کارگردان "بازار محبت"در گفتگو با «نسیم آنلاین»؛

شهید آوینی مسیر زندگی‌ام را عوض کرد/ جای جشنواره‌ای مثل عمار، خالی بود

کدخبر: 2052992

هادی محمدی‌نسب گفت: در رنگین کمان جشنواره‌هایی که در کشور داریم، کمبود جشنواره‌ای مانند عمار که بتواند فضای جشنواره‌ای انقلابی را فراهم کند، حس می‌شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، در روزهایی که انتشار فیش‌های حقوقی برخی مدیران در کشور خبرساز شده است و از طرف دیگر، به دلیل عدم اصلاح برخی ساختارها و عملکردهای نامناسب اقتصادی، مردم با مشکلاتی مواجه هستند به سراغ هادی محمدی‌نسب، فیلمساز جوان و کارگردان مجموعه آثار کوتاه «بازار محبت» که رفتیم که در پنج قسمت کوتاه و به زبانی گویا، فرهنگ و سبک زندگی اسلامی را در رفتارهای روزمره به خصوص در امور اقتصادی و رفتارهای زندگی روزمره تصویر کرده است.

در ادامه می‌توانید گفت‌وگوی ما را با این فیلمساز جوان که در مجموع با 9 اثر در ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار هم حضور پیدا کرده بود، بخوانید:

در ابتدا بفرمایید چطور شد به فیلمسازی علاقمند شدید؟

من در رشته مهندسی برق تحصیل می‌کردم، در کتابخانه‌ای که مشغول مطالعه دروس دانشگاهی‌ام بودم، با کتاب «آیینه جادو» شهید آوینی روبرو شدم. این کتاب، من را شیفته خود کرد و دلیلی شد تا مسیر زندگی من تغییر پیدا کند و از مهندسی برق و یک انسان فنی به یک انسان دغدغه‌مند در جبهه هنری و فرهنگی انقلاب تبدیل شوم. به همین خاطر، در دوره‌های تخصصی فیلمسازی و فیلمنامه نویسی حوزه هنری و دانشگاه صدا و سیما شرکت کردم.

چه آثاری تا بحال تولید کرده‌اید؟

علاوه بر ساخت مجموعه آثار داستانی کوتاه «بازار محبت»، تاکنون مستندهایی مانند «کلانتر»، «مرثیه میثم»، «انتظار»، «نامه حسین»، «به کجا چنین شتابان»، «عشق و پیرمرد» و «مزاحم» را هم تولید کردم که تعدادی از این آثار هم موفق به کسب عنوان هم شده‌اند مثل مستند «انتظار» که در جشنواره بین المللی دانشجویی به عنوان اثر برگزیده ویژه دست یافته است.

ایده ساخت مجموعه آثار «بازار محبت» چطور شکل گرفت؟

امروزه در جامعه ما، اجناس تقلبی در فروشگاه‌ها، به راحتی و بدون هیچ وجدانی به اسم اجناس اصلی فروخته می‌شود و از سوی دیگر، سبک زندگی درست، تنها به زندگی خصوصی ما محدود نمی‌شود و باید آن را در جامعه به ویژه در بازار تعمیم دهیم تا مشکلات اجتماعی، شیوع پیدا نکند. به همین خاطر، با مروری بر زندگی چند تن از معتمدان و بازاریان قدیمی، فیلم‌های کوتاه «بازار محبت» را در پنج قسمت تولید کردیم که با استقبال خوب مسئولان صدا و سیما هم مواجه شد.

چه مراحلی برای ساخت این مجموعه آثار طی کردید؟

مقام معظم رهبری می‌فرمایند «بزرگترین مشکل ما در فیلم‌ها، فیلمنامه‌ها هستند»، وقت بسیار زیادی برای پژوهش سپری کردیم، شش ماه برای تحقیقات ساخت این پنج فیلم کوتاه، زمان گذاشتیم.

بعد از ساخت این پنج فیلم کوتاه و پخش آنها در سیمای جمهوری اسلامی، علاوه بر دستمزد، پاداش هم به ما دادند که این موضوع کمتر در صدا و سیما رخ می‌دهد .

درباره اکران‌های مردمی جشنواره عمار که آثار شما هم در آن حضور دارد، چه نظری دارید؟

اکران های مردمی، حرکت نو و خلاقانه‌ای است که در جشنواره‌های دیگر شاهد آن نیستیم. با توجه به اینکه اکران‌ها، مخاطبان و فیلمسازان عمار، مردمی هستند با قاطعیت می‌توان عنوان اکران‌های مردمی عمار را استفاده کرد.

پیشنهادی هم برای این جشنواره دارید؟

جشنواره عمار از لحاظ محتوا بسیار خوب است و علی‌رغم برخی نکات، هر ساله شاهد پیشرفت چشمگیر آن هستیم. در واقع، در رنگین کمان جشنواره‌هایی که در کشور داریم، کمبود جشنواره‌ای مانند عمار حس می‌شد که بتواند فضای جشنواره‌ای انقلابی را فراهم کند.

خدا قوت محکم به دست‌اندرکاران این جشنواره عرض می‌کنم و امیدوارم خداوند کمکشان کند، فقط ای کاش دوستانی که در حوزه فرهنگ و هنر انقلاب در حال فعالیت هستند، جزیره‌های جدا از هم نباشند و تمامی فعالیت‌ها جمع شود و شورای عالی هم‌فکری جبهه فرهنگی انقلاب تشکیل شود.

ارسال نظر: