گزارش "نسیم آنلاین" از نشست خبری پانزدهمین دوره عتبات دانشگاهیان:

دانشگاهیان از اول مرداد به عتبات اعزام می شوند/ شروع ثبت نام از فردا در سایت لبیک

کدخبر: 2035850

رییس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان گفت:دوره قبل ۲۸۰ کاروان به عتبات اعزام کردیم که این دوره ۳۳۰ کاروان خواهیم داشت و از اول مرداد نیز اعزام ها آغاز و تا ۸ آبان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، حجت الاسلام فقیهی در نشست خبری پانزدهمین دوره عتبات دانشگاهیان گفت: ثبت نام این دوره از عتبات از فردا در سایت لبیک آغار و تا 25 خرداد ادامه دارد و 29 خرداد نیز قرعه کشی این دوره را انجام خواهیم داد.

وی ادامه داد: دوره قبل 280 کاروان به عتبات اعزام کردیم که این دوره 330 کاروان خواهیم داشت و از اول مرداد نیز اعزام ها آغاز و تا 8 آبان ادامه دارد. رییس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان افزود: از 330 کاروان 199 کاروان به صورت هوایی و 131 کاروان به صورت زمینی اعزام می شود، البته در دوره پانزدهم برای اولین میزان وام افرادی که به صورت هوایی اعزام می شوند یک میلیون و 500 هزار تومان و افرادی مه به صورت زمینی اعزام می شوند یک میلیون تومان خواهد بود.

حل مشکل دانشجویان جهت خروج از کشور

وی درباره دانشجویان پسری که معافیت تحصیلی دارند، اظهار داشت: ستاد عمره و عتبات دانشجویان مجوز خروج از کشور این دسته از دانشجویان را از نظام وظیفه می گیرد.

فقیهی با بیان اینکه در ابن دوره از اعزام ها در نجف و کربلا مداح مستقر خواهیم داشت، گفت: یکی از برنامه هایی که در دوره قبل مورد استقبال قرار گرفت بحث سفر دانشجویان به قم بعد از بازگشت آنها از عتبات است.

وی در همین زمینه تصریح کرد: در سفر قم برنامه های مختلفی را برای دانشجویان در نظر گرفتیم که از جمله آنها دیدار با آیت الله جوادی، زیارت جمکران و زیارت قبور شهدا است.

فقیهی افزود: در دوره قبل از 11 هزار و 700 نفری که به عتبات اعزام شدند بیش از 900 نفر آنها از اساتید دانشگاه‌ها بودند؛ امسال نیز هر قدر که امکان داشته باشد دانشگاهیان را به شهر سامرا خواهیم برد البته این مسئله بستگی به عواملی دارد چرا که روزانه بیش از 10 کاروان نمی‌تواند به سامرا برود.

وی درباره افرادی که می‌توان علاوه بر دانشجویان از وام دانشجویی برای اعزام به عتبات استفاده کنند افزود: فقط یک نفر از همراهان دانشجو می‌تواند وام بگیرد ولی مشکلی برای اعزام خانواده‌هایشان نداریم.

یشتر از کمیت به دنبال کیفیت هستیم

فقیهی با بیان اینکه در دوره پانزدهم 17 هزار و 700 نفر را به عتبات اعزام می‌شوند افزود: در دوره چهاردهم 15 هزار نفر ثبت نام کردند ولی از این تعداد تنها 11 هزار و 700 نفر اعزام شدند چرا که ما بیشتر از کمیت به دنبال کیفیت هستیم و به هیچ وجه نمی‌خواهیم کیفیت محل اقامت دانشگاهیان و برنامه‌های فرهگی‌مان را از دست بدهیم. رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان با اشاره به مباحث هزینه‌ای این دوره از اعزام‌ها گفت: در این خصوص ما تابع سازمان حج و زیارت هستیم و هیچگونه دخالتی در بحث هزینه‌ها نداریم البته هزینه‌های این دوره به دلیل ماه مبارک رمضان کاهش یافته است. وی یادآور شد: افراد متأهلی که می‌خواهند به عتبات دانشجویی اعزام شوند تنها می‌توانند دو فرزند خود را به همراه ببرند.

شعار امسال کاروان؛ سبک زندگی فاطمی

وی با بیان اینکه در این دوره تعداد کاروان‌های ویژه دختران مجرد افزایش می‌یابد تصریح کرد: یکی از نکاتی که ما در عمره دنبال می‌کردیم و در عتبات نیز آن را دنبال می‌کنیم بحث شعار سال است و امسال سبک زندگی فاطمی شعار ستاد در نظر گرفته شده و همه مباحثی که در کربلا و نجف دنبال می‌شود باید حول محور این شعار باشند. فقیهی با اشاره به دوره چهاردهم اعزام داهنشگاهیان به عتبات گفت: این دوره از 5 بهمن 94 شروع و تا 9 اردیبهشت 95 ادامه داشت و در این مقطع 11 هزار و 700 نفر در قالب 280 کاروان به عتبات رفتند. وی افزود: ما برای دوره چهاردهم برنامه‌های مختلفی داشتیم که به طور مثال 90 برنامه را در کنار قبر حر برگزار کردیم و تمام کاروان‌ها نیز توفیق زیارت قبر این حضرت را داشتند همچنین در شهر نجف بازدید از بیت امام، بیت آیت الله حکیم مقبره وی و مقبره علامه امینی را در برنامه‌هایمان در نظر گرفتیم همچنین بانک ملت به بیش از 5 هزار نفر وام یک میلیون تومان با سود 4 درصد اعطا کرد و همچنین 3 هزار نفر در مسابقات فرهنگی ستاد عمره شرکت کردند.

در حال حاضر برنامه ای برای اعزام به سوریه نداریم

وی ادامه داد: از 11 هزار و 700 نفری که در دوره چهاردهم اعزام شدند 74 درصد برای اولین بار به این سفرها می‌رفتند همچنین 60 درصد از آنها دانشجویان در حال تحصیل و 33 درصد دانشجوی شاغل بودند؛ 56 درصد کسانی که به این سفرها اعزام شدند سنشان بین 18 تا 26 سال بود و تنها 6 درصد از افراد سنشان از 40 سال به بالا بوده است. فقیهی در پایان درباره اعزام دانشجویان به سوریه نیز گفت: وقتی امنیت در این کشور برقرار شود ما دانشجویان را به سوریه اعزام می‌کنیم ولی در حال حاضر برنامه‌ای در این خصوص نداریم.

ارسال نظر: