برنامه‌ هفتمین روز جشنواره‌ موسیقی فجر

از کنسرت بدون شرط و شروط سیروان تا اجرای چندین گروه نه چندان مطرح خارجی

کدخبر: 2011769

برپایی کنسرت بدون شرط و شروط سیروان خسروی و ژرمن‌های ناشناخته ای که از حمام وکیل شیراز از جشنواره موسیقی فجر سردرآوردند از اتفاقات جالب هفتمین روز جشنواره به حساب می‌آیند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، هفتمین روز جشنواره‌ موسیقی فجر سه‌شنبه 27 بهمن با پنج اجرا در سالن‌های رودکی، تالار وحدت، فرهنگسرای نیاوران، و میلاد نمایشگاه بین‌المللی برگزار خواهد شد.

اجرای بدون شرط سیروان در جشنواره

سیروان خسروی در نشست خبری قبل از جشنواره موسیقی فجر تنها چند ساعت مانده به نشست، دست رسانه ها و ستادخبری جشنواره را بدجور در پوست گرد گذاشت و بدون عذرخواهی از رسانه ها و ستادخبری جشنواره از حضور در نشست خبری خود امتناع ورزید و ستاد خبری جشنواره هم در اطلاعیه ای کوتاه اعلام کرد؛ اعلام شرط و شروط غیرمعقول سیروان خسروی برای حضور در نشست خبری، علت لغو دقیقه نودی این نشست خبری است. حال این خواننده پرطرفدار با خیال راحت به اجرای خاص خود در جشنواره می اندیشید.

سیروان خسروی که از سوی ستادخبری جشنواره با هیچ واکنش قاطعی در خصوص این بداخلاقی اش مواجه نشد، امشب در دو سانس در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی به روی صحنه میرود. البته اگر همانند نشست خبری اش ، با نیامدنش به سالن باز دست مسئولین جشنواره را در پوست گردو نگذارد.

سیروان خسروی خواننده، تنظیم‌کننده و آهنگساز سبک پاپ‌ـ‌راک، از 16 سالگی، نزد کاوه یغمایی نوازندگی کیبورد و اصول موسیقی راک را آموخت. اولین آلبوم رسمی او در سال 1384 با نام «تو خیال کردی بری» منتشر شد. آلبوم دوم او «ساعت 9» و سومین آلبومش «جاده‌ی رؤیاها» نام دارد. وی برای خوانندگان دیگر آثاری ساخته و تنظیم کرده است. «وایسا دنیا» رضا صادقی، «عشق من باش» بهنام صفوی و «احساس آرامش» احسان خواجه‌امیری از تنظیم‌های معروف او هستند.

وی در دو سانس به روی صحنه خواهد رفت. اعضای گروه سیروان در این اجرا امیر دانایی (گیتار الکتریک)، نریمان نائمی (ساکسیفون)، مجید پروریان (گیتار بیس)، علیرضا ثنایی (گیتار آکوستیک)، یاشا حکمی (کیبورد) و علی طاهایی (درامز) هستند. در این کنسرت قطعاتی چون «به همین زودی»، «کجایی تو»، «من عاشقت شدم»، «نه نرو»، «دوست دارم زندگی رو» و «بارون پاییزی» اجرا خواهد شد.

گروه ناشناخته تاجیکستانی در بخش بین الملل

«بدخشان» یک گروه تاجیکستانی در ژانر موسیقی عرفانی است. سویب نظر (حق نظر) آلاواتف و شادی‌خان مباتکولوف از جمله اعضای این گروه هستند. فلک‌خوانی (اصلی‌ترین موسیقی خلقی یا قومی مردم تاجیک) و موسیقی شش‌مقام (نوعی موسیقی کلاسیک و رسمی تاجیکی و ازبکی) مهم‌ترین نوع موسیقی این کشور محسوب می‌شود. شش‌مقام نوعی موسیقی عرفانی است که از سازهایی مانند دف، دایره و بربط در آن استفاده می‌شود. آرامشی که در این شش مقام وجود دارد، نوعی بازگویی و واسرایی ترانه‌هایی است که انسان با خدای خود زمزمه می‌کند. در شش‌مقام عموماً از شعرهای شاعران بزرگی چون رودکی، سعدی، حافظ و بیدل استفاده می‌شود.

ژرمن های ناشناخته از حمام وکیل شیراز به جشنواره موسیقی فجر رسیدند

کوارتت زهی «لایپزیک» از کوارتت‌های زهی در عرصه‌ی بین‌المللی است که به اجرای موسیقی مجلسی آلمان و موسیقی کلاسیک این کشور می‌پردازد. اعضای گروه کونراک موک (ویلن اول)، تلیمان بونینگ (ویلن دوم)، ایوو باور ویولا (ویلنسل)، و ماتیاس دوس‌دورف (ویلنسل) هستند. گروه «لایپزیک» از سال 1988 فعالیت می‌کند و آلبوم‌های فراوانی منتشر کرده است. این گروه تا کنون در بیش از 60 شهر بزرگ دنیا اجرا داشته و جوایز معتبری کسب کرده است.

در اجرای امشب آثاری از موتزارت، بتهوون، برامس، هایدن، مندلسون و شوبرت به اجرا درمی‌آیند. این گروه به تازگی در تالار استاد شهناز خانه‌ی هنرمندان ایران و در حمام تاریخی وکیل شیراز اجرا داشته است.

چند کنسرت با یک بلیط!

در تالار وحدت ساعت 21 دو برنامه‌ی متفاوت اجرا خواهد شد. در اجرای اول اردشیر کامکار و بهداد بابایی روی صحنه خواهند رفت.

اردشیر کامکار، نوازنده‌ی کمانچه و ویلن، و عضو گروه «کامکارها»، در آلبوم‌های فراوانی حضور داشته و از آلبوم‌های مستقل او می‌توان «ناشکیبا» با خوانندگی همایون شجریان، «راز نگاه» و «بی‌غبار عادت» را نام برد.

بهداد بابایی نوازنده‌ی سه‌تار و از شاگردان پرویز مشکاتیان است. در اجرای امشب این دو نوازنده در آواز بیات ترک به اجرای موسیقی خواهند پرداخت.

در اجرای دوم، ششانگ سوبرامنیم، نوازنده‌ی هندی روی صحنه خواهد رفت. سوبرامنیم، نوازنده‌ی فلوت بامبو، جوان‌ترین نوازنده‌ی مدعی در آکادمی موسیقی «چنانای» است که در سال 2009 نامزد جایزه‌ی گرمی شد. سوبرامنیم با موسیقیدانان بزرگی چون استاد ذاکرحسین و استاد سلطان‌خان همکاری کرده و جایزه‌ی «رُوتاری» را کسب کرده است.

شادمانه های گلیکی در نیاوران تهران

گروه «گیل و آمارد» از استان گیلان، به سرپرستی ناصر وحدتی، نوازنده و خواننده‌ی پیشکسوت این گروه، در فرهنگسرای نیاوران امشب به اجرای موسیقی خواهد پرداخت. ناصر وحدتی فعالیت خود را از سال 1365 آغاز کرده و با همکاری گروه‌های «شمشال» و «گیل و آمارد»، کنسرت‌های زیادی در زمینه‌ی موسیقی گیلکی اجرا کرده است. از وی تا کنون سه آلبوم «زرنگیس»، «شورم نقش» و «شورم نقش» منتشر شده است. "گیل و آمارد" به‌جز ناصر وحدتی، متشکل از پنج همخوان و شش نوازنده دیگر سازهای محلی است. این گروه به اجرای قطعات شاد و محلی گیلکی با سازهای ملی و سنتی از جمله کمانچه، سه‌تار و بربت می‌پردازد.

ارسال نظر: