در نشست "ابد و یک روز" مطرح شد:

سعید روستایی: فیلمم برخلاف نظر بعضی‌ها تلخ نیست

کدخبر: 2008870

کارگردان فیلم سینمایی "ابد و یک روز" گفت: با توجه به اینکه این اثر یک فیلم اجتماعی بود؛ این سخن را که برخی‌ها اعتقاد داشتند فیلم تلخ است؛ قبول ندارم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، این جلسه با حضور سعید روستایی، کارگردان، سعید ملکان، تهیه کننده و طراح چهره پردازی، نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار و پیمان معادی بازیگر، غزاله معتمد، طراح لباس، رامتین شهبازی، منتقد جلسه و علی علایی به عنوان مجری جلسه برگزار شد .

رامتین شهبازی، منتقد جلسه ضمن تشکر از سعید روستایی و گروه تولید کننده فیلم «ابد و یک روز» گفت: ایراد گرفتن از این فیلم واقعا دشوار است. این فیلم همانطور که تشویق های پایانی فیلم در سالن نشان داد، بسیار برایم غافلگیر کننده بود .

وی تاکید کرد: فیلمسازان هم سن سعید روستایی روی فرم بسیار حساس هستند . او وام دار جریان نمایشی در ایران است. البته من پیش از این فیلم های کوتاه او را دیده بودم اما اولین بار است که با خودش مواجه می شوم .

این منتقد «ابد و یک روز» را فیلمی متولد دوران خودش دانست و عنوان کرد: این فیلم در فضایی بین ناتورالیست و رئالیست قرار دارد که اصلا اشکالی ندارد و این کاملا طبیعی است اما در چنین فیلمنامه ای زمان بندی بسیار مهم است. چون اگر بازیگران ذره ای زمان بندی را بهم بریزند، فیلم دچار مشکل می شود.

همچنین سعید روستایی کارگردان این فیلم گفت: در ابتدا یک فیلم‌نامه‌ای در اختیار داشتم که قصد داشتم براساس آن فیلمی را بسازم ولی به علت پاره‌ای از مسائل و مشکلات این امر محقق نشد اما در ادامه راه به سفارش یکی از همکاران خود با آقای سعید ملکان وارد ساخت این فیلم شدم.

وی افزود:‌ حوادث و اتفاقاتی که پیرامون این فیلم سینمایی در جشنواره پیش آمد غیرقابل پیش‌بینی بود و بعضاً‌ دیده می‌شد حاضران در سالن با خنده به داستان فیلم واکنش نشان می‌دادند. البته با توجه به اینکه این اثر یک فیلم اجتماعی بود این سخن را که برخی‌ها اعتقاد داشتند فیلم تلخی را ساخته‌اند قبول ندارم. شاید یکی از دلایل خندیدن حاضران در سالن به این فیلم این موضوع باشد که خود را از افراد حاضر در فیلم بالاتر می‌دانند.

کارگردان فیلم «ابد و یک روز» ادامه داد:‌ از ابتدا و در زمانی که فلیم‌نامه را می‌نوشتم بازیگرانی که در این فیلم حضور داشتند را در ذهن خود تصور می‌کردم و از این جهت بسیار خوش‌شانس هستم که در زمره معدود کارگردان‌هایی می‌باشیم همان بازیگرانی را که در زمان نگارش فیلم‌نامه در ذهن داشتم در فیلم خود نیز در اختیار دارم.

روستایی گفت: برای ساخت فیلم «ابد و یک روز» طرح‌ها و ایده‌های مختلفی را در ذهن داشتم که در نهایت طرح و ایده‌ای یک خطی را که این فیلم براساس آن شکل گرفت را انتخاب کردم و چیزی حدود 4 ماه بر روی این ایده خود کار کردم تا به شکل یک فیلم‌نامه دربیاید.

وی افزود: به عنوان یک کارگردان تا آخرین لحظه که قرار بود فیلم کلید بخورد بر روی فیلم‌نامه کار کردیم و در این راه با همکاری آقای سعید ملکان به عنوان تهیه‌کننده مسائل و مشکلاتی را که پیش‌روی خود داشتیم برطرف کردیم. زیرا اگر تلاش و همکاری آقای ملکان نبود این فیلم به صورتی که امروز مشاهده می‌کنید درنمی‌آمد.

کارگردان فیلم «ابد و یک روز» ادامه داد: در راه ساخت این فیلم به هیچ جایزه‌ای فکر نمی‌کردم زیرا من واقعیت‌ها را به تصویر کشیدم. چیزی که مخاطب در این فیلم می‌بیند یک واقعیتی است که در جامعه ما امروز به شدت وجود دارد. من به عنوان یک کارگردان در مراحل تحقیق برای نوشتن فیلم‌نامه با موردهای مختلفی روبه‌رو شده بودم که از جمله این موارد می‌توانم به روبه‌رو شدن با پدری 8 پسر معتاد دارد و یا پدری که مواد مخدر را در قُنداق نوزدان دوقلوی خود مخلفی کرده بود.

روستایی خاطرنشان کرد: من زمانی که یک فیلم می‌سازم پیرامون جامعه، مردم و درد جامعه است و هیچ جایزه و جشنواره‌ای را برای خود در نظر نگرفته‌ام.

صحبت های سعید ملکان، تهیه کننده فیلم «ابد و یک روز» در ابتدا با سوال مجری جلسه به سمت ماجرای فیلم بهرام بیضایی رفت .

وی گفت: قرار بود ما برای ساخت فیلم «مقصد» پروانه ساخت بگیریم و با بیضایی آن را بسازیم. البته نمی گویم که آنچه در رسانه ها منتشر شد کاملا کذب بود اما در نهایت ما به نتیجه نرسیدیم .

وی افزود: در هر صورت آن کسی که ضرر می کند بهرام بیضایی نیست. چون او همیشه در حال تحقیق و پژوهش است .

این تهیه کننده عنوان کرد: از پیمان شادمانفر خیلی متشکرم، چون او این فیلمنامه را خوانده بود و برای من فرستاد. فیلمنامه را بسیار دوست داشتم و بعد خواستم که فیلم های کوتاه سعید روستایی را ببینم. فیلم های کوتاهش خصوصا «مراسم» بسیار خوب بود و همین موضوع باعث شد تا به او اعتماد کنم .

نوید محمدزاده در پاسخ به این سوال که چطور حاضر شده در نقش معتاد که بارها در سینمای ایران تجربه شده بازی کند، توضیح داد: من اهل ریسک هستم و بازیگری یعنی همین. درست است که پیش از این چند بازی درخشان در نقش معتاد داشته ایم اما هیچ نقشی در سینما تمام شدنی نیست. من دوست دارم نقش هایی را بازی کنم که به خودم چیزی اضافه می کنند .

وی ادامه داد: زمانی که نقشی را برای بازی انتخاب می کنم به دیگران فکر نمی کنم. اما برای بازی در این نقش نزدیک به ده کیلو کم کردم و اگر نقشم را خوب بازی کردم که خدا را شکر، اگر نه تلاش می کنم نقش بعدی ام را خوب بازی کنم. ولی دیگر نقش معتاد بازی نمی کنم .

محسن نصرالهی، طراح صحنه که در نشست حاضر بود از سعید روستایی و سعید ملکان تشکر کرد .

غزاله معتمد، طراح لباس درباره حضورش در این فیلم گفت: ما در مجموعه ای قرار گرفتیم که خیلی امکان خطا وجود نداشت. قطعا همکاری و حمایت همه گروه خیلی در کار موثر بود .

وی افزود: زمانی که ما درباره یک طبقه اجتماعی حرف می زنیم قطعا یک تصویر در ذهن همه ما نمی آید اما سعید روستایی دقیقا می دانست که کدام تصویر برای فیلمش می خواهد. این موضوع خیلی به کار کمک کرد .

پیمان معادی نیز درباره همکاری با یک فیلم اولی تصریح کرد: بسیاری از من پرسیدند چطور ریسک کردی و بازی در این فیلم را قبول کردی، من باید بگویم که اصلا ریسک نکردم. از روزی که با سعید روستایی صحبت کردم تا امروز لحظه ای در مورد انتخابم تردید نداشتم .

وی افزود: چندی پیش بود که نوید محمدزاده به من گفت امیدوارم روزی با همدیگر بازی کنیم، من هم به او گفتم بسیار خوشحال می شوم با تو بازی کنم . خودش اینجا هست و می تواند گواهی دهد که 24 ساعت بعد از این صحبت بازی در این فیلم به هر دوی ما پیشنهاد داده شد.

معادی تاکید کرد: فیلمنامه سعید روستایی واقعا برایم جذاب بود و دقتی که در آن وجود داشت مرا غافلگیر کرد. بعد هم که فیلم های کوتاهش را ساختم و خیلی خوب بود که فیلم هایش نیمه بلند بود و نشان می داد که او روایت داستان بلد است .

وی با اشاره به این که روستایی اهل تعامل با بازیگرانش است، عنوان کرد: او هر روز از صحبت ها یادداشت برمی داشت و فردا پاسخ آنها را به من می داد . او بسیار شنونده خوبی بود و کارش را به درستی انجام می داد. به طوری که به او اطمینان پیدا کردم

ارسال نظر: