یادداشت/ محمد قضایی

جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت پرچم‌دار مقابله با سینمای نظام سلطه

کدخبر: 2064584

متأسفانه اکنون جهان اسلام بر اندام خویش دمل چرکینی را تحمل می‌کند به نام سیاه داعش - پرچم‌دار جاهلیت، سیاهی، وحشت و خرافه به دسیسه غرب و صهیونیسم برای تقبیح دین اسلام و سیمای پیامبر و تهی سازی جوهره آگاهی و انقلاب از متن این مترقی‌ترین تفکر تاریخ.

گروه فرهنگی « نسیم آنلاین » ؛ محمد قضایی - در دنیای متلاطم و آشفته امروز، نظام سلطه و استکبار جهانی همواره درصدد گسترش قلمرو سیطره خویش از طریق شبکه‌های ارتباطی و سرمایه‌گذاری‌های کلان رسانه‌ای و سینمایی است و پیوسته با طراحی و مهندسی جدیدترین شیوه‌های ارتباطی و فضاسازی پایه‌های قدرت و نفوذ و اهداف پلید استعماری خویش را تسری می‌بخشند بی‌تردید، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و مسائل آن‌ها گسترش روزافزون اسلام با قرائت مترقی و انقلابی ایران اسلامی است. وحشت و هراسی که بیش از سه دهه دامن‌گیرشان شده و در طول این سال‌ها یکپارچه در مسیر تخریب و تخطئه این بینش مترقی و اسلام انقلابی مبتنی بر مردم‌سالاری دینی برآمدند.

در این مسیر دست به همه گونه کاری زده‌اند: راه‌اندازی کودتاها، جنگ‌ها، هجمه‌های فرهنگی، شبیخون رسانه‌ای و سینمایی، نفوذ در بدنه جریان نخبه و روشنفکری و جامعه‌ها و محافل سینمایی و هنری تا ایجاد شبکه‌های مزدور نظامی و گروه‌های تکفیری و انحراف اذهان عمومی دنیا از چهره و سیمای واقعی و حقیقی پیامبر اسلام و … اگرچه ترفندهای خصمانه استکبار و صهیونیسم جهانی در تخریب وجهه اسلام و ایران نزد افکار عمومی دنیا خالی از آسیب نبوده و نیست ولی بر هنرمندان و روشنفکران متعهد و ارباب رسانه‌هاست که با درک عمیق از شرایط و پشت پرده‌های سرمایه‌داری غرب و با آگاهی و شناخت از نقش و رسالت سنگین خویش نسبت به روشنگری و آگاهی بخشی به جهانیان اقدام نمایند و بدون شک، درصحنه نبردها و مواجهه‌های سینمایی و الکترونیک این سینماگران هستند که قادرند با بهره‌گیری از ظرفیت، توانمندی و قدرت تأثیرگذاری و جریان سازی سینما بیشترین بهره‌ها را بگیرند و با خلق آثار درخشان و افشاگرانه، چراغی برافروزند بردنی‌ای پوشیده از کابوس صهیونیسم و جاهلیت سیاه.

متأسفانه اکنون جهان اسلام بر اندام خویش دمل چرکینی را تحمل می‌کند به نام سیاه داعش - پرچم‌دار جاهلیت، سیاهی، وحشت و خرافه به دسیسه غرب و صهیونیسم برای تقبیح دین اسلام و سیمای پیامبر و تهی سازی جوهره آگاهی و انقلاب از متن این مترقی‌ترین تفکر تاریخ.

پیامدهای تلخ این پدیده شوم اکنون ذهنیت‌های جهانی را منحرف ساخته و تعریفی اشتباه و غلط از اسلام در اذهان آنان نقش بسته است. پس در این راستا، ارائه تحلیل از بحران‌های فعلی منطقه و ضرورت حضور مؤثر هنرمندان به‌عنوان بخشی از رهبران فکری جوامع در مقاوم‌سازی مردم اجتناب‌ناپذیر است. توجه ویژه هنرمندان به مؤلفه‌ها و عناصر بقای جوامع اسلامی (توجه به موضوعات استراتژیک) در آثار سینمایی و تلویزیونی ایران و سایر ممالک اسلامی امری ضروری است. در چنین شرایطی نقش تبلیغی سینما و تلویزیون در برخورد بانفوذهای فرهنگی دشمن که موجب سست سازی غیرت و همت مردمی و حذف تدریجی مفهوم مقاومت خواهد شد ملموس‌تر است.

ضرورت حمایت‌های معنوی و مادی مدیریت فرهنگی کشور در تولید و عرضه و اکران مفید محصولات هنری بین مخاطبان داخلی و خارجی باهدف تقویت مقاومت، ضرورت اعتماد دستگاه‌های فرهنگی به فیلم‌سازان متعهد و اعلام حمایت از مستندسازی‌های میدانی در کانون‌های بحران، جهت دسترسی به موضوعات ناب و جذاب و درعین‌حال بهره‌گیری از فیلم‌نامه‌های متکی بر پژوهش‌های دقیق و ضرورت به‌کارگیری روش‌های نوین و پرمخاطب فن در تولید آثار تصویری و اهتمام به فراگیری آموزش توسط نیروهای جوان متعهد در عرصه سینمای مقاومت ازجمله نیازهای واقعی این عرصه است.

شایسته است جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت که با رویکرد تجلی گفتمان انقلاب اسلامی پرچم‌دار مبارزه با نظام سلطه و سلطه گران بر رسانه و سینماست و نیز، پیشانی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در منطقه و جهان است آنالیز واژه مقاومت توسط اتاق‌های فکر و اندیشه با حضور صاحب‌نظران و انتقال تخصصی مفاهیم متعدد آن را متناسب با نیازهای فرهنگی کشور به نویسندگان و سایر متصدیان سینمای مقاومت در دستور کار قرار دهد و برنامه‌ریزی‌اش را بر توسعه تعاملات میان طیف‌های مختلف هنرمندان کاردان و فعال حوزه انقلاب، دفاع مقدس و مقاومت به‌منظور تقریب اندیشه‌ها و سلایق و پرهیز از برداشت‌های غیرقابل‌قبول از مفهوم مقاومت قرار دهد.

این رویداد سینمایی اکنون جایگاه مهم، جریان ساز، امیدوارکننده در محافل فرهنگی و سینمایی مستقل جهان از آمریکایی لاتین تا آفریقا، آسیا و جهان اسلام و حتی تا قلب اروپا و آمریکا پیداکرده است و در همین جشنواره شاهد حضور اندیشمندان و هنرمندانی از پنج قاره هستیم. پس باید به حمایت و تقویت این جریان تأثیرگذار سینمایی جدی‌تر اندیشید. وقتی استراتژی‌ فرهنگی- رسانه‌ای و حتی سیاسی آمریکا از طریق هالیوود به جوامع و دیگر کشورها منتقل می‌شود جشنواره فیلم مقاومت نیز می‌تواند استراتژی نظام جمهوری اسلامی را به لحاظ فرهنگی در داخل و خارج از مرز‌ها پیش ببرد و با مقوله‌هایی چون: ایران ستیزی، اسلام هراسی و پدیده‌های گوناگون دیگر نه‌تنها مبارزه کند بلکه صاحبان این تفکر را به چالش بکشد و مبانی جدید گفتمان انقلاب و اسلام مترقی و انقلابی را مطرح نماید.

نهادینه‌سازی مفهوم مقاومت و خوداتکایی در بین آحاد مردم ایران و منطقه و تقویت ایستادگی و پایداری آنان به‌عنوان یک آموزه دینی و وحیانی در مقابله با توطئه‌های غیردینی و شیطانی دشمنان نیاز ما و جهان اسلام است و ازآنجایی‌که این رویداد سینمایی تاکنون قدم‌های محکم و استراتژیکی را برداشته و لازم است با توسعه و تقویت منابع، امکانات، گستره مطالعات و توسعه دامنه تعاملات خویش مشعل‌دار مطمئن کاروان هنرمندان آگاه، مقاوم و انقلابی در جهان امروز باشد.

ارسال نظر: