سیدیحیی یثربی در گفت و گو با "نسیم آنلاین" عنوان کرد:

جوان امروز هر سخنی را نمی‌پذیرد / کیفیت سخنرانی‌های مساجد نیاز به تقویت دارد

کدخبر: 2036938

مترجم و مفسر قرآن کریم گفت: یکی از معضلات و آسیب‌های مساجد امروز، بی‌توجهی به کیفیت سخنرانی‌ها، مراسم‌ها و برنامه‌های حاشیه‌ای است. به جای توجه به کمیت تمرکز خود را باید بر کیفیت بگذاریم.

سیدیحیی یثربی، چهره ماندگار فلسفه به مناسبت به دهه تکریم و غبارروبی مساجد در گفت‌وگو با خبرنگار « نسیم آنلاین » ، گفت: مساجد از بدو تأسیس نظام اسلامی محل آموزش و تصمیم‌گیری‌های مهم بوده‌اند و تا امروز نیز چنین است.

وی با اشاره به اینکه مساجد ما امروز از چند آسیب جدی رنج می‌برند، توضیح داد: یکی از این آسیب‌ها این است که طرفدارانشان نسبت به گذشته کمتر شده، ممکن است یک مسجد پیش‌نماز و امام جماعت خوبی داشته باشد که بتواند بر جوانانش تأثیرگذار باشد اما در بیشتر مساجد چنین چیزی را شاهد نیستیم! در نتیجه تعداد جوانانی هم که جذب آنها می‌شوند، کم است.

یثربی با بیان اینکه جوان امروز با چند دهه پیش تفاوت‌های زیادی دارد،‌ گفت: در گذشته جوانان با ذهن پاک و ساده به مساجد می‌آمدند و گوش به حرف ائمه مسجد می‌دادند اما الان هزار گونه مسئله سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و القائات مختلفی که ازرسانه‌های بین‌المللی و مجازی می‌شود، در ذهن آنها تأثیر می‌گذارد ما باید این مخاطب را درک کنیم.

این استاد پیشکسوت دانشگاه توضیح داد: متأسفانه برخی از افرادی که متصدی مساجد هستند، به کیفیت اهمیت نمی‌دهند و بیشتر کمّیت را ملاک قرار می‌دهند. در صورتی که گاهی همین کثرت هم به ما ضرر می‌زند، یعنی مردم اگر واعظ نداشته باشند بهتر از این است که امام یا واعظی داشته باشند که معلوماتی ندارد یا رفتارش صحیح نیست! وقتی کیفیت باشد نماز جماعت خواندن هم جذب می‌شود. یک زمانی ‌مساجد مورد هجوم جوانان بود، چرا که حرفی برای گفتن داشت اما الان چه قلابی برای جوانان دارد؟ جوان از ما چیزی نمی‌شنود که بخواهد جذب شود!

وی در ادامه تأکید کرد: برای مدیریت مساجد باید بیش از اینکه بر مباحث کمّی توجه کنیم کیفیت را افزایش دهیم، وقتی کیفیت تأمین شود ما می‌توانیم پیشنهادات عالی را مورد توجه قرار دهیم. اکنون با وجود رسانه‌ها فرهنگ نسبت به گذشته که فرهنگ شفاهی بود، ‌تغییر کرده است، شبهات باید بررسی شود ما می‌توانیم با استفاده از همین رسانه‌ها کیفیت مساجد را افزایش دهیم.

وی در ادامه یادآور شد: جوان امروز ذهن آشفته‌ای دارد، زمانی پا به مسجد می‌گذارد باید حرفی بشنود یا طرحی را ببیند که اثرگذار باشد. سال‌ها برای ستاد اقامه نماز که مسئول آنجا، حاج آقای قرائتی از دوستان بنده نیز هست، هزینه می‌کنیم اما آمار دقیقی نداریم که چه تعداد بر نمازگزاران افزوده شده است!

یثربی در پایان گفت: جهان غرب برای ورود به فرهنگ اسلامی چند رسانه دارد، در حالی که اگر می‌خواست به کمیت صرف توجه کند باید صدها رسانه راه اندازی می‌کرد. ما هم باید در این حوزه بر کیفیت دست بگذاریم و مساجد را از این طریق پربار کنیم.

ارسال نظر: