اوحدی در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

زائران اربعین امسال مشکل ارز نخواهند داشت/ ۲۸ هزار نفر در سامانه سماح ثبت نام کرده‌اند

کدخبر: 2053737

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: امسال با هماهنگی بین بانک مرکزی و بانک‌های عامل مشکل ارز زائران را برطرف کرده‌ایم.

سعید اوحدی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، درباره روند ثبت نام زائران در سامانه سماح گفت: تا این لحظه حدود 28 هزار نفر در این سامانه نام کردند و تا الان هیچ مشکلی در روند فعالیت سامانه و فرآیند ثبت نام زائران نداشته ایم.

وی ادامه داد: زائران در این سامانه مرز خروجی را مشخص کرده و تاریخ ورودشان به مرز را نیز مشخص می کنند، همچنین این سامانه به سامانه تردد نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران متصل است و زائران غیر از زمانی که در سامانه ثبت نام کرده اند، نمی توانند از مرز کشور خارج شوند.

رئیس سازمان حج و زیارت اظهار داشت: توصیه ما به زائرین این است که تا وضعیت ترافیک مرزها بالا نرفته، مرزی خروجی خود را انتخاب کنند؛ چرا که اگر ترافیک در مرزها زیاد شود سامانه سماح به طور هوشمند تاریخ دیگری را به زوار اعلام می کند؛ از این رو از زائران می خواهیم که ثبت نام در سامانه را به روزهای پایانی موکول نکنند؛ البته همانطور که بارها اعلام شده در این مرحله هیچ هزینه ای از زوار دریافت نمی شود بلکه بعد از مشخص شدن قیمت بیمه و ویزا، هزینه ها از زائران دریافت خواهد شد.

اوحدی با بیان اینکه امسال با هماهنگی بین بانک مرکزی و بانک های عامل مشکل ارز زائران را برطرف کرده ایم، افزود: زائرین ما در سال‌های گذشته گاهی برای پرداخت هزینه ویزا به صورت ارزی به کنسولگری های عراق با مشکل مواجه می شدند که امسال از طریق ارتباط سامانه سماح با سامانه بانک‌های ملت، ملی و سپه این مشکل حل شده است و زائران تنها هزینه ویزا را به صورت ریالی پرداخت کرده و سامانه به صورت الکترونیکی مبلغ را به صورت ارز به کنسولگری ها می پردازد.

وی در همین زمینه ادامه داد: فقط مردم در درگاهی که در سامانه تعریف شده به صورت ریالی هزینه را پرداخت می‌کند و این مبلغ به صورت هوشمند به ارز تبدیل و پرداخت می‌شود.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: یکی دیگر از ویژگی های سامانه سماح این است که امکان صدور ویزای جعلی برای زائران ناممکن می شود و زائرانی که از این طریق ثبت نام کنند، خیالشان از بابت ویزا راحت خواهد شد. از سوی دیگر با توجه به مصوبات وزارت کشور سماح تنها راه ثبت نام برای حضور در پیاده روی اربعین است؛ البته این مهم به معنای محدود کردن زائران نیست، بلکه برای ایجاد تسهیلات بیشتر خواهد بود.

اوحدی با بیان اینکه با بیمه ایران در حال رایزنی هستیم که بیمه زائران از طریق این شرکت تامین شود، گفت: زائران تا 15 محرم می توانند در سامانه سماح ثبت نام کنند و صدور رواودید از اول شهریور خواهد بود و امیدواریم آخرین مراحل شروع صدور ویزا در این یک هفته انجام شود تا بتوانیم از اول شهریور ماه در چهار نقطه تهران، مشهد، کرمانشاه و اهواز صدور ویزای اربعین را داشته باشیم و از اول مهر نیز در 20 نقطه کشور با هماهنگی وزارت امور خارجه عراق و سفارت عراق شاهد صدور ویزای اربعین باشیم.

وی خاطر نشان کرد: توصیه ما به زائرین این است که با توجه به این مهم که سال گذشته حدود 65 درصد زایران از مرز مهران خارج شدند، امسال از مرزهای شلمچه و چزابه ما که زیرساخت‌های بسیار خوبی هم دارند برای خروج از کشور استفاده کنند.

ارسال نظر: