بهمن گودرزی کارگردان در گفتگو با «نسیم آنلاین» :

"ثبت با سند برابر است" آماده اکران است/ باندبازی اعتبار جشن خانه سینما را زیر سوال برده

کدخبر: 2050782

بهمن گودرزی کارگردانی که هر دو ساخته ابتدایی اش "شیش و بش" و "آتیش بازی" آثاری تجاری و البته دارای گیشه قابل ملاحظه بودند سال قبل یک فیلم تازه به نام "ثبت با سند برابر است" را تولید کرد؛ فیلمی باز هم تجاری که همچنان با تکیه بر جلب مخاطب عام ساخته شده است.

به گزارش خبرنگار « نسیم آنلاین » ، بهمن گودرزی کارگردانی که هر دو ساخته ابتدایی اش "شیش و بش" و "آتیش بازی" آثاری تجاری و البته دارای گیشه قابل ملاحظه بودند سال قبل یک فیلم تازه به نام "ثبت با سند برابر است" را تولید کرد؛ فیلمی باز هم تجاری که همچنان با تکیه بر جلب مخاطب عام ساخته شده است.

گودرزی در گفتگو با نسیم آنلاین درباره وضعیت اکران این فیلم بیان داشت: "ثبت با سند برابر است" سال قبل و تقریبا مقارن جشنواره فیلمبرداری شد و نسخه نهایی آن پروانه نمایش گرفته است و قرارداد پخش آن با هدایت فیلم بسته شده و به زودی اکران خواهد شد.

این کارگردان درباره فضای موجود در "ثبت..." گفت: به لحاظ ضرباهنگ و ریتم فضای تندتر و روان تری را در فیلم می بینیم یعنی سعی کرده ام منطبق با ذائقه تماشاگر این روزگار که جریان سیال و پویایی از سینما می خواهد درام را پیش ببرم.

بهمن گودرزی افزود: اگر بخواهم گونه فیلم را بگویم باید از لفظ نقد اجتماعی یاد کنم اما نه آن تیپ فیلمهای اجتماعی هنری که برای حضور در جشنواره ها تولید می شوند. "ثبت..." یک نقد اجتماعی است بر بستر کمدی موقعیت. ابدا لودگی یا نوعی از کمدی که سعی می کند با دیالوگ از مخاطب خنده بگیرد در اینجا نمی بینید به جایش سعی شده موقعیت کمدی ایجاد شود و البته با ایجاد ماجراهای مختلف، فیلم پیش برود.

گودرزی در ساخته های قبلی اش نوعی تأثیرپذیری از سینمای پرزدوخورد بالیوود را تداعی کرده بود. خودش در این باره بیان داشت: راستش را بخواهید سالهاست فیلم بالیوودی ندیده ام یعنی دقیقا بعد از زمانی که فیلمهایی مانند "شعله" باب شده بود. درباره ریتم سریع فیلم و پرماجرا بودن هم بیشتر ذائقه مخاطب مدنظرم است یعنی فهمیده ام مخاطب این مدل فیلم را دوست دارد.

"باندبازی بر جشن خانه سینما حاکم شده

بهمن گودرزی با اشاره به اینکه سینمای تجاری هیچ وقت در جشنواره ها و جشنهای سینمای ایران به بازی گرفته نشده یک دلیل عدم شرکت در جشنواره را همین مسأله دانست. گودرزی به نسیم آنلاین گفت: من تقریبا همه این سالها آثار جشنواره را پی گرفته ام و همیشه هم دیده ام که در جشنواره به کمدی ها روی خوش نشان نمی دهند. در این سالها به جز "ورود آقایان ممنوع" واقعا گونه ای کمدی-تجاری که مورد توجه جشنواره قرار گیرد ندیدیم و برای همین هم بوده که فیلمهایم را به جشنواره نداده ام.

وی ادامه داد: در جشن خانه سینما که اوضاع به مراتب بدتر است چون نوعی گروه گرایی و باندبازی حاکم بر این جشن باعث می شود که فعالان سینمای تجاری ابدا دیده نشوند و به این ترتیب اعتبار این جشن زیر سوال برود.

بهمن گودرزی تأکید کرد: شاید اگر برای سینمای تجاری مان هم جشن مخصوص به خود را داشتیم در آن صورت هم دلگرمی برای فعالان این حیطه بود و هم به این واسطه رشد بیشتری در این گونه سینمایی را شاهد می بودیم.

"زنگ زده" به زودی کلید می خورد

بهمن گودرزی با بیان اینکه اقبال مخاطبان باعث می شود علیرغم این ناملایمات به فیلمسازی برای بدنه سینما ادامه دهد از فیلمنامه تازه خود که به زودی کلید می خورد چنین گفت: فیلمنامه ای با عنوان "زنگ زده" را در دستور کار قرار داده ایم که برای دریافت پروانه ساخت ارائه شده است. تهیه کنندگی کار را هم مرتضی شایسته برعهده دارد.

وی ادامه داد: به لحاظ فضای کار "زنگ زده" هم در امتداد آثار قبلی ام است اما با این تفاوت که سوژه ای که دستمایه نقد اجتماعی قرار گرفته است سوژه به‌روزتری است و سعی کرده ام نقد آسیبهای اجتماعی را با صراحت بیشتری در فیلم داشته باشم.

تاکنون یک ریال هم از بخش دولتی حمایت نگرفته ام

این کارگردان با اشاره به اینکه در همه این سالها و علیرغم تولید محصولات مخاطب پسند یک ریال حمایت از دولت نگرفته است به نسیم آنلاین گفت: فیلمهای من کاملا محصول بخش خصوصی است. حتی درباره فیلم اولم "شیش و بش" به سراغ حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که آن زمان زعامت حمایت از فیلم اولیها را داشت نرفتم و سعی کردم با سرمایه بخش خصوصی و مشارکت شخص خودم فیلم را بسازم.

وی ادامه داد: بعضی از دوستان و همکاران فیلمساز لابیهای خوبی در نهادهای دولتی دارند و بودجه های خوبی می گیرند و فیلمهای نفروش می سازند اما من نه لابی دارم و نه علاقه ای دارم به لابی گری. ترجیح می دهم با سرمایه بخش خصوصی فیلم بسازم و با سود برآمده از گیشه فیلمسازی را ادامه دهم.

ارسال نظر: