در گفتگو با «نسیم آنلاین» عنوان شد:

مستند "طلوع و غروب اندلس" در مراحل پایانی صداگذاری

کدخبر: 2070872

کارگردان مستند "طلوع و غروب اندلس" گفت: این مستند در ۵ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای تولید شده که در مراحل پایانی صداگذاری قرار دارد و به زودی از یکی از شبکه‌های رسانه ملی پخش خواهد شد.

محمود جوانبخت در گفتگو با خبرنگار فرهنگی «نسیم آنلاین»، درباره مجموعه مستند «طلوع و غروب اندلس» گفت: این مجموعه که در 5 قسمت 30 دقیقه ای تولید شده در مراحل پایانی صداگذاری قرار دارد و به زودی از یکی از شبکه های رسانه ملی پخش خواهد شد .

وی ادامه داد: «طلوع و غروب اندلس» که نویسندگی و کارگردانی آن را خودم بر عهده داشته و رضا برجی نیز تهیه کنندگی آن را عهده دار است، روایتی از حضور هشتصد ساله مسلمانان در اسپانیا و پرتغال امروزی است . جوانبخت درباره چرایی ساخت این مستند اظهار داشت: در زمان تولید مجموعه مستند «در امتداد غدیر» درباره شیعیان اروپا، سفرهایی هم به اسپانیا و پرتغال داشتیم، با توجه به تحصیلات دانشگاهی ام در رشته تاریخ موضوع مسلمانان اندلس بسیار برایم جالب توجه شد، ضمن این که در گذشته در این باره مطالعاتى داشتم همچنین مشاهده آثار بر جای مانده از مسلمانان در این دو کشور و گفت و گو با اهل تاریخ و اساتید در پرتغال و اسپانیا بسیار برایم دلچسب بود .

تهیه کننده مستند «در امتداد غدیر» با بیان اینکه مسئله انحطاط اندلس از مهمترین موضوعات در حوزه تمدن اسلامی به شمار می رود، تصریح کرد: مستند «طلوع و غروب اندلس» به پیشنهاد معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان بسیج مستضعفین درباره چرایی زوال مسلمانان پس از هشت قرن حضور و حکمرانى در اسپانیا و پرتغال ساخته شده است؛ در این مجموعه تلاش کردیم تا جایی که می توانیم روایتی جامع و کامل از این هشت قرن در پیش روی مخاطب قرار دهیم؛ با این حال هدف مان تنها روایت صرف نبوده؛ چرا که می خواستیم همراه با روایت، تحلیل و آنالیز وقایع را هم داشته باشیم تا بتوانیم مخاطب را اقناع کنیم . وی گفت: در این مستند 3 موضوع اساسی را مورد بررسی قرار داریم، اولین مسئله ورود اسلام به شبه جزیره ایبریا (اسپانیا و پرتغال امروزی) و چگونگی پیروزی مسلمانان بر ویزیگوت ها (ساکنان شبه جزیره در قرن هفتم میلادی) است؛ به عبارت دیگر یکی از مسائلی که در این مستند مورد بحث قرار گرفته دلایل استقبال مسیحیان ایبریا از اسلام و آغوش گشودن آنان به روی این دین جدید است . جوانبخت با اشاره به مسئله دوم اظهار داشت: دوران استقرار و تمدن سازی مسلمانان در اندلس دومین مسئله ای است که مورد بررسی قرار گرفته؛ چرا که هنوز و بعد از گذشت سالیان طولانی آثار بسیاری از آن دوران برجای مانده و کاوش های باستان شناسی در این دو کشور ادامه دارد .

تهیه کننده مستند «در امتداد غدیر» ادامه داد: بحث زوال و انحطاط مسلمانان در اسپانیا و پرتغال سومین مسئله ای است که در مستند «طلوع و غروب اندلس» مورد بررسی قرار گرفته که مهمترین و اساسی ترین قسمت فیلم ما نیز به شمار می رود و تلاش کردیم این مسئله را از زوایای مختلف و به روایت اساتید شناخته شده تاریخ و اسلام شناسان اسپانیا و پرتغال مورد بررسی قرار دهیم . وی بیان داشت: نزدیک به 2 سال بر روی این مجموعه 5 قسمتی کار کرده و تلاش کردیم حتی الامکان روایتی اقناعی و موشکافانه از این دوره تاریخی کشورهای اسپانیا و پرتغال را به مخاطب ارائه کنیم، به همین دلیل بیش از 10 نفر از اساتید تاریخ و اهل فن در این مستند درباره موضوع اظهار نظر و بحث می کنند .

جوانبخت تصریح کرد: از آنجایی که می خواستیم روایت تحلیلی و بی طرفی را در قالب فیلم مستند ارائه کنیم از هیچ استاد و مورخ ایرانی و حتی مسلمان در «طلوع و غروب اندلس» کمک نگرفته ایم . تهیه کننده مستند «در امتداد غدیر» افزود: از مستند «طلوع و غروب اندلس» یک نسخه 90 دقیقه ای نیز تدوین خواهیم کرد که بعد از پخش 5 قسمت آن از رسانه ملی، این نسخه سینمایی را در قالب DVD توزیع خواهیم کرد .

وی با بیان اینکه مستندهای تاریخی طبیعتا نخبه گرا هستند، گفت: این نوع مستند مخاطبان خاص به خود را دارد با این حال در مستند «طلوع و غروب اندلس» همه تلاش مان را کردیم که مستند جذابیت های لازم را برای مخاطب داشته باشد و مطمئن هستیم که مستند می تواند مخاطبانی را که به تاریخ علاقمند و به دنبال آگاهی هستند به خود جذب کند . جوانبخت تصریح کرد: در بحث زوال مسلمانان و انحطاط حکومت آنها در اندلس عبرت های زیادی برای جوامع اسلامی امروز وجود دارد، چرا که بدون اغراق باید گفت شباهت های تاریخی عجیب و زیادی در رفتارهای حکومت های مسلمان اندلس با سلوک سیاسی برخی ازکشورهای اسلامی امروزه وجود دارد و نکته عجیب تر اینکه 10 قرن پیش هم حکومت های کوچک و بزرگ مسلمان در اندلس، برای ساقط کردن یک حکومت اسلامی دیگر دست به دامن بیگانگان و مسیحیان اروپای مرکزی می شدند تا از این طریق به هم کیشان خود خیانت کردند، مسئله ای که امروزه هم وجود دارد . تهیه کننده مستند «در امتداد غدیر» اظهار داشت: برای تولید مستند «طلوع و غروب اندلس» دو بار به اسپانیا و پرتغال سفر کردیم و تصویربرداری مستند را هم در بیش از 10 شهر این دو کشور انجام داده ایم .

جوانبخت خاطر نشان کرد: رضا برجی به عنوان تهیه کننده و تصویربردار؛ محمدهادی برجی به عنوان دستیار تهیه کننده؛ محمدرضا حاجی پور به عنوان مدیرتولید و مترجم؛ محمدمهدی همتی به عنوان دستیار در مرحله تدوین با این مجوعه همکاری داشتند؛ البته بسیاری از مراحل از جمله تحقیق و پژوهش، نگارش، تدوین و نویسندگی کار بر عهده خودم بوده است .

ارسال نظر: