«نسیم آنلاین» گزارش می دهد:

رئیس‌جمهور، باز هم برای خادمان قرآن کریم وقت نداشت!

کدخبر: 2041623

سال گذشته تداخل برنامه ها و امسال حجم بالای کاری  دکتر روحانی علت حضور نیافتنش در مراسم قرآنی عنوان شده است!

گروه فرهنگی « نسیم آنلاین »- دولت یازدهم بار دیگر تجلیل از خادمان قرآنی را به تاخیر انداخت، این بار رئیس جمهور برای خادمان قرآنی وقت نداشت و وزارت ارشاد مجبور شد تا این مراسم را به وقت دیگری موکول کند. امسال دومین سال پیاپی است که به خاطر عدم حضور روحانی مراسم تجلیل از خادمان قرآنی برگزار نمی شود. رئیس جمهور رمضان سال گذشته نیز نتوانست به مراسم تکریم خادمان قرآنی برود.

شروع یک سنت حسنه

سابقه تجلیل و تکریم خادمان قرآنی به دوره دوم نمایشگاه قرآن باز می گردد. از آن سال تا به حال برگزاری مراسم تجلیل از خادمان قرآنی به بخشی لاینفک نمایشگاه قرآن کریم تبدیل شد و هر ساله با حضور عالی ترین مقام اجرایی کشور یعنی رئیس جمهور و همراهی وزیر ارشاد و دبیر نمایشگاه قرآن برگزار می شود. در این مراسم از خادمان قرآنی داخلی و خارجی تکریم و تجلیل به عمل می آید و از این رو برند نمایشگاه قرآن را در سطح جهان شناخته تر می شد. حضور روسای جمهور در دوره های مختلف نشان دهنده اهمیتی است که تجلیل خادمان قرآنی نزد فرهنگ جمهوری اسلامی دارد. تا به حال چهره های شناخته شده قرآنی، فرهنگی و هنری تا به حال به عنوان خادم قرآنی مورد تقدیر قرار گرفته اند.

خادمان قرآنی چه کسانی هستند؟

حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی دبیر کمیته خادمان قرآن کریم می گوید: خادم قرآنی کسی است که در یکی از رشته‌های هفتگانه قرآنی اثر ماندگار و فاخری را خلق کرده و یا در مدیریت امور قرآنی نوآوری داشته و به طور کلی در بسط اندیشة قرآنی در جامعه اقدام قابل توجهی را انجام داده است که بتواند در آن رشته به عنوان الگو به جامعه معرفی شود.

این هفت رشته عبارتند از: رشته پژوهشهای قرآنی که شامل تفسیر، ترجمه و پژوهشهای قرآنی می شود، رشته تبلیغ و ترویج قرآن که شامل قرائت و حفظ قرآن می شود، رشته چاپ و نشر قرآن کریم که شامل چاپ و نشر متن قرآن و کتابهای علوم قرآنی می شود، رشته مدیریت امور قرآنی که شامل مدیریت‌های دولتی و مؤسسات غیر دولتی می شود، رشته امور هنری قرآن که شامل خوشنویسی، منبت کاری، صحافی، ترمیم نسخه‌های خطی و غیره می شود، رشته تدریس و آموزش قرآن و رشته نرم افزارهای قرآنی( اینجا )

دولت افتخار می کند خادم خادمان قرآنی باشد!

پانزدهم ماه مبارک رمضان مصادف با روز میلاد امام حسن مجتبی(ع) از سوی نمایشگاه قرآن کریم و کمیته خادمان قرآن، برای زمان تجلیل و تکریم از خادمان ایرانی و خارجی قرآن در نظر گرفته شده است. آخرین دوره برگزاری نمایشگاه قرآن در دولت دهم در سال92 برگزار شد که احمدی نژاد نیز در آن مراسم حضور داشت. با گذشت یک ماه از این مراسم دولت یازدهم رسما فعالیت خود را آغاز کرد. در سال 93 دکتر روحانی در مراسم تجلیل از خادمان قرآنی شرکت کرد.

دکتر روحانی در بخشی از سخنانش در مراسم تجلیل از خادمان قرآنی با سپاسگزاری از خادمان قرآن که برای هدایت جامعه قدم‌های بلندی برداشته اند، تأکید کرد: باید افتخار کنیم که امروزه در قم مراجع بزرگ ما افتخارشان برگزاری کلاس تفسیر قرآن است؛ شاید این جمله برای مردم اندکی عجیب باشد اما خود حوزویان این را درک می‌کنند که امروزه درس تفسیر قرآن کریم را در کنار فقه، کلام و غیره تدریس می کنند . رئیس جمهور در پایان سخنرانی خود با بیان اینکه یکی از آثار انقلاب اسلامی انس بیشتر جامعه با قرآن بود، گفت: امروزه رهبر انقلاب اسلامی با هدایت و تشویق، راه را برای خادمان قرآن هموار کرده است و این دولت افتخار خود می‌داند که خادمی برای خادمان قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) باشد.( اینجا )

سال گذشته نیز قرار بود از ١٢ خادم قرآن در ٨ رشته تحقیق و پژوهش، ترجمه و تفسیر، مدیریت، آموزش، استادان، قاریان و حافظان، هنرمندان و ناشران و تولید کنندگان محصولات نرم افزاری همزمان با شب میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی (ع) با حضور حسن روحانی، رئیس جمهور تجلیل می شود.( اینجا )

اما رئیس جمهور در این مراسم حاضر نشد و تجلیل از خادمان قرآنی به تعویق افتاد. علت عدم حضور رئیس جمهور نیز مشغله کاری عنوان شد.

تجلیل حتی در دفتر رئیس جمهور میسر نشد

با حضور نیافتن روحانی در برنامه ریزی وزارت ارشاد برای تقدیر از خادمان قرآنی به هم ریخت. معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد تصمیم گرفت مراسم را نه با دعوت از رئیس جمهور بلکه با حضور خادمان قرآنی در دفتر رئیس جمهور برگزار کند. حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره وضعیت برگزاری مراسم تجلیل گفت: «همایش تجلیل از خادمان قرآن که قرار بود در نمایشگاه قرآن و نیمه‌های ماه مبارک رمضان برگزار شود»، «نامه‌نگاری‌ها به نهاد ریاست جمهوری از قبل از برپایی همایش صورت گرفت و به دلیل شرایط ضیافت‌های افطار و در ادامه نیز حضور هیئت‌های سیاسی کشورهای مختلف در ایران باعث شد تا این مراسم، تاکنون به تعویق بیفتد». معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید مجدد بر اینکه تمام تلاش خود را برای برگزاری این همایش در موعد مقرر به کار بستیم، تصریح کرد: «حتی این درخواست را که خادمان قرآن کریم به حضور رئیس جمهور رفته و لوح‌های تقدیر را از دست ایشان دریافت کنند». وی در نهایت گفت: حداقل کار این است که این مراسم را بدون حضور رئیس جمهور برگزار خواهیم کرد.( اینجا )

این تاخیر اتفاق بدی نیست!

با گذشت چند ماه از ماه رمضان خبرنگاران علت برگزار نشدن تجلیل از خادمان قرآنی را از سخنگوی وزارت ارشاد جویا شدند. حسین نوش آبادی در پاسخ با اشاره به این موضوع مبنی بر اینکه آیا برنامه‌ریزی برای حضور رئیس‌جمهور در همایش تجلیل از خادمان قرآنی از دلایل تأخیر این مراسم است، اظهار کرد: حضور رئیس‌جمهور، حضور نمادین در این مراسم خواهد بود و فعالیت‌های قرآنی به طور مستمر ادامه دارد و کار خادمان و فعالان قرآنب برای اجرای برنامه‌ای که شخص رئیس جمهور حضور خواهد داشت، متوقف نمی‌شود . وی ادامه داد: مراسم تجلیل از نخبگان و خادمان قرآن هر روزی که به دلیل عدم حضور رئیس‌جمهور به تأخیر بیفتد، اتفاق بدی نخواهد بود و آنچه که مهم بوده برنامه‌ریزی‌های مستمر و مداومی است که در حوزه معاونت قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت می‌گیرد.( اینجا )

بهمن گذشت و خبری از تجلیل نشد

بهمن ماه سال گذشته بود که معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزاری مراسم تجلیل خادمان قرآنی با حضور وزیر ارشاد خبر داد. گویا وزارت ارشاد دیگر قید حضور رویس جمهور در این مراسم را زده بود و به جای آن حضور شخص وزیر برای تجلیل از خدام قرآنی کفایت می کرد. وزارت ارشاد روز 25 بهمن را برای تجلیل از خادمان قرآنی انتخاب کرد( اینجا )

اما این مراسم نیز برگزار نشد. این بار نه به خاطر حضور نداشتن رئیس جمهور بلکه کسالت وزیر ارشاد باعث شد مراسم تجلیل برگزار نشود.( اینجا ) دو روز بعدو در 27 بهمن ماه وزیر ارشاد از 13 خادم قرآنی تقدیر کرد.( اینجا )

رئیس جمهور باز هم غیبت داشت

طبق اعلام ستاد خبری بیست و چهارمین نمایشگاه قرآن کریم مراسم معرفی و تجلیل از چهره‌های قرآنی که زمان برپایی آن میلاد امام حسن مجتبی(ع) اعلام شده بود به تأخیر افتاد .

علت تاخیر مراسم معرفی و تجلیل از خادمان قرآن کریم، حجم بالای کاری ریاست جمهوری عنوان شده است که در صورت قطعی شدن زمان برگزاری، اخبار آن متعاقبا اعلام می‌شود.

رئیس جمهور امسال در مسابقات بین المللی قرآن کریم نیز حضور نداشت و دومین سالی متوالی است که در نمایشگاه قرآن کریم نیز حضور نیافته است. سال گذشته تداخل برنامه ها و امسال حجم بالای کاری دکتر روحانی علت حضور نیافتنش در مراسم قرآنی عنوان شده است!

ارسال نظر: