محمود صلاحی:

باغ کتاب تهران اردیبهشت سال آینده افتتاح می‌شود

کدخبر: 2017881

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: باغ کتاب دارای فضایی بالغ‌ بر ۶۵ هزار مترمربع است؛ امیدواریم در اردیبهشت ۹۵ افتتاح شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، نشست رسانه‌ای "محمود صلاحی" رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران صبح امروز با حضور رسانه‌های ارتباط‌جمعی در محل این سازمان برگزار شد .

محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این نشست خبری در سخنانی، گفت: در سال 1394 اتفاقات و رویدادهای فراوانی در قالب برگزاری برنامه‌های مختلف این سازمان رخ داد. همچنین در این سال نحوه ارتباط ما با رسانه‌ها و مطبوعات بسیار مطلوب بود .

وی افزود: در بخش فرهنگ و کتاب الحاق و افزایش تعداد کتابخانه‌های تحت پوشش این سازمان را به 367 کتابخانه داشتیم. همچنین در حوزه باغ کتاب نیز باید به این نکته اشاره‌کنم که در رابطه با تجهیز آن اقدامات بسیار خوبی انجام‌شده است .

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ادامه داد: باغ کتاب در واقع فروشگاه کتابی برای همه سطوح سنی است. البته بیشترین توجه در این بخش به کودکان و نوجوانان شده است. در ضمن در این باغ کتاب امکاناتی چون سالن تئاتر، بخش بازی و تالار علم در نظر گرفته‌شده که فعالیت و کارکرد آنها در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی است .

صلاحی خاطرنشان کرد: باغ کتاب دارای فضایی بالغ‌بر 65 هزار مترمربع است. تا امروز نیز ده‌ها میلیارد تومان هزینه ساخت آن شده است. بر این اساس امیدواریم در اردیبهشت 95 افتتاح شود . بر این اساس از باغ کتاب و یا نمایشگاه دائمی کتاب در شهر نیویورک آمریکا هم بزرگ‌تر است.

وی اضافه کرد: شرکت تهران گشت ارغوان که زیرمجموعه سازمان فرهنگی شهرداری است مأموریت پیداکرده تا در منطقه گردشگری عباس‌آباد مستقر شود و برای نوروز به آن‌هایی که قصد گردشگری دارند خدمات‌رسانی کند.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران یادآور شد: در سال 1394 برگزاری فرهنگسرای کتاب را در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران داشتیم. این فرهنگسرا دارای غرفه‌ای در حدود 1200 مترمربع بود . شبکه سوم سیما هم آنجا مستقر بود که ازآنجا اقدام به پخش برنامه می‌کرد.

صلاحی پیرامون نمایشگاه "یاد یار مهربان" نیز گفت: در 12 دوره گذشته این نمایشگاه طبق هرسال کتاب خریداری‌شده و به مدارس و مراکز آموزشی تحویل داده می‌شد ولی تأثیرات لازم را که باید داشته باشد نداشت. بر این اساس در این دوره که سیزدهمین دوره آن بود تغییر رویه داده و نمایشگاه را به‌صورت یک همایش برگزار کردیم.

وی افزود: در سیزدهمین دوره نمایشگاه "یاد یار مهربان" برای یک جمعیت 130 هزارنفری را در نظر گرفتیم که کتاب‌های موردنظر خود را به‌جای اینکه برای مدارس آن‌ها ارسال کنیم مستقیم به منازل آن‌ها ارسال کردیم. بر این اساس دانش آموزان حاضر در این طرح در 4 بخش خلاصه‌نویسی، مسابقه، تصویرسازی و اهداء کتاب به مدرسه در این طرح شرکت کردند.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ادامه داد: برنامه دیگر ما برگزاری هفته کتاب‌خوانی بود. همچنین برگزاری جشنواره کتاب‌خوانی مجازی، رونمایی از قرآن به خط بریل در فرهنگسرای ابن‌سینا، برگزاری دومین سوگواره خمسه در 6 بخش، برگزاری جشنواره فیلم شهر با حضور 50 میهمان خارجی از 26 کشور از دیگر برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در سال جاری بود.

صلاحی خاطرنشان کرد: امسال برای نخستین بار با کمک حوزه هنری و سازمان بسیج هنرمندان برگزاری کنگره شهدای هنرمند را داشتیم. بر این اساس 2 هزار شهید هنرمند در سطح کشور شناسایی‌شده که مراسم اختتامیه در تهران برگزار شد.

وی اضافه کرد: برگزاری بخش تئاتر کنگره شهدای هنرمند بر عهده ما بود که این بخش با شناسایی 488 شهید هنرمند برگزار شد. این برنامه نیز در سالن ایوان شمس برگزار شد. عنوان این برنامه هم ملکوتیان صحنه بود.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران یادآور شد: امسال پردیس سینمایی ملت به‌عنوان کاخ مردمی جشنواره سی و جهارم فیلم فجر فعالیت کرد. سازمان فرهنگی در جشنواره امسال یک فیلم بانام "گیتا" داشت. اما در سال آینده 2 فیلم بلند سینمایی خواهیم ساخت.

صلاحی ادامه داد: ما در این سازمان در قالب برنامه‌های سال آینده خود در نظر داریم تا در ساخت 4 فیلم سینمایی 25 درصد مشارکت کنیم. از ساخت 10 فیلم دیگر هم حمایت 10 درصدی انجام بدهیم. یک پویانمایی هم تولید کرده و 40 فیلم کوتاه 100 ثانیه‌ای هم تولید کنیم.

وی افزود: در بخش هنرهای تجسمی نیز برای 464 جان‌باخته فاجعه منا در میدان امام حسین (ع) برنامه برگزار کردیم. همچنین نمایشگاه پوستری با عنوان مرواریدهای خاکی هم برگزار کردیم. در ضمن برگزاری نمایشگاه چند نسل هنرمندان ایران در نگارخانه لاله از دیگر برنامه‌های ما بود که برگزار کردیم.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران خاطرنشان کرد: در حوزه موسیقی برگزاری جشنواره بین‌المللی در هفته وحدت با عنوان جشنواره موسیقی پیامبر مهربانی را داشتیم که در 5 فرهنگسرا با 69 اجرا و با مشارکت 9 استان و 8 کشور خارجی بود. اختتامیه آن نیز در فرهنگسرای بهمن برگزار شد.

صلاحی اضافه کرد: در حوزه فعالیت‌های قرآن نیز باید به این برنامه‌ها اشاره‌کنم که در سال جاری با تصمیمی که گرفته شد شهریه‌های تمامی کلاس‌های قرآنی برداشته شد و آموزش قرآن در تمامی فرهنگسراها رایگان شد.

وی یادآور شد: اقدام و برنامه دیگر ما ایجاد کردن فروشگاه عرضه محصولات قرآنی در تمامی فرهنگسراها بود. در این فروشگاه‌ها شاهد عرضه محصولات قرآنی با تخفیف‌های مناسبی به مردم و شهروندان بودیم.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تصریح کرد: برنامه قرآنی دیگر این سازمان برگزاری برنامه بچه‌های محراب بود که با 4 هزار شرکت‌کننده برگزار شد و درنهایت 600 نفر به مرحله نهایی آن راه پیدا کردند. برنامه دیگر ما برگزاری همایش عمری با قرآن بود. همچنین برگزاری مسابقات قرآنی تسنیم و سراج با حضور 17 هزار شرکت‌کننده را نیز داشتیم.

صلاحی متذکر شد: ما در سال جاری برگزاری ویژه‌برنامه ارتحال امام خمینی (ره) را داشتیم که این برنامه نیز به بهترین شکل ممکن برگزار شد. همچنین ویژه‌برنامه‌های ماه مبارک رمضان را داشتیم که در این برنامه شبی 10 هزار نفر شرکت می‌کردند.

وی به برنامه هفته درختکاری اشاره کرد و گفت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در برنامه‌ای که به مناسبت فرارسیدن هفته درختکاری برگزار کرد جمعاً 23 هزار نهال را کاشت. این نهال‌ها نیز به نیت شهدای عزیز کاشته شد.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران پیرامون دیگر برنامه‌های این سازمان در سال جاری گفت: برگزاری برنامه‌ای با عنوان چهارشنبه هنر برنامه دیگر ما بود که در سال جاری 40 جلسه برگزار شد و آخرین جلسه آن در چهارشنبه این هفته برگزار می‌شود.

صلاحی افزود: برگزاری برنامه‌ای با عنوان "تولد ماه" از دیگر اقدامات این سازمان بود. در این برنامه به مناسبت فرارسیدن روز تولد هنرمندان کشور و چهره‌های برتر مراسمی را در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار کردیم.

وی در پایان تصریح کرد: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در بهار سال جاری 1107 برنامه، در تابستان 1245 برنامه، در پاییز 1058 برنامه و در زمستان نیز 1044 برنامه در سطح تهران برگزار کرده است. بر این اساس بیشترین برنامه را در فصل تابستان برگزار کردیم.

ارسال نظر: