یک پاراگراف از سخنان تابش زیر ذره بین «نسیم آنلاین»:

جناب مدیرعامل از کدام آثار ارزشی سخن می گویند؟

کدخبر: 2024760

ابش احتمالا به دلیل حس کردن بازخورد منفی مخاطبان نسبت به این دو محصول دیگر صلاح ندیده در گفتگوی تازه اش درباره این دو محصول به عنوان نتیجه دستاوردهای مدیریتی اش سخن گوید و به صورتی کلی و بدون ذکر نام از اثری خاص فقط از استراتژی شان در زمینه حمایت از محصولات ارزشی و دفاع مقدسی سخن گفته است.

گروه فرهنگی « نسیم آنلاین »- این یک سنت قدیمی در سیستم مدیریتی دولتی است که همواره سعی دارد حتی افعالی که از او سرنزده و خروجی نداشته‌اش را به عنوان دستاورد موفقیت اعلام کند. به هر حال وقتی ردیف بودجه دولتی در میان باشد و مدیران می بایست به واسطه منابع مالی که در اختیارشان گذاشته شده پاسخگو باشند این روش هم تنها چاره راه توجیه مصرف بودجه و البته روشی برای افزایش بودجه است.

شاید یک دلیل اینکه خواندن تازه ترین گفتگوی علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد فارابی که در آن فقط و فقط بر عملکرد مثبت و خروجی موفق اش تأکید شده زیاد عجیب به نظر نمی رسد همین وجه از سازوکار مدیریت در سیستمهای دولتی است.

*استراتژی شان حمایت از آثار ارزشی است اما...

اما نکته اینجاست این فتح الفتوحاتی که جناب تابش از آن سخن گفته اند در برخی از موارد آن قدر شبهه برانگیز است که درمی مانی ایشان مدیر بنیاد فارابی بوده یا مدیر نهادی دیگر بخصوص آنجا که تابش می گوید: خوشحالم بگویم از مجموع تولیداتی که در دهه فجر انقلاب اسلامی در جشنواره به نمایش در می آیند، برخی موضوعات مرتبط با انقلاب اسلامی توسط بنیاد فارابی به صورت مشارکت، مورد حمایت قرار گرفته اند. این برای ما استراتژی مهمی است که در زمینه آثار دینی، ارزشی و مرتبط با دفاع مقدس و انقلاب، حمایت موثری صورت بگیرد.

اینکه مدیر مهمترین نهاد سینمایی دولتی که البته نسبت خویشاوندی با رییس دولت اصلاحات مهمترین عامل حضورش در مدیریت فارابی بوده، از همراهی با تولیدات انقلابی، دینی و دفاع مقدس حرف می زند و از آن سو می بینی مهمترین محصول سینمای دفاع مقدس سال اخیر که اتفاقا بهترین فیلم جشنواره سی و چهارم هم شده "ایستاده در غبار" است که نه با حمایت فارابی که با بودجه سازمان هنری-رسانه ای اوج تولید شده است واقعا عجیب است.

*مشارکت در تولید محصولاتی انتقادبرانگیز

از آن طرف همین جناب تابش قبل از جشنواره فیلم فجر که از دستاوردهای مدیریتش سخن می‌گفت از دو فیلم "امکان مینا" و "نفس" به عنوان محصولاتی نام برده بود که فارابی از تولید آنها حمایت کامل داشته است؛ آثاری که نه فقط به لحاظ نمایش در جشنواره سی و چهارم با انتقادات روبرو شدند بلکه مفهوم غیرمرتبط و ساختار ضعیف برخی آثار به شدت با گلایه کارشناسان مواجه شد.

البته تابش احتمالا به دلیل حس کردن بازخورد منفی مخاطبان نسبت به این دو محصول دیگر صلاح ندیده در گفتگوی تازه اش درباره این دو محصول به عنوان نتیجه دستاوردهای مدیریتی اش سخن گوید و به صورتی کلی و بدون ذکر نام از اثری خاص فقط از استراتژی شان در زمینه حمایت از محصولات ارزشی و دفاع مقدسی سخن گفته است اما واقعیت این است که این شعارها به عمل است که به کار می آید و نه در سخنرانی.

*بی تفاوتی مدیریت استراتژیک نسبت به یک فیلمساز امتحان پس داده

الان حدودا دو سال است یکی از امتحان پس داده ترین فیلمسازان دفاع مقدس یعنی محمدعلی باشه آهنگر به دنبال فراهم آوردن شرایط تولید فیلمنامه ای با عنوان "سرو زیر آب" است؛ فیلمنامه ای که یکی از بهترین آثار او در حوزه سینمای دفاع مقدس به شمار می رود اما عدم حمایت نهادهای دولتی و از جمله فارابی فرصت تولید این اثر را نه از باشه آهنگر که از سینمای ایران محروم کرده است.

مدیریت استراتژیک حکم می کند که برای توزیع بودجه آن هم تولید محصولاتی در حیطه انقلاب و دفاع مقدس ابتدا بر روی آدمهای امتحان پس داده که تجربیات شان را پیشتر کرده اند سرمایه گذاری شود نه آن که بخشی از بودجه تولید سالیانه تولید فیلم در فارابی در اختیار کارگردانی گذاشته شود که فیلمی کودکانه با استانداردهای تلویزیونی را به عنوان محصول دفاع مقدسی به مخاطبان معرفی کند.

باشه آهنگر فیلم تولید می کرد حداقل اثری در حد و اندازه های "ملکه" داشتیم که می توانست افزونی باشد بر آرشیو تصویری از دفاع مقدس اما دو فیلم "امکان مینا" و "نفس" واقعا حتی یک شخصیت همذات پندارانه به سینمای استراتژیک ایران اضافه کردند؟

به نظر می رسد علیرضا تابش اگر قصد دارد در پایان سال 95 هم به مانند سال 94 با کلی‌گویی به دنبال راهی برای گریز از انتقادات نباشد نیاز است که برای توزیع بودجه های تولید فیلم در فارابی فکری بکر کند و ابتدا چهره های باتجربه امتحان پس داده را مورد توجه قرار دهد و نه بی تجربگان کاسبکار را.

ارسال نظر: