تینا پاکروان در نشست خبری فیلم "نیمه شب اتفاق افتاد":

تلویزیون باید با سینما همراه باشد تا هردو رشد کنند

کدخبر: 2008484

کارگردان "نیمه شب اتفاق افتاد" گفت:سینمای ایران بدون حمایت تلویزیون ایران نمی‌تواند حرکت کند، تلویزیون ایران بدون خرید فیلم‌های سینمای ایران نمی‌تواند به نتیجه برسد و باید آثار تکراری نمایش دهد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، جلسه نقد فیلم سینمایی «نیمه شب اتفاق افتاد»ساخته جدید تینا پاکروان که شب گذشته با استقبال خوب مخاطبان جشنواره همراه شده بود،صبح امروز سه شنبه 13 بهمن ماه برگزار شد.

تینا پاکروان در ابتدای این نشست گفت: رسانه ها در ایام برگزاری جشنواره کارشان بسیار سنگیم و سخت است و من برای اهالی رسانه آرزوی موفقیت می کنم و بابت زحمت شما ممنونیم.

وی در خصوص نحوه نامگذاری این فیلم نیز گفت: نام انتخابی فیلم در ابتدا«زیبا،یک زندگی کوتاه» بود اما معمولا زمانیکه درباره زنان فیلم می سازیم به عناوینی مثل فمینست متهم می شویم حال چه برسد که نامگذاری فیلم هم اینگونه باشد.از سوی دیگر فکر می کردم این نوع نامگذاری نگاه ها را به سمت خاصی سوق می دهد.

این کارگردان درباره پایان تلخ فیلم نیز توضیح داد: ما در این فیلم درباره عشق مجزا صحبت نمی‌کنیم بلکه درباره عشقی در شرایط و اوضاع جامعه خودمان حرف می‌زنیم. جامعه‌ای که می‌خواهد مدرن باشد اما همچنان سنتی فکر می‌کند، جامعه‌ای که در آن طلاق بیداد می‌کند و ازدواج سفید هست.

این تهیه‌کننده سینما با بیان اینکه در قصه‌گویی باید شرایط همه آدم‌ها را ببینیم که ممکن است ضربه بخورند، اضافه کرد: با این اتفاق‌ها می‌توانیم از خطی بودن فرار کنیم، فکر کردم حالا که زیبا گذشته متفاوتی دارد و در شرایط تازه‌ای قرار گرفته و فرزند نوجوانی هم دارد و درگیر عشق نامتعارفی شده، می‌تواند شکل دیگری برایش اتفاق بیفتد، پس من انتخاب کردم که چنینی اتفاقی برای فیلم رخ بدهد.

تلویزیون در کنار سینمای ایران قرار بگیرد

پاکروان درباره برنامه «سینمای ایران» که خواستار حضور رویا نونهالی و حامد بهداد در این برنامه شده بوده که به دلایلی از حضور آن‌ها ممانعت شد، توضیح داد: ما باید کنار یکدیگر بایستیم و چه بهتر که این ایستادگی در فجر اتفاق بیفتد، ما با هم هستیم و در کنار هم می‌توانیم حرکت رو به جلو داشته باشیم. سینمای ایران بدون حمایت تلویزیون ایران نمی‌تواند حرکت کند، تلویزیون ایران بدون خرید فیلم‌های سینمای ایران نمی‌تواند به نتیجه برسد و باید آثار تکراری نمایش دهد.

وی ادامه داد: ما باهم هستیم و اگر این بازیگرها در تلویزیون نباشد، چه کسی قرار است در آن بازی کند؟ بازیگر نقش شهیدآرا در فیلم من بازی کرده است و حالا نباید در تلویزیون حضور داشته باشد؟ چرا تیزرهای سینمایی را تلویزیون نشان نمی‌دهد؟ چرا مردم ما نباید خبر داشته باشند چه فیلم‌هایی در سینمای ایران اکران شده؟ مگر نه اینکه ما در این دولت فیلم می‌سازیم و خودمان به این دولت رای داده‌ایم و مجوز گرفته ایم و در همین دولت هم پروانه نمایش گرفته‌ایم؟ ما برای ایران کار می کنیم و همه ما در کنار هم قرار گرفته‌ایم.

این تهیه‌کننده سینمای ایران تاکید کرد: تلویزیون ایران تا کی می‌خواهد سریال تکراری پخش کند؟ فیلم‌هایی که ما می‌سازیم اصلا تبلیغ نمی‌شود که مردم بدانند چه فیلمی در حال اکران است، مگر نه این است که سینمایی‌ها و تلوزیوینی‌ها باید در کنار یکدیگر فرهنگ سازی می‌کنند؟

وی در ادامه اظهار کرد: ما برج میلاد هستیم که در خدمت رسانه باشیم، ما به تمام برنامه‌های تلویزیونی احترام می‌گذاریم. ما دوستیم و در کنار هم هستیم. مردم نباید ماهواره ببینند، مشکل ما هستیم. چرا نود دیده می‌شود؟ فقط به این دلیل که صادقانه می‌توانند حرف بزنند، اجازه بدهند ما هم حرف بزنیم.

مردم باید از فیلم‌های سینما خبر داشته باشند

پاکروان با اشاره به پخش تیزر فیلم‌های سینمایی در شبکه‌های ماهواره‌ای اظهار کرد: مُرده ترین وقت سینمای ایران قبل از برگزاری جشنواره است، اما بعد از پخش شدن آگهی‌ها از ماهواره که اصلا از سمت خود فیلم‌ها نیست و تهیه‌کننده‌ها این کار را انجام ندادند، اما فروش ها بالا رفت و این نشان می‌دهد که فیلم‌ها و سینمای ایران این پتانسیل را دارد که دیده شوند و مطمئن باشید که اگر مردم از سینماها خبر داشته باشند، حتما به تماشی فیلم‌ها می‌نشینند.

وی این صحبت را درباره برخی رسانه‌ها نیز صحیح دانست و عنوان کرد: این اتفاق‌ها در خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها هم گاهی می‌افتد، دیروز یکی از خبرگزاری‌ها یک ساعت قبل از نمایش فیلم ما خبر رفته که فیلم نرسیده، با این کارها فقط فضای جشن خودمان را بد می‌کنیم و دلایل تفرقه اندازی می‌شویم وگرنه حال سینمای ایران خوب است.

پاکروان درباره نقشی که حامد بهداد بازی کرده، نیز اظهار کرد: وقتی قرار شد حامد بهداد برون گرا نقش حسین درون گرا را بازی کند، خودش را کاملا در اختیار نقش گذاشت و تمام انرژی‌اش را گذاشت. حتی فیلم‌برداری ما که ماه رمضان بود و حامد بهداد همه روزه‌ها را گرفت تا مظلوم‌تر باشد.

این کارگردان در بخشی از صحبت‌هایش درباره موسیقی این اثر نیز توضیح داد: موسیقی که در فیلم وجود دارد صدای نهفته حسین و زیبا است و این دو نفر اصلا باهم صحبت نمی‌کنند، این دو رابطه دلی دارند که اصلا بیان خارجی پیدا نکرده و در تمام لحظاتی که در کنار یکدیگر هستند، موسیقی هم وجود دارد. به عقیده من این حجم موسیقی لازمه ملودرام عاشقانه است.

کارگردان «نیمه شب اتفاق افتاد» تاکید کرد که به کسب سیمرغ توسط بازیگرانش امید دارد و این فیلم بدون عواملی که برایش زحمت زیادی کشیدند، امکان پذیر نبود.

این کارگردان همچنین در پاسخ به این سوال که فکر می‌کند امکان نمایش فیلم در تلویزیون وجود دارد یا نه، گفت: برای نمایش فیلم در تلویزیون ما به لحاظ موسیقی و آواز مشکل داریم، تعریف ما در حجاب همان چیزی است که همه در جامعه داریم، اما تلویزیون و سینما با هم تعاریف متفاوتی دارند و این موضوع حتما مشکل ایجاد می‌کند و به همه این‌ها رابعه اسکویی را هم اضافه کنید.

اگر این دیوار دُرُست نشود، تا ثریا کج می‌رود

گوهر خیر اندیش بازیگر این فیلم نیز با اشاره به تاثیر رسانه ها گفت:همه جمعیت ایران نمی توانند در یکجااخبار سینما باشند که این مسئولیت شماست و بابت آن خسته نباشید می گویم.

این بازیگر سینما در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به برخی گلایه ها مبنی بر اینکه مخاطبان جشنواره در یک روز تنها فیلمهای اندوهناک دیده اند،خطاب به مسئولان جشنواره گفت:پیشنهاد من این است که از سال آینده فیلم های اندوهناک را با هم در یک روز برای نمایش نگذارند؟

خیراندیش همچنان به گام های محکم تینا پاکروان در سینما اشاره کرد و افزود: دوست داشتم ابتدای فیلم فضا خیلی هم به سمت مفرح بودن نرود اما کارگردان دلایلی در خصوص بازگشت سرمایه و مخاطبان عام تر داشت که درست هم هست چراکه پیش ازا ین هم فیلم هایی که به مصائب اجتماعی پرداخته بودند در گیشه در رقابت با کمدی ها موفق نبودند و به همین دلیل سرمایه گذاران می ترسند به سراغ این نوع فیلم ها بروند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: اگر دولتمردان و کارگزاران صدا و سیما به ما اعتماد نکنند کلاهشان پس معرکه است.اکنون شبکه های ماهواره ای حتی به رایگان تبلیغات ما را نشان می دهند اما به ما می گویند نمی توانید جلوی دوربین صدا و سیما بیایید این در حالی است که قبل از حضور در برنامه های تلویزیونی تمام پوشش من مثل کلاه پهلوی و سریالهای من بود اما خودم هم انصراف دادم و گفتم نمی آیم چون شما نمی توانید باور کنید حجاب می تواند با کلاه هم حفظ شود.باید به زیبایی شناسی بازیگر هم توجه شود .در دنیا تمام لباس های بازیگران دکلته است اما ما ساده گرفته ایم چون محیط خود را می شناسیم.

این بازیگر ادامه داد:این نگاه و چند دستگی آزاردهنده است.تلویزیون و ارشاد باید با هم چانه بزنند وگرنه ما که درخدمت رسانه ها و مردم هستیم .برای من این موقعیت بوده که در تمام دنیا کار کنم اما به دلیل اینکه میخواهم پیش شما باشم نمی روم چون میخواهم چارچوب های خود را حفظ کنم.اما در نهایت اگر این خشت درست نشود تا ثریا دیوار کج می رود.

خیراندیش در پاسخ به مطلبی که اظهار امیدواری کرده بود بازی های خوب بازیگران این فیلم برای دریافت سیمرغ هم دیده شود،اظهار کرد :برای «جای دیگری»هم شکمم را صابون زده بودم و البته این حس برای نقش های مکمل هم هست اما متاسفم که خانه دیگری به جشنواره راه پیدا نکرد و عوامل مجبور به سکوت شدند تا شاید بعدها بتوانند کاری کنند.

ما باهم متحد هستیم، چرا تلویزیون با ما نیست؟

حامد بهداد در خصوص حاشیه هایی که شب گذشته در راه ورود به به برنامه های تلویزیونی ایجاد شده بود،عنوان کرد: تلویزیون ورشکسته است و همه مخاطبانش را از دست داده است.تمام ما با هم متحدیم و همشهری و هم میهن اما چرا تلویزیون ما توسط خود ما دیده نمیشود؟ممکن است در ابتدا این موضوع برای ما کمی جالب باشد اما حرف من این است که چرا خانه ما باید اینطور باشد؟

وی ادامه داد:دلم می خواهد دولتمردان، مردم و هنرمندان کشورم همه در تلویزیون خودمان باشیم، اما تلویزیون برای اینکه دچار سوتفاهم است یا اختلاف مسئولین با یکدیگر به گونه دیگری برخورد می کند.

این بازیگر سینما همچنین اظهار کرد:تاسف من از این نیست که چرا به هر دلیل گفته اند من به برنامه ای نروم امااین مسئله مرا یاد این می اندازد که مثلا سریال های ترکی چه دارند؟اما وقتی به سینمای خودمان و رویکرد اجتماعی آن و رویکردهای نابش فکر می کنم حیفم می آید که مردم این نوع سریال ها را می بینند.

وی ادامه داد:اکنون مشکل من برخی محدودیت های شرعی نیست مشکل من این است که چرا اجازه نمیدهیم سطح سلیقه مردم بالا رود؟چرا تلویزیون ما نباید با توده 70 میلیونی در ارتباط باشد؟

بهداد همچنین متذکر شد:البته تمام مسئله دیشب در حد شایعه است وبیان آن، یک لحظه بوده چراکه در اصل کارگردان فیلم خواسته بود ما همه برای نمایش فیلم در برج میلاد باشیم.

این بازیگر درباره نقشش اظهار کرد: کار ما استخراج شعر و وجوهات شاعرانه از لحظه‌ها و موقعیت‌هاست.

حامد بهداد همچنین اظهار کرد:این عشق های غیر متعارف که نظیر آنها را قبلا در فیلم های بنی اعتماد دیدیم چون یک عدم هماهنگی دارد و با عرف خوانا نیست در سینما جذابیت داردومن بعد از طرح فیلمنامه حس کردم فرصت مناسبی است که در این موقعیت قرار بگیرم اما علاوه بر اینکه حس می کردم باید چنین تجربه ای در کارمنامه ام داشته باشم در قلبم به عشق ورزی و دوست داشتن هم فکر می کردم

باز هم از این فیلم‌نامه‌ها نوشته شود

نونهالی نیز درباره حضورش در این اثر سینمایی گفت: خوشحالم از میان این تعداد فیلمنامه‌های که به من پیشنهاد می‌شد، این فیلم را انتخاب کردم. با اینکه من عشق در سنین برابر را می پسندم، اما وقتی عکس آن هم در جامعه اتفاق می افتد، می‌گویم چرا که نه؟ امیدورم همچنان چنین متن‌هایی برای زنانی در سن من نوشته شود و حتی دلم می‌خواهد خودم در آن بازی کنم.

این فیلم عشق‌های گم‌شده را نشان می دهد

ستاره اسکندری در این نشست خبری با اشاره به اینکه بدون اغراق از همکاری با این گروه برای او افتخار بوده است، عنوان کرد: نکته مهم این فیلم برای من شرافت و نجابت آن بود، عشق در نگاه حامد بهداد در این فیلم به قدری نجیب بود که من می‌خواستم به احترام او بایستم و دستش را برای این حجم از عشقی که در چشمانم دیده شد، ببوسم.

وی ادامه داد: این فیلم همان عشق گم‌شده‌ای این روزهای زندگی همه ما در این شهر پرهیایو است.

نگاه جبرآلود در فیلم وجود دارد

آنتونیا شرکا منتقد حاضر در این جلسه ضمن اظهار رضایت از تماشای این فیلم گفت:اینکه طلا معتضدی نویسنده فیلمنامه این فیلم تمایل دارد که وارد مفاهیم رازآلود زنان شود جای تحسین دارد.

وی در ادامه به نامگذاری این فیلم اشاره کرد و گفت:با توجه به اینکه شخصیت اول فیلم و هرآنچه پیرامون آن می گذرد زیباست خوشحالم نام این فیلم زیبا نیست چرا که در فیلم اکثر کارگردانان مردی که این نوع فیلم ها را می سازند نام فیلم بر اساس نام شخصیت های زن آن انتخاب می شود.

این منتقد سینما در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به پایان بندی این فیلم گفت :برایم کمی جای سئوال دارد که چرا فیلمی که به نوعی عشق غیر متعارف و موضوع غیر متعارف می پردازد، ختم به خیر نشده که نوید یک تفاوت با آنچه همیشه می بینیم،داده شود. تنها چیزی که مرا ناراحت کرد هیمن بود و حس کردم در فیلم یک نگاه جبرآمیز بوده و قرار است این عشق عاقبتی نداشته باشد.

ارسال نظر: