره جشنواره فیلم فجر هنگام جنگ شهری با صدام

کدخبر: 2006812

دبیر اولین دوره جشنواره فیلم فجر گفت: در سال ۶۵ اوج جنگ شهری صدام بر علیه ایران، جشنواره را به صورت استانی برگزار کردیم که حتی استاندار کرمانشاه طی نامه‌ای نوشت اگر به خاطر این جشنواره نبود بسیاری از مردم این شهر به خاطر موشک‌باران از کرمانشاه می‌رفتند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، حسین ورخشوری، دبیر اولین دوره جشنواره فیلم فجر در نشست بررسی ارتباطی جشنواره بین المللی فیلم فجر در شهر تهران که امروز در نگارستان شهر برگزار شد، گفت: در اوایل انقلاب سینما وضعیت خوبی نداشت و بعد از صبحت امام راحل درباره سینما تصمیم گرفتیم سینما، مردم و انقلاب اسلامی را با یکدیگر آشتی دهیم، البته اساسنامه جشنواره فیلم فجر در آن زمان به شکل فعلی نبوده است. ورخشوری گفت: با بیان اینکه جشنواره سینما فجر در آن ایام به این شکل بود که سینماگران کارنامه کاری خود را در طول یک سال به نمایش بگذارند گفت به یاد دارم که در سینما شهر قصه و سینما شهر فرنگ برای کنترل جمعیت مردم گاهی تیراندازی می‌شد. وی ادامه می‌داد: تصورم این نیست که جشنواره بین المللی فیلم فجر برای عامه مردم در تهران تأثیر زیادی داشته باشد چرا که هدف از برگزاری آن نشان دادن کارنامه کاری سینما گران در طول یک سال است و هنوز این جشنواره نتوانسته بر مردم شهر تهران تاثیر بذارد. دبیر اولین دوره جشنواره فیلم فجر تصریح کرده : در سال 65 اوج جنگ شهری صدام بر علیه ایران جشنواره فجر را به صورت استانی برگزار کردیم که با استقبال مواجه شد و حتی استاندار کرمانشاه طی نامه‌ای نوشت اگر به خاطر این جشنواره نبود بسیاری از مردم این شهر به خاطر موشک‌باران از کرمانشاه می‌رفتند. وی گفت: با بیان اینکه جشنواره فیم فجر تخصصی شده و علاقه‌مندان خاص خود را دارد گفت: نباید از این بابت که اسم تهران در جشنواره فیلم فجر نیست ناراحت باشیم البته به نظرم ارتباط زیادی هم بین مردم و این جشنواره وجود ندارد. دبیر جشنواره فیلم فجر گفت: این جشنواره اصلاً اهدافی مانند جشنواره فیلم کن و سایر جشنواره‌ها ندارد از این رو باید برای ارتباط بین مردم، سینما و جشنواره فکری شود؛ از سوی دیگر متأسفانه دبیر جشنواره فیلم فجر هر سال تغییر می‌کند در حالی که جشنواره‌های دیگر اینگونه نیستن و ما در جشنواره فیلم فجر در جهت حرمت مردمی حرکت نمی‌کنیم.

وی افزود: مردم از جشنواره فیلم فجر و سینما استقبال می‌کنند ولی متأسفانه دراین زمینه ظرفیت کافی وجود ندارد و جشنواره فیلم فجر به سرعت به سمت تخصصی شدن و بین المللی شدن حرکت کرده و ارتباطش با مردم کم می‌شود. وی خاطرنشان کرد: جشنواره فیلم فجر اگر در شهر دیگری برگزار شود شاید بتواند به اهدافش برسد و این جشنواره اصلاً ظرفیت جذب توریست را ندارد و هدف از ایجاد آن ارتباط بین هنرمند و مردم است.

در ادامه علیرضا رضاداد دبیر شش دوره از جشنواره فیلم فجر گفت: پس از انقلاب اسلامی مثلث جشنواره، سینما و انقلاب تشکیل شدکه مردم در کانون این مثلث قرار گرفتند.

رضاداد:راهپیمایی 22 بهمن و جشنواره فیلم فجر مهم‌ترین اتفاقات دهه فجر به شمار می‌روند

درادامه علیرضا رضاداد، دبیر سابق جشنوار فیلم فجر با بیان اینکه قبل از انقلاب سابقه چند دوره جشنواره تحت عنوان جشنواره تهران و یکی دو جشنواره دیگر که خیلی هم پایدار نبود را داشتیم، گفت: اما پس از انقلاب مثلثی بین مردم سینما و انقلاب برقرار شد و مردم در مرکز این مثلث و کانون قرار گرفتند الان با این که آن وسعت و گسترش لازم را پیدا نکرده اما مهمترین اتفاقی است که در دهه فجر اتفاق می‌افتد شاید ما با دیگر اتفاقات این دهه تا به این حد دست و پنجه نرم نکنیم . دبیر سابق جشنوار فیلم فجر افزود: مهمترین کارهایی که در دهه فجر برگزار می شود، آیین راهپیمایی و یادآوری ارزش‌های دهه فجر و برگزاری جشنواره فیلم فجر است؛ البته با وسعت تهران جشنواره فجر نیز وسعت پیدا کرد به طوریکه ظرفیت صندلی ها به 180 هزار نفر رسید اما این رقم در حال حاضر به 600، 700 هزار نفر رسیده است که نشان‌دهنده اشتیاق و استقبال مردم در سینما این رویداد مهم فرهنگی است.

رضاداد با بیان اینکه یکی از اقداماتی که مدیران شهری و فرهنگ و هنر طی تعامل باید به آن دست پیدا می کنند این است که تدابیری خاص در جهت دسترسی آسان به برج میلاد فراهم کنند، اظهارداشت: متأسفانه ما مرکزی که به عنوان مرکز جشنواره یا آیین‌های سینمایی در طول سال مانند جشنواره فیلم کوتاه مستند و... داشته باشیم را شاهد نیستیم . دبیر شش دوره از جشنواره فیلم فجر ادامه داد: حدس می‌زنم بیشتر جشنواره‌ها توسط شهرداران شهرهای مختلف برگزار می‌شود که با این تفاسیر می‌توان نتیجه گرفت برگزاری جشنواره‌ها در استان‌ها بسیار بیشتر دیده می شود و می‌تواند عواقب مثبت‌تری به دنبال داشته باشد و این موضوع در همه جای دنیا برای شهرداری‌ها مهم است که رویداد مهمی مانند جشنواره فجر را مال خود کند تا در پی آن هم به عملکرد شهری کمک شود هم به ظاهر شهر و هم به جذب مردم در استقبال مردم از این رویداد بسیار مهم کمک شود . وی عنوان کرد: پس نقش شهرداری‌ها در برگزاری رویدادهای فرهنگی بسیار مهم است که البته حمایت‌های متولیان امر را نیز می‌طلبد . رضاداد در خصوص اهمیت بخش بین‌الملل در جشنواره فیلم فجر گفت: بخش بین‌الملل هیچ زمان آن‌چنان مهم نبوده که به آن بپردازیم یعنی همیشه اگر برگزار می‌کردیم به نحوی پیش می‌رفتیم که دیده نشود. یعنی هدف ما فقط آوردن چند مهمان خارجی و بردن آن‌ها به سمت هتل بدون سر و صدا و حاشیه‌سازی بود البته باید توجه داشت اگر جشنواره بین‌الملل به خوبی برگزار شد در جلب توریست رشته‌های فرهنگی، شناساندن سینما به آن‌ها و ... کمک‌های بی‌شماری از ما خواهد کرد .

ارسال نظر: