برنامه‌ نهمین روز جشنواره موسیقی فجر؛

از کنسرت رفیق آقای رئیس در برج میلاد تا اجرای گروه کر ارکستر سمفونیک در سالنی کوچک

کدخبر: 2012241

اجرای مشترک سهراب پورناظری و آنتونیو در حالی امشب روی صحنه می‌رود که بیلبوردهای زیاد این اجرا در سطح شهر تهران سرو صدای زیادی به پا کرد و حتی صدای علی رهبری، رهبر ارکستر سمفونیک را درآورد و در مصاحبه ای نصب بیلبوردهای شهری جشنواره را به رفیق بازی رئیس جشنواره ربط داد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین » سهراب پورناظری و آنتونیو رِی، گروه کُر ارکستر سمفونیک تهران، ارکستر موسیقی ملی، آلدو رومانو، گروه آوای موج (بوشهر)، مازیار فلاحی، و گروه رستاک در نهمین روز جشنواره‌ی موسیقی فجر روی صحنه می‌روند.

کنسرت رفیق آقای رئیس در برج میلاد

اجرای مشترک سهراب پورناظری و آنتونیو در حالی امشب روی صحنه میرود که بیلبوردهای زیاد این اجرا در سطح شهر تهران سرو صدای زیادی به پا کرد وحتی صدای علی رهبری، رهبر ارکستر سمفونیک را درآورد و در مصاحبه ای نصب بیلبوردهای شهری جشنواره را به رفیق بازی رئیس جشنواره ربط داد.

حال سهراب پورناظری که امسال به همراه برادرش تهمورث، نقش پررنگی در برپایی جشنواره موسیقی فجر دارند در شرایطی نابرابر با سایر اجراها(به لحاظ تبلیغاتی) در یکی از مجلل ترین سالن های جشنوار ه(برج میلاد) روی صحنه میرود تا به قول منتقدان حمیدرضا نوربخش یکی دیگر از تفاوت های برپایی جشنواره امسال با ادوار گذشته جشنواره از نگاه آقای رئیس رونمایی شود.

سهراب پورناظری آهنگساز و نوازنده‌ی کرمانشاهی، تا کنون آثار متعددی را برای خوانندگان بزرگی نظیر شهرام ناظری، همایون شجریان، علیرضا قربانی، حسام‌الدین سراج، بیژن کامکار و... ساخته است. وی با محمدرضا شجریان، شجاعت حسین‌خان و چند گروه و هنرمند خارجی نیز همکاری کرده است.

آنتونیو رِی نوازنده‌ی مشهور گیتار فلامنکو، در سال 1981 در شهر مادرید اسپانیا به دنیا آمد. جایزه‌ی نخست مسابقه‌ی ملی هنر فلامنکو دو کوردوبا، جایزه‌ی بهترین نوازنده‌ی‌ گیتار «گیرالدیلو» در دوسالانه سویل، جایزه‌ی جشنواره‌ی گیتار بوردون ماینرو، جایزه‌ی رقابت بین‌المللی گیتار فلامنکو، جایزه‌ی مسابقه‌ی ملی گیتار فلامنکو ال و جایزه‌ی جشنواره بین‌المللی گیتار فلامنکو خِرِز در سال ۲۰۱۴ از جمله افتخارات این نوازنده اسپانیایی است. پورناظری و آنتونیو ری، امشب تلفیقی از موسیقی ایرانی و فلامنکو را در برج میلاد به نمایش خواهند گذاشت.

گروه کُر ارکستر سمفونیک تهران در سالن کوچک تالار رودکی

یکی دیگر از عجایب جشنواره امسال موسیقی فجر، بحث اختصاص سالن های کوچک به گروه های مهم و بزرگ است ، به طوری اجرای گروه کر ارکستر سمفونیک در سالن کوچک رودکی منظقی به نطر نمیرسد البته همانطور که اجرای سهراب پورناظری در مرکز همایش های برج میلاد قابل تامل است.

رازمیک اوحانیان، رهبر ارکستر، پیانیست و آهنگساز ارمنی‌تبار ایرانی است. او برنده‌ی دیپلم افتخار آواز و آهنگسازی در فستیوال موسیقی ایروان است، و مدت چهار سال مدرس آواز و گروه کر در هنرستان موسیقی و دانشکده‌ی موسیقی صدا‌وسیما بوده است. وی همچنین رهبر گروه کر ارکستر سمفونیک صدا‌وسیما از سال 79 تا 88 بود و در سه دوره‌ی جشنواره‌ی موسیقی رضوی آهنگسازی کرده و عضو هیئت انتخاب و داوری در بیست چهارمین و بیست و‌ پنجمین جشنواره‌ی موسیقی فجر بوده است.

او در حال حاضر مشغول تنظیم پایان‌نامه با عنوان رهبری ارکستر کنسرواتوار ایروان است و به دعوت دفتر موسیقی از آذرماه 85، رهبری گروه کر دفتر موسیقی را برعهده گرفته است.

این برنامه در سه بخش اجرا می‌شود: در بخش اول به مناسبت ایام دهه‌ی فجر، دو قطعه‌ی انقلابی اجرا می‌شود. در بخش دوم قطعاتی برگرفته از لهجه‌ها و گویش‌های اقوام ایرانی، و در بخش سوم موسیقی کلاسیک اجرا خواهد شد.

بازگشت چوب رهبری ارکستر موسیقی ملی به دستان آقای موسس

پس از آنکه ارکستر ملی نخستین اجرای خود در جشنواره امسال را به صورت رهبری مهمان چکناواریان به روی صحنه برد اینبار شاهد بازگشت فخرالدینی به صحنه خواهیم بود.

ارکستر موسیقی ملی ایران در سال 1377 به همت فرهاد فخرالدینی تأسیس شد. اولین اجرای این ارکستر به رهبری فرهاد فخرالدینی و آواز محمدرضا شجریان، با حضور 93 نوازنده، به مدت چهار شب و با استقبال بیست هزار نفر از علاقه‌مندان به موسیقی در باغ ‌موزه چهلستون در تیرماه سال ۱۳۷۷ به اجرا درآمد. در آن شب بزرگان موسیقی ایران از جمله حسن کسایی، شاهزیدی، فریدون مشیری و علی تجویدی به عنوان مهمانان افتخاری حضور داشتند. یک سال بعد این گروه ارکستر، اجراهای خود را علاوه بر تهران، در شهرستان‌ها نیز گسترش داد.

فرهاد فخرالدینی از سال 1377 تا 1388 رهبر ارکستر موسیقی ملی ایران بود که در آن تاریخ از سمت خود استعفا داد و مجدداً امسال به این عنوان بازگشت. فخرالدینی نوازنده، آهنگساز، پژوهشگر و مدرس موسیقی بوده و نقش مهمی در موسیقی کشورمان داشته است. او در زمینه‌ی موسیقی از همکاری حسین دهلوی، مصطفی پورتراب، احمد پژمان، روح‌الله خالقی، جواد معروفی، مرتضی حنانه، فریدون ناصری برخوردار گردیده و شاگردان زیادی داشته است. فخرالدینی یک‌بار دیگر ارکستر موسیقی ملی را در جشنواره موسیقی فجر رهبری خواهد کرد.

نوارنده ایتالیای در سالن خلوت تالار وحدت؟

جشنواره موسیقی فجر امسال بارها شاهد اجرای گروه ها و هنرمندان نه چندان مطرح خارجی در سالن های نیمه خالی تالار وحدت بوده است، به طوری پخش گسترده بلیط های مهمان اجراهای خارجی جشنواره به ارگان ها نیز دردی از سالن های نیمه خالی جشنواره دوا نکرد.

آلدو رومانو، نوازنده‌ی درامز، از نوازندگان انجمن اروپایی موسیقی جز است. او در سال 1941 در ایتالیا به ­دنیا آمد اما در کودکی به فرانسه مهاجرت کرد. رومانو فعالیت حرفه‌ای خود را در دهه‌ی­ پنجاه میلادی شروع کرد، و در سال 1963 پس از همکاری با دان چری بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت. او همچنین همکاری‌هایی با گُوردُون بِک، پائلو دامیانی، استیو لَسی، اِنریکو راوا، اِستیو کّوهِن و میروسلاو ویتس داشته است. در دهه­ی 1970 رومانو به گروه تلفیقی جاز متأثر از سبک راک روی آورد و در سال 1978 نخستین آلبوم خود را منتشر کرد. در دهه‌ی­­ هشتاد او به سبک نخستین خود بازگشت که حاصل آن چند آلبوم موفق بود. او اگرچه بیشتر عمر خود را در فرانسه گذرانده، اما همواره دلبستگی ویژه‌ای به ایتالیا دارد.

آلدو رومانو در بخش بین‌الملل جشنواره‌ با همراهی چارلز سایمون کاراتینی، پلاسیدو روبینو و توماس برمیر به اجرای موسیقی جز خواهد پرداخت.

نوای موسیقی بوشهری در نیاوران تهران

گروه بوشهری «آوای موج» از سال 1386 به سرپرستی محسن آقایی تأسیس شد. اعضای این گروه بین 20 تا 24 سال سن دارند. در اجرای امشب 14 قطعه‌ی فولکلوریک و قدیمی محلی بوشهر با تنظیم جدید اجرا خواهد شد. همچنین خالو قنبر راستگو از پیشکسوتان موسیقی بوشهری در این برنامه حضور خواهد داشت و قرار است پیشکسوتان دیگری هم حضور داشته باشند. اعضای گروه را محسن آقایی (سرپرست، نی‌لبک)، علی عباسی (خواننده)، مهدی گلستان (دم دم)، سید علیرضا فرحی بزرگ (ضرب و تمپو)، سید سهند امامزاده‌ای (دایره)، مهیمنیان آزاد (تمپو)، امیرحسین ماهینی (عود)، سعید گلابتون (تمبورین) و فرهاد گلگون (دمام) تشکیل می‌دهند.

ادامه روند تکراری خواننده های پاپ در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران

خواننده های پاپ امسال هم نیز حرف خاصی برای جشنواره و مخاطبان خود نداشتند و همان اجراهای خود در طول سال را با همان سبک و سیاق در جشنواره به روی صحنه برده اند و از هیچ نوآوری، خلاقیتی هم خبری نبوده و صرفا تکرار مکررات بوده است.

مازیار فلاحی، خواننده، آهنگساز، ترانه‌سرا و نوازنده‌ی موسیقی پاپ است. فلاحی در اسفندماه ۱۳۸۶ به دعوت قاسم جعفری آهنگ‌ها و ترانه‌های فیلم «مجنون لیلی» را نوشت که شروع فعالیت رسمی وی در عرصه سینما و موسیقی رغم خورد، و محبوبیت او از تیتراژهای سریال «قلب یخی» آغاز شد. مدتی بعد از این سریال، اولین آلبوم مجاز خود را برگرفته از این سریال، «قلب یخی» نام نهاد. وی در دهه‌ی 90 نیز دو آلبوم با نام‌های «لعنت به من» و «ماه هفتم» را منتشر کرد.

او در جشنواره امسال به همراه نوید اسکندر (کیبورد، پیانو)، سیامک پناهی (پرکاشن)، آشور مرادیان (درامز)، داوود جعفری (آکاردئون)، میلاد نودست (گیتار کلاسیک)، میلاد جوزی (گیتار باس) و خراسانی راد (گیتار الکتریک) به روی صحنه خواهد رفت.

شادمانه های موسیقی نواحی در قلب تهران

یکی از معدود گروه های با صلابت حاضر در جشنواره موسیقی فجر امسال گروه رستاک بوده است، گروه موسیقی فولکلور رستاک، در سال تابستان 1376 به سرپرستی سیامک سپهری تأسیس شد. رستاک در تجربیات خود نگاهی کاربردی به عناصر شنیداری فرهنگ‌های فولکلور ایران داشته که حاصل آن بیش از 15 سال فعالیت در زمینه‌های مختلفی همچون تحقیقات میدانی، آموزش و پژوهش، ساخت موسیقی برای فیلم و تئاتر، طراحی و ساخت آلبوم‌های موسیقی و اجرای کنسرت بوده است. این گروه تاکنون سه آلبوم با نام‌های «رنگواره‌های کهن»، «همه اقوام من» و «سورنای نوروز» منتشر کرده است.

همچنین گروه «رستاک» در مدت فعالیت خود کنسرت‌های متعددی در کشورهای ایران، آمریکا، انگلستان، اتریش، آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، هلند، سوئد، کانادا، استرالیا، هندوستان، ژاپن، مالزی، امارات متحده عربی، و بلاروس داشته است. رستاک امیدوار است نقش کوچکی در بازآفرینی ملودی‌های نواحی ایران ایفا کرده و در شناساندن ریشه‌های عمیق و غنای فرهنگی آن، مؤثر واقع شود.

این گروه امشب مجموعه‌ای از کارهای گذشته و چند اثر جدید را اجرا خواهد کرد. اعضای گروه سیامک سپهری (سرپرست گروه)، فرزاد مرادی، بهزاد مرادی، پیران مهاجری، سارا نادری، اکبر اسمعیلی‌ پور، حسنا پارسا، مهران خداوردی، دانوش اسدپور، کاوه سروریان، نگار اعزازی، نیما نیک طبع، سپهر سعادتی و صبا جمالی هستند.

ارسال نظر: