اتفاقات خوب و بد سینما در مهر ۹۴؛

هما روستا به خانه ابدی‌اش رفت/ "محمد رسول‌الله (ص)" نماینده ایران در اسکار شد

کدخبر: 2019490

مهر ۹۴ با همه اتفاقات خوب و بد در حوزه سینما به پایان رسید؛ از درگذشت هما روستا؛ بازیگر مطرح سینمای کشور تا انتخاب فیلم مجید مجیدی به عنوان نماینده ایران در اسکار و اعتراض کارگردان فیلم تبلیغاتی روحانی به برجام.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، سال 94 با همه تلخی ها و شیرینی هایش در حوزه فرهنگ به ویژه سینما تمام شد؛ سالی که باعث خنده و یا گریه اهالی سینما و علاقه مند به این حوزه بود.

« نسیم آنلاین »، طی گزارش های متعددی به اتفاقات خوب و بد حوزه سینما در سال 94 پرداخته و هفتمین گزارش آن مربوط به اتفاقات مهر ماه سال 94 است که با هم می خوانیم:

جمشید مشایخی در همایش «مولانا» تقدیر می‌شود

اول مهر ماه سعیدمحمدزاد اکبری مدیرمسئول همایش بین المللی نکوداشت مولانا گفت: هیات انتخاب این همایش به موضوع هنر در میان آثار انتخابی اهمیت زیادی داده و از جمله استاد حسین علیزاده که نشان شوالیه کشور فرانسه را رد کرده بود منتخب بخش موسیقی این همایش است و در روز برگزاری همایش به مدت یکساعت اجرای زنده خواهد داشت .

وی افزود: همچنین در بخش خط و نقاشی نیز از استاد محمود فرشچیان برای تابلوی ارزشمند «شمس و مولانا» تجلیل خواهدد شد .

به گفته اکبری اما تندیس ویژه این همایش به دلیل نقش آفرینی استاد جمشید مشایخی در نماهنگ دیدار شمس و مولانا به ایشان اهدا خواهد شد .

مدیرمسئول همایش بین المللی نکوداشت مولانا تاکید کرد: خانم «استدر کیش لاروش» رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو در ایران نیز سخنران این همایش خواهد بود .

این همایش ۵ مهر ۹۴ در دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار خواهد شد .

سالک از وضعیت نگران‌کننده پشت پرده سینما خبر داد

همان روز خبر دیدار تعدادی از نوجوانان و جوانان فعال در عرصه فرهنگ، هنر و رسانه و برخی بازیگران نوجوان با حجت‌الاسلام سالک رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس به همت دبیرخانه همایش نقش نوجوانان در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی منتشر شد.

احمد سالک، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس پس از استماع صحبت‌های حاضرین و دغدغه‌های آنان و ابراز خرسندی بابت حضور در این مراسم، گفت: اینگونه جلسات اثرات بسیاری دارد و از برگزاری چنین جلساتی خسته نشوید؛ زیرا کار فرهنگی و فکری زمان بَراست و ابعاد گسترده‌ای دارد .

وی افزود: از گفتن و بیان مشکلات و مسائل خود به هیچ عنوان نترسید، چون فعالیتتان هنرمندانه و فکری است و سعی کنید با امید وارد این فضا شوید و در صحنه هنرمندی باید انسان تدبیر داشته باشد .

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تشریح کرد: اگر شما مسائل را بیان کردید و مسئولان عمل نکردند، باز هم پشتکار خود در برگزاری چنین جلسات را از دست ندهید .

سالک با اشاره به موضوع خانه سینما گفت: ما در موضوع خانه سینما دخالت کردیم؛ زیرا اساسنامه آن برای دوران طاغوت بود و حرف‌های درستی در داخل اساسنامه زده نشده بود. بنده به عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی از دو تن از نمایندگان مجلس خواستم تا با همکاری خانه سینما در نوشتن چارچوب اساسنامه مشارکت کنند و این کار انجام شد و تاکنون بارها مسئولین خانه سینما به کمیسیون ما آمده اند و مسائلشان را مطرح کردند .

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در رابطه با صداوسیما عنوان کرد: حمایت از کار نوجوان اساس کار و من این را با آقای سرافراز و دوستانشان در میان می گذارم .

وی افزود: فیلم و سریال های رده نوجوان کم است و این به دلیل این است که میدان عمل نداریم و ریشه نداشتن میدان عمل، عدم وجود بودجه است. ما باید با هدایت،کار نوجوان را دست جوان بدهیم .

وی در رابطه به موضوع سینما مطرح کرد: بعضا شاهد بوده‌ایم که برخی از بچه حزب الهی ها، سالم وارد سینما شدند ولی ناسالم خارج شدند. بحث اختلاط و پشت پرده سینماها خیلی نگران کننده است و ما نیز از آن مطلعیم .

مراسم افتتاحیه جشنواره بین المللی فیلم نوجوان همدان لغو شد

سوم مهر ماه جلیل اکبری، صحت مدیر ارتباطات و اطلاع‌رسانی بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های نوجوانان گفت: به دلیل اعلام عزای عمومی،این جشنواره، جشن افتتاحیه نخواهد داشت . وی ضمن عرض تسلیت و هم‌دردی با خانواده قربانیان، این مصیبت را به امام زمان(عج)، مقام معظم رهبری و همه مسلمین جهان تسلیت گفت و افزود: حذف آیین افتتاحیه در راستای هم‌دردی و ایجاد هم‌دلی نوجوانان شرکت کننده در جشنواره، هنرمندان و برگزارکنندگان با خانواده قربانیان است . وی اظهارکرد: باقی برنامه‌های جشنواره شامل نمایش و معرفی فیلم‌ها، جلسات نقد و بررسی، المپیاد فیلم‌سازی، کارگاه فیلم‌نامه‌نویسی و .... برقرار بوده و براساس زمان‌بندی اعلام شده برگزار خواهد شد.

وی گفت: علی‌رضا شجاع نوری، دبیر جشنواره نیز با اعلام تسلیت این واقعه دردناک، این حرکت را در راستای حفظ ارزش‌های دینی جامعه عنوان کرد.

اکبری صحت بیان کرد: جشنواره امسال تنها آیین اختتامیه خواهد داشت .

قرار بود افتتاحیه جشنواره امروز جمعه سوم مهرماه ساعت ۱۹ در سالن فرهنگی و ورزشی ابن سینا برگزار شود. این جشنواره تا هشتم مهرماه ادامه دارد .

» محمد رسول الله (ص)» نماینده ایران در اسکار شد

چهارم مهر مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی بنیاد سینمایی فارابی در بیانیه‌ای با عرض تسلیت به مناسبت بروز فاجعه انسانی در منا همزمان با ایام سعید عید قربان، اعلام کرد: «اعضاء هیات معرفی فیلم ایرانی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی، پس از بحث و بررسی های جدی و همچنین ملاحظه تمام جوانب امر در خصوص شش فیلم فهرست دوم جهت معرفی نماینده سینمای ایران، به اتفاق آراء، تصمیم نهایی را برای انتخاب فیلم «محمد رسول الله (ص)» اتخاذ کردند .

بدیهی است پیگیر‌ های بعدی در زمینه ارسال فیلم و مدارک لازم از سوی بنیاد سینمایی فارابی که میزبانی جلسات را نیز به عهده داشته است، انجام خواهد شد. در خاتمه، بنیاد سینمایی فارابی از همکاری خوب و مطلوب خانه سینما در این زمینه سپاسگزاری می کند .

فرشته طائرپور و آقایان محمد بزرگ نیا، شهرام جعفری نژاد، سید روح الله حسینی، شادمهر راستین، رسول صدرعاملی، محمد رضا هنرمند، آرش امینی و امیر اسفندیاری در این هیات عضویت داشتند .

شایان ذکر است سینمای نوین ایران در طول بیست و یک سال معرفی فیلم به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی، در رشته بهترین فیلم خارجی زبان، به پیشینه ای قابل اتکاء دست پیدا کرده و در دو دوره نامزدی، یک جایزه اسکار را به خود اختصاص داده است .

هما روستا؛ بازیگر مطرح سینما و تئاتر درگذشت

پنجم مهر ماه خبر درگذشت هما روستا، بازیگر مطرح سینمای کشور صدر اخبار فرهنگی رسانه ها قرار گرفت.

هما روستا که طى سال هاى اخیر به دلیل مبارزه با بیمارى سرطان از حضور و نقش آفرینى در عرصه بازیگرى سینما و تئاتر دور بود، آخرین تجربه بازیگرى تئاتر را در سال ٩٢ و با حضور در نمایش «باغ آلبالو» به کارگردانى حسن معجونى تجربه کرد .

وى که همسر زنده یاد حمید سمندریان کارگردان و مدرس مطرح تئاتر ایران بود، در اکثر آثار سمندریان به عنوان بازیگر حضور داشت .

زنده یاد هما روستا علاوه بر بازیگرى تئاتر در زمینه کارگردانى تئاتر نیز فعالیت مى کرد .

وى یکى از بازیگران شناخته شده سینماى ایران بود که در آثاری چون از کرخه تا راین و پرنده کوچک خوشبختى به ایفاى نقش پرداخت .

آغاز به کار کمپین جمع‌آوری یک میلیون امضاء در محکومیت فاجعه «منا»

ششم مهر ماه به همت جانبازان موزه صلح تهران و اقشار مختلف هنرمندان و خانه سینما، کمپین میلیونی جمع آوری امضاء درسایت موزه صلح تهران برای محکومیت فاجعه منا و همچنین درخواست پیگیری از سازمان ملل برای کمک به افشاء حقایق این واقعه، در دسترس عموم قرار گرفت .

قرار است با جمع آوری بیش از یک میلیون امضاء، این متن به عنوان یک سند رسمی، به نماینده سازمان ملل در ایران تقدیم گردد .

ادرس سایت موزه صلح تهران ( tpm.ir ) و متن و اسامی اولیه تعدادی از امضاءکنندگان به شرح زیر است .

جناب آقای بان کی مون

دبیر کل محترم سازمان ملل متحد

با سلام و عرض ادب

ما هنرمندان، ایثارگران، اصحاب رسانه، فرهنگیان، دانشگاهیان، ورزشکاران و سایر اقشار جامعه ایران، بدین‌وسیله همدردی و پشتیبانی خود را از همه بازماندگان اندوهگین فاجعه سرزمین منا در مناسک آیینی حج امسال اعلام کرده و از شما درخواست داریم تا با دخالت مستقیم و مسئولانه خود تمامی ابعاد این واقعه خونین را شفاف‌سازی نمایید .

بی‌گمان پی گیری مجدانه این موضوع، بهترین نوع حرمت گذاری به جان و امنیت انسان‌های بی‌گناه، با توجه به شعار امسال روز جهانی صلح "هم‌یاری برای صلح و کرامت انسانی برای همه" از سوی سازمان ملل متحد خواهد بود .

با امید جلوگیری از تکرار چنین فجایعی در آینده برای همه بشریت

برای حمایت از این بیانیه اینجا را کلیک کنید .

هنرمندان

عزت اله انتظامی، علی نصیریان، مجید مجیدی،منوچهر محمدی ، رخشان بنی اعتماد، پرویز پرستویی، کمال تبریزی، امین تارخ،عبدالحسن برزیده ، حسین حقیقی ، همایون اسعدیان ، رضا میرکریمی، ابراهیم مختاری، محمدرضا مویینی، بهمن اردلان، آتیلا پسیانی، علیرضا رضاداد، سید مهدی خادم، کامران ملکی، شادمهر راستین، مریلا زارعی، عبداله اسفندیاری، فرهاد توحیدی ، محمد حسین حقیقی، رضا انصاریان، محمد عباسی فرد، علیرضا کریمی صارمی، بهروز مفید، احد صادقی، حسن کلامی، جواد نوروزبیگی، جعفر صانعی مقدم، امیر سماواتی، اکبر نبوی، ایرج تقی پور، حجازی مهر، فرشته طائرپور، مسعود کرامتی، نوید محمودی، مهدی همایونفر، علی حضرتی، عباس احمدی مطلق، منوچهر شاهسواری، ناصر عنصری، حبیب احمد زاده

جانبازان، کارکنان و داوطلبان موزه صلح تهران

حسن حسنی‌سعدی، علی‌رضا یزدانپناه، محمد رضایی، اسدالله محمدی، علی اکبر فضلی، حمید صالحی، محمدرضا سروش، محمدرضا تقی‌پور، محمدحسین شگرف، بهروز عباسی، کاظم مقدس، حسن حسن‌تبار، علی‌اکبر علاف‌زاده، احمد سلیمی، غلام هاشمی، مراد درویشی، رمضانعلی علی‌عسگری، صبا بابایی (کونیکو یامامورا)، هدایت الله روستاپور، محمدباقر نیکخواه، علیرضا حجتی، فضل الله موسوی، احمد فضلی، میترا سلطان‌محمد، سپیده کیکاوسی، مریم مصباحی مقدم، فاطمه بابها

این نامه هم اکنون در حال گردش در میان گروه‌های مختلف اهالی رسانه، هنرمندان و اصحاب فرهنگ و ادب برای جمع‌آوری امضا است .

» شیار ۱۴۳» در جشنواره فیلم بغداد به روی پرده می رود

هشتم مهر ماه فیلم سینمایی «شیار ۱۴۳» به کارگردانی نرگس آبیار و تهیه کنندگی ابوذر پورمحمدی و محمد حسین قاسمی در هفتمین جشنواره فیلم بغداد که از تاریخ ۹ الی ۱۳ مهر ماه برگزار می شود، روی پرده می رود .

فیلم سینمایی «شیار ۱۴۳ » همراه با فیلم‌هایی چون «رستاخیز»، «همه چیز برای فروش»، «تراژدی » ، « طبقه حساس» در بخش ویژه سینمای ایران نمایش داده می شود .

فیلم سینمایی «شیار۱۴۳» که اداره کل تامین برنامه و رسانه بین الملل سیما پخش آن را به عهده دارد به تازگی دو جایزه بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر زن جشنواره «شرق و غرب» روسیه را نیز دریافت کرده است .

بخش ویژه سینمای ایران جشنواره فیلم بغداد با همکاری امور جشنواره ها و همکاری های بین المللی سازمان سینمایی برگزار می شود .

رضا ایرانمنش دچار حمله قلبی شد

نهم مهر ماه خبر بستری شدن رضا ایرانمنش به خاطر حمله قلبی در بیمارستان منتشر شد.

آخرین وضعیتی که از رضا ایرانمنش در بیمارستان شنیده می‌شود، اعلام شده که حالش رو به بهبود است و پس از اینکه پزشکان برای حمله قلبی‌اش از بالن استفاده کردند این هنرمند به هوش آمده اما فعلا توانایی صحبت کردن ندارد .

رضا ایرانمنش اکنون در بیمارستان آتیه‌ی تهران تحت مراقبت است و اعلام شده که احتمالا تا روز شنبه - 11 مهر ماه - در بیمارستان بستری است و تحت مراقبت پزشک خواهد بود .

رضا ایرانمنش - بازیگر سینما و تلویزیون - درسال 1346 متولد شد. او در بیش از ۶۰ فیلم سینمایی و مجموعه تلویزیونی حضور داشته‌ است و از آخرین کار تلویزیونی وی در ژانر سریال می‌توان به سریال » ستایش1» اشاره کرد .

بوزینه های بوسفیانی مست از به بارنشستن مکرشان می رقصند !

دهم مهر ماه ابوالقاسم طالبی کارگردان سینمای ایران دلنوشته‌ای به مناسبت فاجعه خونبار منا و همزمان با عید بزرگ مسلمانان را منتشر کرد که متن کامل آن در ذیل می‌آید :

بسم ربّ الکعبه

حاجیان در حَرم امن نفس نفس می‌زدند

لب‌های تشنه در گرمای حجاز ۵۰۰۰ حاجی طعم بوسه بر حجرالاسود این خال لب یار را می‌چشند

مکر و حیله فرزندان ابوسفیان کار خودش را کرد

هزاران خانواده ضجه می‌زنند

یک امت به عزا می‌نشیند

پیکر‌های مطهر هنوز دست فرزندان ابوسفیان و ابن سعد است .

زخم زبان ابن مرجانه بر جگر داغدیده زینب کبری (س) به وسیله لشکر سایبری حزب بهائیان نمک می‌شود بر زخم خانواده های داغدار:«که دیدید خدا چه به روزتان آورد».و این تنها صدای زینب (س) است که تاریخ را می شکافد و در جواب ابن مرجانه می فرماید: «ما جز زیبایی نمی بینیم «

اما همه مدعیان حقوق بشر خفه شده‌اند بوق هایی که برای مرگ ندا آقا سلطان در یک لحظه ۲ میلیارد انسان را پای رسانه ها میخکوب کردند ندایشان درنمی آید .

بیش از یکصد دوربین از زوایای مختلف این کشتار فجیع را ثبت کرده اند اما دریغ از پخش یک فریم فیلم .

بوزینه های بوسفیانی مست از به بارنشستن مکرشان می رقصند و رجز می خوانند که: «بعد از یمن ... ایران «.

معاویه هم پس از به بارنشستن مکرش به دست ابن ملجم احمق در به شهادت رساندن امیرالمومنین (ع) سرمست از پیروزی می‌رقصید،اما امیرالمومنین (ع) با تمام وجود فرمود:«به خدای کعبه رستگار شدم «.

بی خبرانِ ره عشق چه می فهمند که علی (ع) و دخترش چه دیدند که با گفتارشان مستی از سر قاتلان پراندند و امروز پژواک زمزمه امیر المومنین(ع) از زبان مبارک نایب امام عصر (عج) روحی فدا رعشه به اندام مفتیان و شاهزادگان مهمان کش انداخت، گویی در یک لحظه دیدند «ریاض»شان خاکستری خواهد شد بر سرشان. و اینک زوزه کشان سرتعظیم در مقابل ملت ایران فرود آوردند .

احتمال تغییرات گسترده در شورای پروانه ساخت و نمایش

دوازدهم مهر ماه یک منبع آگاه از تغییرات گسترده ای در شوراهای سازمان سینمایی خبر داد و گفت: اعضای شورای صدور پروانه ساخت و نمایش تغییر خواهند کرد .

در عین حال البته گفته می شود برخی از اعضای فعلی همچنان در فهرست جدید اعضای شورای پروانه ساخت و نمایش حضور خواهند داشت .

ظاهرا مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی طی یکی دوهفته آینده رسما اعضا را اعلام خواهد کرد. آخرین تغییر و تحول درباره این اعضا، جایگزین شــدن مازیار میری به جای همایون اسعدیان بود تا نماینده کانون کارگردانان در شــورای پروانه ســاخت عوض شود .

سید حسن خامنه ای، حسین کرمی، محمدباقر قهرمانی، سیداحمد رضا دستغیب، حجت االسلام والمسلمین شهاب مرادی، مجید رضابالا، سید ضیاءالدین دری و محمد حسین لطیفی اعضای شورای پروانه نمایش را تشکیل می دهند .

در شوراهای نمایش خانگی هم اعضایی چون علیرضا شجاع نوری، سهیل جهان بیگلری،ایرج محمدی، محمد صدری، حمید بهمنی، مریم پوریامین، منوچهراکبرلو، اسدالله اعلایی و عبدالله اســفندیاری حضور دارند. اما مهم ترین بخش، شورای پروانه ساخت است .

شورایی متشکل از منوچهر شاهسواری، مازیار میری، محمد باقر قهرمانی، حسین کرمی، جمال شورجه، مجیدرضابالا و اکبر نبوی. باید منتظر ماند و دید چه تغییری در اعضای این شورا به وجود می آید .

تعطیلی سینماها از ۳۰ مهر به مناسبت محرم

بیستم مهر ماه غلامرضا فرجی افزود: ما منتظر استعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم تا زمان تعطیلی سینماها در ایام عزاداری را اعلام کنیم اما تعطیلی سینماها در این ایام قطعاً زیر ۳ روز نخواهد بود .

سخنگوی شورای صنفی نمایش سپس در مورد جلسه امروز و مصوبات این شورا گفت: امروز وضعیت فروش فیلم ها بررسی شد و با توجه به اکران فیلم های جدید در سالن های سینما تصمیم گرفته شد فیلم هایی که تقاضای نمایش آن ها در شورای صنفی نمایش به ثبت رسیده است پس از ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) در سینماها به نمایش درآید .

وی ادامه داد: بر اساس این مصوبات فیلم‌های «پدر آن دیگری» در گروه استقلال، ‌ «ماهی سیاه کوچولو» در گروه ماندانا، «ارغوان» در گروه سینمایی کوروش، «عاشق‌ها ایستاده می میرند» در گروه سینمایی اریکه ایرانیان و «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» در گروه آزاد اکران شوند .

فرجی در خاتمه این گفتگو افزود: فروش فیلم های روی پرده نسبتاً خوب است و به همین دلیل ما هیچ تغییری در وضعیت اکران فیلم ها اعمال نکردیم .

شهاب حسینی از مدیریت فرهنگی خود در برخی پروژه‌ها گفت

21 مهر ماه شهاب حسینی در جلسه کمیته فرهنگی شهر فرش درباره گفت: فیلم «برادرم خسرو» به کارگردانی احسان بیگلری و با بازی خودم و تهیه کنندگی سعید ملکان در مرحله پیش تولید است که در این فیلم سینمایی بیتا فرهی،ساره بیات و ناصر هاشمی بازی خواهند کرد .»

وی در خصوص هزینه ساخت این فیلم گفت:«برادرم خسرو با هزینه تقریبی یک میلیارد تومان ساخته خواهد شد که ۴۰ درصد آن را مجموعه شهر فرش می پردازد.»

وی درباره دیگر پروژه‌های تحت مدیریت خود نیز گفت:«دو فیلم سینمای خانگی نیز تحت مالکیت و با حمایت شهر فرش ساخته خواهد شد که یکی «خورشید نیمه شب» است و هفته گذشته کار فیلمبرداری آن آغاز شده است به کارگردانی شبیر شیرازی و تهیه کنندگی خودم که فیلمنامه این اثر با نگاهی به نمایشنامه «داستان خرس‌های پاندا» اثر ماتئی ویسنی یک به قلم شبیر شیرازی به نگارش درآمده و موضوع آن هم نه روز از زندگی خواننده جوانی را به تصویر می‌کشد که متفاوت ترین روزهای عمر او به حساب می‌آید و به مسائل اجتماعی و فرهنگی می پردازد .

شهاب حسینی افزود:«دیگر اقداماتی که قرار است در راستای برنامه فرهنگی،هنری مجموعه شهر فرش با مدیریت من انجام شود حمایت از آلبوم های موسیقی است که اگر آلبوم موسیقی ای با ویژگی های مطلوب نظر تولید شود از آنها حمایت مادی خواهیم کرد که این اقدامات را در راستای مسوولیت اجتماعی انجام می دهیم ».

کارگردان فیلم انتخاباتی روحانی برجام را «عهدنامه ننگین و ذلیلانه» خواند

22 مهر ماه حسین دهباشی، پژوهشگر تاریخ معاصر و کارگردان فیلم تبلیغاتی حسن روحانی در متنی خطاب به مخالفین برجام نوشت :

حضرات آقایان زاکانی، کوچک زاده، رسایی، شریعتمداری و... | بر شما پوشیده نیست که امثال نگارنده در بسیاری از امور هم نظر با شما نیستند | سهل است | کم پیش نیامده که جواب های را هوی داده و تا آنجا که در وسع این قلم بوده و متقابلا به تندی و تیزی و گاه به تحقیر شما و رسانه ها و سخنان و همتایان شما را نواخته اند ...

اما اینک شرط انصاف و میهن دوستی و مسلمانی آن است | که با وجود همه اختلافات دیگر | و صمیمانه و صادقانه | به خاطر همه دانش، پایمردی، خلوص، شجاعت، صبوری و غیرتی که برای مقاومت و تلاش در جلوگیری از تصویب عهدنامه ننگین و ذلیلانه برجام به خرج دادید | با تمام وجود و برادرانه از شما تشکر شود .

دیر نخواهد بود | روزی که صحت فهم و گفتار شما در فقره مذکور بر همگان آشکار شود | و نام تان در این خصوص به نیکى و احترام و افتخار بسیار | زینت بخش این صفحات غفلت از تاریخ پر فراز و نشیب میهن عزیزمان شود | روزگاری که دلواپسی برای میراث گرانبهای خون شهدا | نه مانند اکنون که به بی انصافی و مظلومانه متهم به نگرانی برای کسب و کار دنیوی خویش شده اید | که چونان نشان پرافتخارى از ایران دوستی و ایمان گوارای وجود و مایه سرافرازی فرزندانتان شود | و دلبستگی انبوه این جماعت ساده دل و دلبسته به سراب آشتی گرگ و میش | موجب ننگ و تف و لعنت همه نسل های بعدی شود .

اجرتان با سیدالشهدا ...

حسین دهباشی | برادری که در اغلب دیدگاه های دیگرتان با شما اختلاف نظر دارد | اما به پاس شرافت و غیرت تان | در تعزیه تصویب فرجام | تا به همیشه کلاه از سر برداشته و به احترامتان تمام قد می ایستد .

جلیلی: نپرداختن به فتنه ۸۸ موجب اختلاف بیشتر می‌شود

24 مهر ماه نخستین نشست خبری ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار با حضور نادر طالب‌زاده دبیر جشنواره و وحید جلیلی رئیس شورای سیاست‌گذاری این جشنواره در حسینیه هنر در دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد .

جلیلی: به دنبال پیوست‌های اجتماعی، اقتصادی و بین‌المللی برای هنر انقلاب هستیم

وحید جلیلی با بیان اینکه جامعه ایده‌آل دینی و قرآنی شادکامی مؤمنانه و بشارت است، گفت: رسیدن به این جامعه جهاد و تلاش و شهادت می‌خواهد و در این مسیر عده‌ای تلاش می‌کنند امام حسین (ع) را در سال ۶۱ هجری محاصره کنند تا آن جامعه ایده‌آل محقق نشود .

وی افزود: جشنواره عمار یکی از بخش‌هایی است که می‌خواهد در مقابل این محاصره بایستد لذا سه حرکت را در این منظر دنبال می‌کند .

جلیلی با بیان اینکه جشنواره عمار به دنبال سه پیوست اجتماعی، اقتصادی و بین‌المللی برای هنر انقلاب است، تأکید کرد: در بحث پیوست اجتماعی هنر انقلاب به دنبال پیدا کردن مخاطب است و فیلم‌سازانی که به دلایل مختلف نمی‌توانستند آثارشان را به مخاطب برسانند به واسطه عمار این امر محقق شده و در حال توسعه است .

وی در تبیین پیوست اقتصادی هنر انقلاب اظهار داشت: این پیوست به معنای کاهش هزینه‌ها و ایجاد ظرفیت برای پروژه‌های جدید و مختلف است و آنچه درباره وقف فرهنگی در جشنواره عمار گفته شده بخشی از این موضوع است و جشنواره عمار تبدیل مخاطب به مشتری را دنبال کرده و گام‌های اولیه را برداشته و نویدهای خوبی نیز در آینده داریم .

جلیلی همچنین در تبیین پیوست بین‌المللی جشنواره عمار گفت: هنر انقلاب نیاز به حضور جدی‌تر در عرصه بین‌المللی دارد و هنر انقلاب امروز از حضور بین‌المللی محروم است و مـتأسفانه آثار به مخاطب نرسیده است چه اینکه پس از ۲۰ سال فیلم «بازمانده» به رؤیت مردم فلسطین که مخاطبان اصلی آن هستند نرسیده است و خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل .

جلیلی: پیشرفت‌های جبهه فرهنگی انقلاب در حوزه کتاب را در حوزه سینما دنبال می‌کنیم

جلیلی در پاسخ به سؤال دیگری درباره پیوست اقتصادی مطرح شده گفت: این پیوست اقتصادی موجب آسیب به مردمی بودن جشنواره نمی‌شود بلکه به آن کمک نیز می‌کند چرا که جشنواره وقتی که مردمی است و گروه‌های خودجوش اقدام به اکران می‌کنند به معنای هزینه اقتصادی در این باره است که اگر جشنواره دیگری بود میلیاردها تومان باید هزینه می‌کرد .

طالب‌زاده: تمرکز بخش بین‌الملل بر اکران‌های بین‌المللی است

در ادامه نشست نادر طالب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره بخش بین‌المللی جشنواره عمار گفت:‌ این بخش تازه شروع شده و ما بر روی اکران مردمی بین‌المللی تمرکز داریم و از یک طرف محافل اسلامی در تگزاس، واشنگتن و لندن و دیگر شهرها داریم که می‌توانیم بر روی آن کار کنیم و علاوه بر آن محافل غیر اسلامی و مردمی که برخی از آنها ما در جشنواره افق‌ نو یافته‌ایم که فعالان فرهنگی هستند و دارای جایگاهی می‌باشند که می‌توانیم با ابتکار عمل روی آنها نیز کار کنیم .

وحید جلیلی در پاسخ به این سؤال که عمار به دنبال ضریب دادن به آثار حرفه‌ای یا آثار آماتور است، گفت: ما هم به دنبال آثار حرفه‌ای هستیم و هم به دنبال آثار آماتور چرا که از یک طرف نیازمند به یک نهضت تولید محتوا در برابر سیلاب فرهنگی غرب هستیم و باید به داشته‌های‌مان بپردازیم و بخش «فیلم ما» به دنبال این امر است .

وی افزود: همچنین در هنر انقلاب رویش‌هایی را داشتیم که به حداقل‌های حرفه‌ای‌گری ورود کرده‌اند که شما در این دوره از جشنواره شاهد آثار داستانی ویژه‌ای در این زمینه خواهید بود .

طالب‌زاده در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سؤالی درباره ضرورت وحدت ملی و دور شدن از مسائل مربوط به فتنه ۸۸ گفت: اتحاد ملی و رسیدن به بلوغ خیلی مهم است و ما این را در جشنواره امسال در نظر می‌گیریم .

جلیلی نیز در پاسخ به این سؤال گفت: اینکه گفته می‌شود به اختلاف نپردازید امری غلط است بلکه باید به اختلافات پرداخت اما رویکرد ما به این مسئله مهم است که به دنبال حل باشیم یا به دنبال گره زدن و سانسور موجب می‌شود زخم‌هایی که شکل گرفته است، عمق پیدا کند .

وی با بیان اینکه موضوع فتنه ۸۸ در جشنواره عمار برای روشنگری است، افزود: اگر ما این مسئله را مسکوت می‌کنیم وحدتی شکل نمی‌گیرد چرا که از نظر قرآن وحدت باید عمق داشته باشد .

جلیلی ادامه داد: درباره فتنه و همسو با آن در خارج از کشور بیشتر از داخل آثار سینمایی تولید می‌شود و در داخل نیز مـتأسفانه با بودجه‌های دولتی در صداوسیما و فارابی شاهد آثاری چون «یک خانواده محترم» بودیم و حال اگر کسی در مخالفت با فتنه فیلمی بسازد می‌گویند اختلاف‌افکنی می‌کنند. در حالی که نه تنها موجب اختلاف‌افکنی نمی‌شود بلکه تحریف تاریخ و روایت آن از زبان دستگاه‌های اطلاعاتی غربی موجب اختلاف بیشتر می‌شود .

ارسال نظر: