در مراسم رونمایی از مستند "پرونده ناتمام" عنوان شد:

عباسی: سازمان منافقین الگوی داعش و القاعده است/ روحانی: حدس و گمان‌ها مبنای اتهام قرار نگیرد

کدخبر: 2058872

حسن عباسی، کارشناس مسائل استراتژیک گفت: مبادا فکر کنید که ﺩﺍﻋﺶ ﻭ ﺍﻟﻘﺎﻋﺪﻩ روش های جدیدی در کشتار خود استفاده می کنند زیرا آنها ﺍﺯ ﺍﻟﮕﻮﯼ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﻨﺎﻓﻘﯿﻦ در ترورها و کشتارهای خود ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی « نسیم آنلاین »، مراسم رونمایی از مستند "پرونده ناتمام" با حضور و سخنرانی ﺣﺠﺖﺍﻻﺳﻼﻡ "ﺣﻤﯿﺪ ﺭﻭﺣﺎﻧﯽ" ﻣﺪﯾﺮ ﻋﺎﻣﻞ ﺑﻨﯿﺎﺩ ﺗﺎﺭﯾﺦﭘﮋﻭﻫﯽ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺍﺳﻼﻣﯽ، "ﺣﻤﯿﺪ ﺗﺮﻗﯽ" ﻋﻀﻮ ﺣﺰﺏ ﻣﺆﺗﻠﻔﻪ ﺍﺳﻼﻣﯽ، "ﺣﺴﻦ ﻋﺒﺎﺳﯽ" ﮐﺎﺭﺷﻨﺎﺱ مسائل استراتژیک و "ﻣﺴﻌﻮﺩ ﺩﻩﻧﻤﮑﯽ" ﮐﺎﺭﮔﺮﺩﺍﻥ سینما و مستندساز در سالن سوره مهر حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، مستند "پرونده ناتمام" به کارگردانی جواد موگویی برای حاضران در سالن نمایش داده شد.

سپس مسعود ده نمکی کارگردان و مستندساز در سخنانی، گفت: خاصیت سینما و فیلم این است که نمی شود کارگردان را به آن سنجاق کرد و فیلمنامه و فیلم باید خود آنقدر پتانسیل داشته باشد که به بسیاری از سوالات پاسخ دهد و یا فقط در مخاطب ایجاد سوال کند.

وی افزود: مستند نباید سیاه نمایی باشد. همچنین سوالاتی را هم که طرح می کند باید منصفانه باشد. این حرکت فیلم سازی این جریان را طلب می کند که دیگرانی هم وارد ماجرا شده و پاسخ سوالات مطرح شده را بدهند. در حقیقت این آغازی بر یک پروسه سوال و جواب می شود.

نسل امروز آشنایی چندانی با مسائل اوایل انقلاب ندارد

این کارگردان ادامه داد: نسل امروز آشنایی چندانی با مسائل اوایل انقلاب ندارد. به خاطر همین موضوع اگر به این سوالات پاسخ های درستی داده نشود به نظر من می تواند به ضد مسائل آن دوران تبدیل شود. از طرف دیگر طرح این سوالات در آثار هنری بخصوص در عرصه مستند بیشتر از اینکه به فرم برگردد به محتوا برمی گردد.

ده نمکی خاطرنشان کرد: من نمی خواهم خیلی وارد محتوا شوم زیرا آدم جان دوستی هستم و خیلی هم جانم را دوست دارم. چند سال پیش که آقای موگویی فیلمنامه ای را آورده بود مصادف با نگارش فیلمنامه نفوذی ها توسط من شده بود. تحقیقات آن فیلمنامه نیز پیرامون همین پروژه بود ولی هرچه در پرونده جلوتر رفتم دیدم که همه آنهایی که به نوعی روی این قصه کار کردند به نوعی شربت شهادت نوشیدند.

وی اضافه کرد: بهترین فرد برای پیگیری این ماجرا و ساختن چنین مستندی را کسی جز آقای موگویی ندیدم. او جوان و پرانگیزه بود و باید وارد میدان می شد تا کار خوبی را ارائه بدهد. اگر کار او نتیجه داد و نرفت پیش آقایان "لاجوردی" و "املشی" انگیزه ای می شود که دیگران هم پیرامون این موضوع کار کنند.

ﺗﺎﺭﯾﺦﭘﮋﻭﻫﯽ ﺩﺭ ﺣﻮﺯﻩ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﻣﻌﺎﺻﺮ بسیار دشوار است

این کارگردان یادآور شد: ﮐﺎﺭ ﺗﺎﺭﯾﺦﭘﮋﻭﻫﯽ ﺩﺭ ﺣﻮﺯﻩ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﻣﻌﺎﺻﺮ بسیار ﺳﺨﺖ و دشوار است. در حقیقت ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺗﺼﻮﯾﺮ ﺍﺯ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﻣﻌﺎﺻﺮ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺩﺭ ﺩﻫﻪ 60 ﮐﺎﺭ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺳﺨﺘﯽ ﺍﺳﺖ. ﻟﺤﻈﻪﻧﮕﺎﺭﯼ ﻭﻗﺎﯾﻊ ﻭ ﺣﻀﻮﺭ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺩﺭ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﮐﺎﺭ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺳﺨﺘﯽ ﺍﺳﺖ. حتی من به آقای موگویی توصیه کردم که این کار را انام ندهد.

ده نمکی متذکر شد: در ماجرای 8 شهریور سال 60 شاهد وقایع و رویدادهای بسیار مهمی بودیم. نخست اینکه چگونه در آن زمان اسنادی که در خانه کشمیری بود از آن خانه خارج شد. نکته دیگر اینکه چند وقت قبل جاسوس هایی در ایران فعالیت می کردند که موساد حاضر شد پنج جاسوس آنها اعدام شوند ولی سردسته آنها مشخص و گیر نیافتد.

باید منتظر اتفاقاتی در سال 98 باشیم

وی در پایان تصریح کرد: در تاریخ انقلاب اسلامی در دوره های 10 ساله هسته ای از نفاق شکل می گیرد و در آن زمان نفوذی ها فعالیت های گسترده تری را نسبت به قبل انجام می دهند. پیشانی های پینه بسته ممکن است نفاق ایجاد کند. بیراه نمی گوییم که اگر بیان کنیم باید در سال 1398 و یا 1400 منتظر اتفاقاتی در ایران باشیم.

در بخش دیگری از این مراسم حجت الاسلام ﺣﻤﯿﺪ ﺭﻭﺣﺎﻧﯽ ﻣﺪﯾﺮ ﻋﺎﻣﻞ ﺑﻨﯿﺎﺩ ﺗﺎﺭﯾﺦﭘﮋﻭﻫﯽ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺍﺳﻼﻣﯽ به روی صحنه آمد و در سخنانی، گفت: تخصص من فیلمسازی نیست. اما تنها نکته ای که باید به آن اشاره کنم این است که صرف اینکه در این مستند افرادی حدس و گمانی را مطرح می کنند دلیل نمی شود که در مورد افرادی اظهار نظر کرد.

منافقین در طول تاریخ کشور نقش بسیار پررنگی داشتند

وی افزود: افرادی در این فیلم مستند متهم می شوند که تا امروز نتوانستیم ثابت کنیم که آنها متهم هستند. پس باید در این ماجرا خیلی دقت شود. نکته هم دیگر اینکه ما باید از این ماجراها درس بگیریم و متوجه شویم که منافقین در طول تاریخ کشور نقش بسیار پررنگی داشتند.

بزرگترین مصیبت اسلام منافقین بودند

حجت الاسلام روحانی ادادمه داد: بزرگترین مصیبت اسلام منافقین بودند. در زمان پیامبر (ص) کفار و منافقین هم نتوانستند به اسلام ضربه بزنند. در حقیقت در یک کلام منافق کسی است که زبان او با دلش همخوانی نداد.

ﻣﺪﯾﺮ ﻋﺎﻣﻞ ﺑﻨﯿﺎﺩ ﺗﺎﺭﯾﺦﭘﮋﻭﻫﯽ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺍﺳﻼﻣﯽ خاطرنشان کرد: ﺍﺯ ﺁﻏﺎﺯ ﻧﻬﻀﺖ ﺍﻣﺎﻡ حمینی‏( ﺭﻩ ‏)ﺟﺮﯾﺎﻥ ﻧﻔﺎﻕ در کشور ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﻫﻢ اکنون ﻧﯿﺰ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ. در حقیقت ﻧﻔﺎﻕ ﺩﺭ ﺷﯿﻮﻩﻫﺎﯼ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﻭ در جامعه ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﻮﺍﺯﯼ ﻋﻤﻞ ﻣﯽ کنند ﻭ ﻣﺴﯿﺮ ﺭﺍ ﻣﻨﺤﺮﻑ ﻣﯽ کنند. بر این اساس همواره ﺑﺎﯾﺪ ﻣﺮﺍﻗﺐ ﻧﻔﻮﺫ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻣﻨﺎﻓﻖ ﺩﺭ ﺟﺮﯾﺎﻥ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺑﺎﺷﯿﻢ.

.

شهیدان رجایی و باهنر با مردم صداقت داشتند

وی اضافه کرد: امروز شاهد هستیم که بسیاری از مردم در محافل و مجاس پیرامون شهدای ساختمان نخست وزیری صحبت می کنند. بر این اساس باید بگویم که شهیدان رجایی و باهنر انسان های ساده زیستی بودند که با مردم کشور صداقت داشتند. ولی متاسفانه امروز هستند افرادی که نام این شهدای عزیز را می برند اما کوچکترین صداقتی با مردم ندارند.

حجت الاسلام روحانی یادآور شد: آنها امروز سکان مسئولیت هایی را به دست خود گرفته اند که حقوق های نجومی را دریافت می کنند. آنها امروز برای مردم سخنرانی می کنند و می گویند کسانی که با برجام مخالفت می کنند افکار کودکانه ای دارند.

ﻣﺪﯾﺮ ﻋﺎﻣﻞ ﺑﻨﯿﺎﺩ ﺗﺎﺭﯾﺦﭘﮋﻭﻫﯽ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺍﺳﻼﻣﯽ متذکر شد: همه باید بدانیم و آگاه باشیم که ﯾﮏ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺁﮔﺎﻩ ﻭ ﻣﺘﻌﻬﺪ ﻫﯿﭻ وقت ﺑﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺩﺭﻭﻍ ﻧﻤﯽﮔﻮﯾﺪ. زیرا ﻣﺮﺩﻡ ﺍﺯ جزئیات ﺑﺮﺟﺎﻡ ﺍﻃﻼﻉ ﺩﺭﺳﺘﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ ولی ﺁﻗﺎﯾﺎﻥ ﻣﯽﮔﻮﯾﻨﺪ ﺑﺮﺟﺎﻡ ﺍﺯ ﻃﺮﯾﻖ درست و اصولی ﺷﮑﻞ گرفته است.

تسخیر لانه جاسوسی مبارزه با استعمار بود

وی ادامه داد: تسخیر ﻻﻧﻪ ﺟﺎﺳﻮﺳﯽ ﺗﮑﻤﯿﻞﮐﻨﻨﺪﻩ ﺧﻂ ﺍﻣﺎﻡ ‏( ﺭﻩ ‏) ﻭ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﺒﺪﺍﺩ ﻭ ﺍﺳﺘﻌﻤﺎﺭ ﺑﻮﺩ. امام (ره) فرمودند که انقلاب اسلامی مبارزه با استبداد بود و تسخیر لانه جاسوسی مبارزه با استعار و یک انقلاب دومی بود.

حجت الاسلام روحانی افزود: این افراد امروزه حقوق های نجومی 200 میلیونی می گیرند. این درحالی است که افراد فراوانی در جامعه هستند که محتاج نان شب خود می باشند. آن وقت اینها صحبت از مبارزه ریشه ای با فساد می کنند.

بزرگترین خطر برای یک ملت جدا کردن رهبر از آنها است

ﻣﺪﯾﺮ ﻋﺎﻣﻞ ﺑﻨﯿﺎﺩ ﺗﺎﺭﯾﺦﭘﮋﻭﻫﯽ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺍﺳﻼﻣﯽ تصریح کرد: متاسفانه امروزه ﺭﻫﺒﺮ انقلاب اسلامی بسیار ﻣﻈﻠﻮﻡ واقع شده ﺍﺳﺖ. نکته مهم اینکه ﺑﺰﺭﮒﺗﺮﯾﻦ ﺧﻄﺮ ﺑﺮﺍﯼ یک ﻣﻠﺖ ﺟﺪﺍ ﮐﺮﺩﻥ ﺭﻫﺒﺮ ﺍﺯ آن ﻣﻠﺖ ﺍﺳﺖ. ولی همه ما باید بدانیم که ﻣﻠﺖ ﻣﺎ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﺑﺼﯿﺮﺕ ﺍﺳﺖ.

ﺣﻤﯿﺪ ﺗﺮﻗﯽ ﻋﻀﻮ ﺣﺰﺏ ﻣﺆﺗﻠﻔﻪ ﺍﺳﻼﻣﯽ نیز که در این مراسم حضور داشت در سخنانی، گفت: از سازندگان جوان و جسور ساخت این مستند بسیار تقدیر و تشکر می کنم. ساخت این مستند نخستین گام است که در این ماجرا با شهامت و شجاعت برداشته شده است.

مستند نواقصی دارد که باید برطرف شوند

وی افزود: این مستند بسیار خوبی است اما در آن نواقصی وجود دارد که باید و جا دارد تا با اطلاعات کامل و درست تکمیل شود. در حقیقت برخی نکات مطرح شده در این مستند مبهم است که متاسفانه جواب آن به درستی داده نشده است. حتی برخی از افرادی که در این مستند صحبت کرده اند ولی واقعیت را بیان نکرده اند.

ﻋﻀﻮ ﺣﺰﺏ ﻣﺆﺗﻠﻔﻪ ﺍﺳﻼﻣﯽ ادامه داد: به طور مثال برخی از دوستان در مستند نگفته اند که ﭼﺮﺍ ﭼﻨﺪ ﺭﻭﺯ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺣﺎﺩﺛﻪ ﺑﻪ ﺣﺮﺍﺳﺖ ﻧﺨﺴﺖﻭﺯﯾﺮﯼ ﺍﺑﻼﻍ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺗﻌﺪﺍﺩﯼ ﺍﺯ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻣﺼﻮﻥ ﺍﺯ ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﺣﺮﺍﺳﺖ و بازرسی بدنی ﺑﺎﺷﻨﺪ؟ ﭼﻪ ﮐﺴﯽ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﻣﺤﺴﻨﯽ ﺍﮊﻩﺍﯼ ﺑﺎ ﺗﻘﯽ ﻣﺤﻤﺪﯼ ﺩﯾﺪﺍﺭ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ؟ ﻣﺬﺍﮐﺮﻩﮐﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺑﺎ ﺗﻘﯽ ﻣﺤﻤﺪﯼ ﭼﻪ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﺑﻮﺩﻧﺪ؟

شناخت نفاق فلز خاصی می خواهد

ترقی خاطرنشان کرد: ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻧﻔﺎﻕ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻓﯿﻠﻢ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﻣﻬﻢ ﺍﺳﺖ. اصولا شناخت نفاق فلز خاصی می خواهد و هرکسی نمی تواند آنها را بشناسد. عمده افرادی که از این پرونده اطلاعاتی داشته اند به محض اینکه حاشیه امنیت آنها کم شده است آنها را مورد هدف قرار داده اند.

وی اضافه کرد: این را همه ما و شما مردم باید بدانید که اگر امثال لاجوردی ها در انقلاب بمانند می توانیم به راحتی و سادگی جلوی نفوذ را بگیریم. متاسفانه امروز خط نفوذ در کشور در خدمت اهداف غرب ایجاد و فعالیت می کند.

ﻋﻀﻮ ﺣﺰﺏ ﻣﺆﺗﻠﻔﻪ ﺍﺳﻼﻣﯽ در پایان تصریح کرد: امروز در معرض خطری هستیم که در سال 60 کشور را تهدید می کرد.

در انتهای برنامه نیز حسن عباسی کارشناس مسائل استراتژیک در سخنانی، گفت: در گذشته مقالات و نظریه ها در حوزه تاریخ نگاری به صورت مقاله و کتاب بود. اما امروز همین تحقیق و پژوهش ها به صورت مستند ارائه می شود.

وی افزود: بر این اساس هم امروز می بینیم که تهیه و تولید مستند "پرونده ناتمام" از این دست تحقیق و پژوهش ها است که نشان از حضور جوانان انقلابی در این عرصه از تاریخ نگاری است.

بر ما واجب است تا خط نفاق را بشناسیم

عباسی ادامه داد: پیرامون مسئله نفوذ باید به این نکته اشاره کنم که این موضوع بسیار مهم و حیاتی است. در حقیقت نفوذ و خط آن از سوی دشمنان نظام هدایت می شود و بر ما واجب است تا خط نفاق فعال در کشور را بشناسیم زیرا پروژه نفاق بسیار پیچیده است.

این کارشناس مسائل استراتژیک خاطرنشان کرد: یک توصیه هم به جوانان، فعالان عرصه پژوهش و سازندگان این مستند دارم و آن توصیه این است که در راه خود استقامت داشته باشند و نظر بزرگان تاریخ شفاهی کشور را جویا شوند تا دچار زلت که همان سر خوردن است نشوند.

وی اضافه کرد: از تیم پر انرژی ساخت این مستند می خواهم تا نظر حداقل 10 نفر متخصص تاریخ شفاهی کشور را کسب کنند و تا نظر آنها و رفع نواقص این مستند انجام نشده زمینه اکران عمومی این مستند را فراهم نکنند.

عباسی یادآور شد: ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﻨﺎﻓﻘﯿﻦ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﮔﺴﺘﺮﺩﻩﺍﯼ ﺩﺭ ﺳﺎﻝﻫﺎﯼ ﺍﺑﺘﺪﺍﯾﯽ ﺍﻧﻘﻼﺏ در جهت تخریب وجهه این انقلاب اسلامی ﺩﺍﺷﺖ ﻭ بر این اساس است که می بینیم آنها تا امروز 17 ﻫﺰﺍﺭ نفر از بهترین نیروهای انقلاب و مردم کشور را ﺷﻬﯿﺪ کرده و در ساختار اداره کشور ﺗﺨﺮﯾﺐ ﮔﺴﺘﺮﺩﻩﺍﯼ را ﺍﯾﺠﺎﺩ ﮐﺮﺩند.

این کارشناس مسائل استراتژیک تصریح کرد: شما مبادا فکر کنید که ﺩﺍﻋﺶ ﻭ ﺍﻟﻘﺎﻋﺪﻩ روش های جدیدی در کشتار خود استفاده می کنند زیرا آنها ﺍﺯ ﺍﻟﮕﻮﯼ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﻨﺎﻓﻘﯿﻦ در ترورها و کشتارهای خود ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ.

ارسال نظر: