ابراهیم وحیدزاده در گفتگو با «نسیم آنلاین» :

بودجه لازم برای تولید "بی دفاع" فراهم نشد/ به نام عشق به سینما می‌آیند و بعد معلوم می‌شود پولشوی حرفه‌ای‌اند

کدخبر: 2069358

این کارگردان با اشاره به اینکه طرح یک کمدی به نام «بی دفاع» را در اختیار دارد به «نسیم آنلاین» گفت: «بی دفاع» از جمله فیلمنامه هایی بود که زمان زیادی را صرف تولید آن کردم اما مشکلات مالی اجازه نداد بتوانم این فیلم را بسازم. اخیرا هم سه فیلمنامه نوشته ام که مترصدم یکی از آنها را به تولید برسانم.

ابراهیم وحیدزاده از جمله کارگردانان سینمای ایران است که تقریبا تمامی کارنامه اش به تولید آثار کمدی اختصاص داشته است. «تحفه ها»، «مجسمه»، «عشق فیلم» و «شام عروسی» از جمله آثار این کارگردان است که اغلب هم در اکران عمومی مخاطب پسند بوده اند با این حال وحیدزاده بعد از ساخت فیلم «عروسک» هفت سالی می شود فیلمی را نساخته است. این کارگردان با اشاره به اینکه طرح یک کمدی به نام «بی دفاع» را در اختیار دارد به « نسیم آنلاین » گفت: «بی دفاع» از جمله فیلمنامه هایی بود که زمان زیادی را صرف تولید آن کردم اما مشکلات مالی اجازه نداد بتوانم این فیلم را بسازم. اخیرا هم سه فیلمنامه نوشته ام که مترصدم یکی از آنها را به تولید برسانم. وحیدزاده با بیان اینکه حضور مدیران جدید سینمایی هم که مرتب دم از حمایت پیشکسوتان می زنند نفعی به حالش نداشته ادامه داد: مسأله اینجاست که مهمترین ارگان سینمایی دولتی که منادی حمایت از سینماگران است یعنی فارابی از این می گوید که شرایط مالی مناسبی ندارد و هر بار که به مدیران این نهاد مراجعه کرده ایم گله‌مند هستند که بودجه نیست!!! نمی دانم اگر بودجه نیست پس چطور دیگرانی هستند که همواره بی کمترین دغدغه، حمایت می گیرند؟

به نام عشق به سینما می‌آیند و بعد معلوم می‌شود پولشوی حرفه‌ای‌اند

در هیاهویی که اخیرا درباره حضور پولشویان در سینما و شبکه خانگی پیش آمد یک سوال « نسیم آنلاین » از وحیدزاده این است که آیا در این سالها چنین سرمایه گذارانی به سراغش نیامده اند تا برایشان فیلم بسازد. وحیدزاده بیان داشت: اصولا کسی به صورت مستقیم به شما نمی گوید آمده فیلم تولید کند تا از معافیتهای مالیاتی استفاده کند. بیشتر به نام عشق به سینما می آیند و بعدتر معلوم می شود پشت این عشق چه فریبکاری نهفته است. وحیدزاده افزود: شخصا سعی می کنم با چنین آدمهایی همکاری نکنم حتی اگر سالها بیکار بمانم ولی رک و راست می گویم کسی با این توجیه که می خواهم پولشویی کنم جرأت این را ندارد که نه سراغ من بلکه سراغ هیچ تهیه کننده یا کارگردان حرفه‌ای دیگری برود.

در آموزشگاه مان ابدا به هنرجویی ضمانت حضور در سینما نمی دهیم

ابراهیم وحیدزاده که چند سالی است آموزشگاهی به نام «مکتب کمدی ایران» را مدیریت می کند درباره عطش مخاطبان برای ورود به حرفه سینما به « نسیم آنلاین » گفت: در این آموزشگاه کوشیده ایم که فقط استعدادهای واقعی را جذب کنیم و پرورش دهیم. در آموزش به هنرجویان هم کمترین تفاوتی قائل نمی‌شویم و به همه مجال می دهیم که رشد کنند ولی به هر حال در این میان عده ای می توانند بالاتر بروند و عده‌ای، نه. این کارگردان 62 ساله با نقد رفتارهای برخی آموزشگاهها که شهریه های آن چنانی می گیرند و وعده معرفی هنرجویان به سینما را می دهند اظهار داشت: متأسفانه یا خوشبختانه ما چیزی به نام ضمانت حضور در سینما نداریم و ابدا هم به دنبال جلب علاقمندان سرمایه دار نیستیم. مکتبی راه انداخته ایم برای آموزش کمدی و دوست داریم نیروی حرفه ای تربیت کنیم. وحیدزاده خاطرنشان ساخت: در این سالها هم خوشبختانه توانسته ایم نیروهایی را تربیت کنیم که بی واسطه‌گری ما بتوانند در صنعت کمدی سازی چه در سینما و چه در تلویزیون فعالیت کنند.

گرفتاری های اقتصادی مخاطبان باعث شده هر کمدی سهل الوصولی را تماشا کنند

ابراهیم وحیدزاده نقدهایی جدی درباره روند کمدی سازی سالهای اخیر و فروش بالای کمدی هایی فاقد استانداردهای اولیه ژانر کمدی هم دارد. این نویسنده و کارگردان با اشاره به افت کیفی سینمای کمدی ایران اظهار داشت: کمتر کسی است که افت کیفی محصولات ژانر کمدی ما را تأیید نکند اما نکته اینجاست که برخی از این کمدی های سطحی فروش چندمیلیاردی دارند و این معنایی ندارد جز آن که مردم هم خسته تر از آن هستند که بخواهند فکر کنند در ماهیت یک کمدی. وی ادامه داد: مردم درگیر در مشکلات اقتصادی به سینما می روند تا بدبختی ها را فراموش کنند و در این بین اگر کمدی ساز بخواهد اندیشه های عمیقی را به او القا کند یقین بدانید مخاطب اثر را پس می زند. فعلا که کمدی هایی با الگوهای سهل الوصول و امتحان پس داده هستند که می فروشند. این کارگردان درباره اینکه آیا خودش هم فیلم جدیدش را مبتنی بر چنین الگویی خواهد ساخت اظهار داشت: نه، هرگز چنین نیست. از من گذشته که بخواهم دنباله روی یک جریان بازاری شوم. من شیوه خاص خودم را در کمدی سازی دارم و می کوشم همین شیوه را دنبال کنم.

ارسال نظر: